Czym jest system EMAS?
EMAS (System Ekozarządzania i Audytu) to unijny system certyfikacji środowiskowej, wyróżniający organizacje przykładające ponadprzeciętne starania do funkcjonowania zgodnie z przepisami i doskonalące efekty swojej działalności środowiskowej. EMAS działa na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji, zrównoważonej polityki przemysłowej oraz poprawy działalności środowiskowej zaangażowanych podmiotów. System ten przyczynia się również do efektywnego i systematycznego raportowania oddziaływania organizacji na środowisko, ułatwiając przy tym prowadzenie otwartego dialogu ze społeczeństwem oraz zainteresowanymi stronami. Pracownicy tych organizacji powinni być angażowani, a ich umiejętności rozwijane poprzez uczestnictwo w szkoleniach.
Rejestracja do systemu EMAS jest dobrowolna, a podmiotami, które mogą zostać jego częścią są zarówno organizacje komercyjne i niekomercyjne, czyli przedsiębiorstwa, instytucje, organizacje i urzędy. Organizacje chcące dołączyć do prestiżowego grona zarejestrowanych w systemie EMAS muszą przejść szereg procedur jak między innymi wdrożenie systemu ISO 14001 czy przeprowadzenie audytu środowiskowego. Certyfikat przyznawany jest przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
O systemie EMAS oraz o tym w jaki sposób można się do przyłączyć mówi Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE.