Co zawiera szkolenie – postępowanie administracyjne dla wnioskodawcy
Z części I pt. „Zaproszenie” dowiesz się:
Pierwsza część jest zaproszeniem do całego szkolenia z zakresu “Podstaw postępowania administracyjnego dla wnioskodawcy”, na temat praw strony i organów oraz obowiązków będących przedmiotem postępowania.
Z części II pt. „Wszczęcie postępowania administracyjnego” dowiesz się:
- Jakie są tryby postępowania administracyjnego.
- Co wszczyna postępowanie administracyjne.
- Jak, przy spornych interesach, organizacje społeczne mogą wpłynąć na postępowanie administracyjne i wynik postępowania.
- Co w przypadku, gdy podanie nie zostanie złożone do organu właściwego.
Chcesz wszcząć postępowanie administracyjne? Złożyłeś podanie do niewłaściwego organu? Z części II szkolenia dowiesz się wszystkiego o wszczęciu postępowania, jakie są jego tryby oraz co w sytuacji, gdy złożysz podanie do niewłaściwego organu. Zwrócimy także Twoją uwagę na wynikające z art. 31 k.p.a. prawa organizacji społecznych – dowiesz się, czy organizacja społeczna jako strona może wpłynąć na postępowanie administracyjne.
Powyższe zagadnienia zostały omówione po wnikliwej analizie zapisów ustaw:
1) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 572)
2) Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 1045)
3) Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 1061)
Z części III pt. „Procedura związana z prowadzeniem postępowania administracyjnego” dowiesz się:
- Jakie są ustawowe terminy w toku postępowania.
- Kiedy stronie przysługuje prawo do ponaglenia.
- Jak przebiega postępowanie administracyjne uproszczone.
- Na czym polega milczące załatwienie sprawy.
- Co w sytuacji, gdy postępowania wymagają zbierania dowodów i jak przebiega postępowanie dowodowe.
- W jakich sytuacjach sprawy, na podstawie przepisów prawa, postępowanie administracyjne jest rozstrzygane na korzyść strony.
- Na czym polega prawo precedensu i kiedy organy administracji publicznej obowiązane są do jego stosowania.
- W jaki sposób ustalić utrwaloną linię orzeczniczą organu.
W jakim czasie powinna być rozstrzygnięta sprawa przez organ i co oznacza określenie “załatwione niezwłocznie”? Co możesz zrobić, jeśli organ nie dotrzymuje wyznaczonych ustawą terminów? Kiedy warto skorzystać z takich norm prawnych jak prawo precedensu czy, gdy w sprawie pozostają wątpliwości – rozstrzyganie na korzyść strony postępowania administracyjnego? I wreszcie – co możesz zrobić, jeśli nie chcesz, aby zostały one wykorzystane? W tej części szkolenia omówiona zostanie procedura postępowania administracyjnego. Część III rozwieje wątpliwości związane z ustawowymi terminami oraz w przypadku zwłoki – prawem do ponaglenia danym przez art. 37 k.p.a. Objaśni także takie pojęcia jak: milczące załatwienie sprawy, prawo precedensu czy rozstrzyganie na korzyść strony. Omówi przebieg postępowania dowodowego oraz uproszczonego.
Powyższe zagadnienia zostały omówione po wnikliwej analizie zapisów ustaw:
1) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 572)
2) Ustawa z dnia 6 września 2001 r. O dostępie do informacji publicznej (t.j.Dz.U. z 2022 r. poz. 902)
oraz innych źródeł:
3) Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 marca 2020 r. VII SA/Wa 2510/21
4) Wyrok WSA w Opolu z dnia 24 stycznia 2023 r. II SA/Op 303/22
Z części IV pt. „Jak uzyskać informację o utrwalonej linii orzeczniczej” dowiesz się:
- Jak uzyskać informację o utrwalonej linii orzeczniczej.
- Gdzie składać wniosek o dostęp do informacji publicznej.
- Co w sytuacji, gdy organ odmówi udzielenia odpowiedzi.
- Jak utrwalona linia orzecznicza może wpłynąć na postępowanie administracyjne.
Co w sytuacji, gdy chcesz poznać utrwaloną linię orzeczniczą organu? Jakie przysługują Tobie prawa i co musisz zrobić, aby w jak najprostszy sposób uzyskać potrzebne informacje? Jak wykorzystywać pozyskane informacje? W tej części szkolenia szczegółowo zostaną omówione kwestie dotyczące uzyskania informacji o utrwalonej linii orzeczniczej.
Powyższe zagadnienia zostały omówione po wnikliwej analizie zapisów ustaw:
1) Ustawa z dnia 6 września 2001 r. O dostępie do informacji publicznej (t.j.Dz.U. z 2022 r. poz. 902)
oraz innego źródła:
2) Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 6 października 2021 r. II SAB/Rz 88/21
Z części V pt. “Współuczestnictwo innych organów” dowiesz się:
- O ustawach szczególnych, czyli o tym, czym jest prawo materialne.
- Co oznacza zapis “chyba, że przepis szczególny” i co w sytuacji, gdy przepis szczególny stanowi inaczej.
- Jakie przepisy warunkują współdziałanie organów administracji publicznej w przebiegu postępowania administracyjnego.
- Jak i kiedy inne organy administracji publicznej stają się częścią postępowania administracyjnego.
- Dlaczego przed wszczęciem postępowania administracyjnego warto zwrócić uwagę, czy istnieje konieczność uzyskania postanowienia uzgodnieniowego.
Co może wpłynąć na samą decyzję oraz termin jej uzyskania? To np. postępowanie uzgodnieniowe czy prawo materialne. W tej części szkolenia omówiona zostanie istotna kwestia współuczestnictwa innych organów w przebiegu postępowania administracyjnego regulowana art. 106 k.p.a. Część V szkolenia wyjaśni także wagę i istotę prawa materialnego, którego przepisy mogą zmodyfikować procedurę administracyjną zawartą w k.p.a.
Powyższe zagadnienia zostały omówione po wnikliwej analizie zapisów ustaw:
1) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 572)
oraz innych źródeł:
2) Jan Boć, Budowa prawa administracyjnego [w:] Prawo administracyjne, Wrocław 2000, s. 36
3) Jacek Jagielski, Rozważania nad pojęciem i istotą prawa administracyjnego materialnego [w:] System prawa administracyjnego, t. 7, Warszawa 2012, s. 3
4) Prawo administracyjne materialne, pod red. Naukową Z. Duniewska, B. Jaworska-Dębska, P. Korzeniowski, E. Olejniczak-Szałowska, Warszawa 2022, str. 26
5) Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 18 lutego 2024 r. II SA/Go 30/24
Z części VI pt. “Doręczenia w postępowaniu administracyjnym” dowiesz się:
- Jakie są tryby doręczania decyzji administracyjnej przez organy administracji publicznej w toku postępowania.
- Na czym polega publiczne obwieszczenie decyzji administracyjnej.
- Kto jest odbiorcą decyzji administracyjnej.
- Jak dzień wolny od pracy wpływa na doręczenie.
Nie odebrałeś awizo z pismem od urzędu. Czy wiesz, że nieodebranie awizowanej przesyłki w ciągu 14 dni jest równoważne z domniemaniem jej doręczenia? W tej części szkolenia omówimy zasady, jakim podlegają doręczenia w postępowaniu w celu wyczerpującego informowania stron. Wyjaśnimy tryby doręczania decyzji administracyjnej a także istotne szczegóły doręczenia, czyli np. kto jest odbiorcą decyzji administracyjnej oraz jak dzień wolny od pracy wpływa na ustawowe terminy w przebiegu postępowania administracyjnego.
Powyższe zagadnienia zostały omówione po wnikliwej analizie zapisów ustaw:
1) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 572)
oraz innego źródła:
2) Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 24 stycznia 2018 r. I SA/Bd 951/17
Z części VII pt. “Decyzje administracyjne” dowiesz się:
- Czym jest decyzja administracyjna i jak jest zbudowana.
- Kiedy następuje umorzenie postępowania administracyjnego.
- Jakie są rodzaje decyzji administracyjnych.
- Jak zrzec się prawa do odwołania.
- Jak zaskarżyć decyzję administracyjną wydaną przez organy administracji publicznej.
- Jak wygląda zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy.
- Co oznacza zasada dwuinstancyjności.
- Co warunkuje sprostowanie oczywistych błędów w decyzji.
- Jak przebiega zażalenie.
- Kiedy następuje uprawomocnienie decyzji administracyjnej.
- Jak długo decyzja administracyjna jest ważna.
- Jak przenieść decyzję administracyjną z jednego podmiotu na drugi.
Organ wydał decyzję i co dalej? Czy wiesz, przez jaki czas będzie ważna albo jak na podstawie przepisów prawa ją zaskarżyć? A może chcesz przyspieszyć jej uprawomocnienie poprzez zrzeczenie się prawa do odwołania? W tej części szkolenia szczegółowo omówione zostaną decyzje administracyjne, zasada dwuinstancyjności, czynności niezbędne do umorzenia decyzji czy też jej ważność. Część VII wyjaśnia kwestie regulowanego art. 107 k.p.a. zaskarżenia decyzji administracyjnej czy też zasady zrzeczenia się prawa do odwołania zgodnie z art. 127a k.p.a. Ciekawą i niezwykle przydatną wiedzę daje omówienie przepisów art. 122a k.p.a. i 122f k.p.a. dotyczących milczącego załatwienia sprawy.
Powyższe zagadnienia zostały omówione po wnikliwej analizie zapisów ustaw:
1) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 572)
2) Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 935)
oraz innych źródeł:
3) Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 14 marca 2023 r. II SA/Rz 1464/22
4) Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 13 grudnia 2022 r. I SA/Gd 509/22
5) Wyrok Sądu Najwyższego w Warszawie z dnia 3 czerwca 1993 r. III ARN 27/93
6) Wyrok NSA w Warszawie z dnia 20 lipca 2017 r. II GSK 1414/16
Z części VIII pt. “Środki odwoławcze w postępowaniu administracyjnym” dowiesz się:
- Jak przebiega odwołanie od decyzji administracyjnej.
- Jak wygląda postępowanie odwoławcze.
- Czym jest decyzja kasatoryjna.
- Jakie są rodzaje rozstrzygnięć organu drugiej instancji.
- Kiedy postanowienia można zaskarżać zażaleniem.
- Czym się rożni decyzja kasatoryjna od postanowienia kasatoryjnego.
- Jaki jest środek odwoławczy w przypadku postanowienia niezaskarżalnego.
- Czym jest zakaz reformationis in peius.
Myślisz o odwołaniu się od decyzji? W tej części szkolenia omówione zostaną m.in. art. 136 k.p.a. dotyczący postępowania odwoławczego oraz art. 139 o zakazie orzekania na niekorzyść strony odwołującej się.
Powyższe zagadnienia zostały omówione po wnikliwej analizie zapisów ustaw:
1) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 572)
2) Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 935)
Z części IX pt. “Tryby nadzwyczajne postępowań administracyjnych” dowiesz się:
- Na czym polega postępowanie uproszczone.
- Jakie są tryby nadzwyczajne postępowań administracyjnych.
- Jakie przesłanki wznawiają postępowanie administracyjne.
- Czym jest wznowienie postępowania i jakie są jego etapy.
- Jakie są przesłanki negatywne uchylenia decyzji ostatecznej.
- Jakie przepisy regulują uchylenie i zmianę decyzji ostatecznej.
- Jakie są przesłanki dla nieważności decyzji (art. 156 k.p.a.).
- Co ogranicza stwierdzenie nieważności decyzji.
- W jakich sytuacjach i z jakiego powodu organy administracji publicznej stwierdzają wygaśnięcie decyzji administracyjnej.
Co możesz zrobić w trybie administracyjnym, aby będącą przedmiotem postępowania decyzję ostateczną wyeliminować z obrotu prawnego? W tej części szkolenia omówimy tryby szczególne, w tym np. art. 154 i art. 155 k.p.a., które regulują uchylenie lub zmianę decyzji ostatecznej oraz art. 162 k.p.a. dotyczący wygaśnięcia decyzji administracyjnej.
Powyższe zagadnienia zostały omówione po wnikliwej analizie zapisów ustaw:
1) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 572)
Z części X pt. “Zaświadczenia w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego” dowiesz się:
- Jaki przepis obowiązuje w sprawach wydawania zaświadczeń.
- Jak przebiega proces odmowy wydania zaświadczenia przez organy administracji publicznej.
W tej części szkolenia omówione zostaną przepisy art. 217 k.p.a. regulujące kwestie zaświadczeń oraz art. 219 k.p.a. dotyczącego odmowy wydania zaświadczenia.
Powyższe zagadnienia zostały omówione po wnikliwej analizie zapisów ustaw:
1) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 572)
Z części XI pt. “O pełnomocnikach i pełnomocnictwach” dowiesz się:
- Kto może być pełnomocnikiem strony.
- Co powinien zawierać dokument pełnomocnictwa.
- Czym się różni pełnomocnictwo ogólne od szczegółowego.
- Jak przebiega doręczenie pisma w przypadku pełnomocnictwa.
- Z jakimi opłatami wiąże się złożenie pełnomocnictwa.
- Co w przypadku przekroczenia granic pełnomocnictwa.
- Co zrobić w przypadku sytuacji szczególnej, np. śmierci pełnomocnika.
Decydujesz się na reprezentowanie przez pełnomocnika albo może sam nim jesteś? W części XI szkolenia omawiamy kwestie związane z pełnomocnictwem – zarówno te podstawowe jak to, kto może być pełnomocnikiem, jak i te szczególne, gdy np. pełnomocnik przekroczy swoje uprawnienia albo umrze.
Powyższe zagadnienia zostały omówione po wnikliwej analizie zapisów ustaw:
1) Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 1061)
2) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 572)
3) Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j.Dz.U. z 2023 r. poz. 2111)
oraz innych źródeł:
4) Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 24 kwietnia 1997 r. III RN 19/97
5) Wyrok NSA z dnia 16 marca 2022 r. I GSK 1329/21
Zagadnienia związane z podstawami postępowania administracyjnego dla wnioskodawcy omawia radca prawny Marcin Józefiak.
11 części szkolenia wyczerpująco omawiają zagadnienia związane z postępowaniem administracyjnym, w szczególności udzielają wyjaśnień i edukują, możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do rozwiązania wątpliwości co do treści ustawy. To vademecum wiedzy dla każdego, kto uczestniczy w przebiegu postępowania, wszczyna postępowanie, jest stroną, reprezentuje interesy osób trzecich, dąży do sprawnego załatwienia sprawy, do polubownego rozstrzygania kwestii spornych lub kogo, z uzasadnionej przyczyny, interesuje ponowne rozpatrzenie sprawy przez organy administracji publicznej. Dla każdego, kto potrzebuje decyzji organu lub wręcz odwrotnie – zamierza doprowadzić do jej unieważnienia. Wiedza uzyskana w szkoleniu pozwoli ci się odnaleźć w prostej, choć pełnej zakrętów, drodze prowadzącej przez postępowanie administracyjne. Każdy etap postępowania ma bezpośredni wpływ na decyzje ostateczne i efekt końcowy, dlatego ważny jest świadomy udział w postępowaniu i znajomość obowiązków będących przedmiotem postępowania. W przebiegu postępowania organy administracji publicznej podejmują szereg działań w celu załatwienia sprawy i dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego, korzystają z utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw, zebranych dowodów, informują osoby uczestniczące o przebiegu spraw oraz, przy złożoności sprawy oraz w postępowaniach, których charakter tego wymaga, konsultują się z innymi organami administracji publicznej. Dzięki temu szkoleniu będziesz znał zasady i swoje obowiązki w sprawie. Będziesz potrafił ocenić, czy organy administracji publicznej działają prawidłowo. Dowiesz się, co możesz zrobić, aby pomóc organowi, jak usprawnić komunikację z organem administracji publicznej, co przyspieszy całą procedurę, a co ją opóźni. Szkolenie to odpowie także na pytanie, w jaki sposób, gdy sytuacja tego wymaga, możesz skutecznie zaskarżyć działanie organu administracji publicznej, tak aby uzyskać decyzję zgodną ze swoim wnioskiem lub uzyskać decyzję niezgodną z wnioskiem wnioskodawcy. Zdobędziesz wiedzę o przepisach prawa, zgodnie z którymi powinny działać organy administracji publicznej, o obowiązujących procedurach, terminach, możliwościach odwołania i zaskarżania oraz ustawach szczególnych.