Twój produkt został dodany do koszyka!

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia – Udział stron społeczeństwa i organizacji ekologicznych

Kompleksowo o możliwości uczestniczenia w postępowaniu administracyjnym o wydanie decyzji środowiskowej

Szkolenie jest źródłem wiedzy dla stron społeczeństwa, organizacji społecznych, jak i dla obywateli, którzy chcą wziąć czynny udział w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia. Jest to też baza informacji dla podmiotów planujących zamierzenie inwestycyjne i urzędników chcących prowadzić postępowania administracyjne zgodnie z przepisami i z poszanowaniem interesu społecznego. W przygotowanym materiale mecenas dr Marcin Kaźmierski przez 66 minut omawia problematykę stron postępowania, podmiotów występujących na prawach strony, udziału społeczeństwa i udziału organizacji ekologicznych. Szkolenie to jest bazą informacji niezbędną dla urzędników, inwestorów i przedstawicieli stron postępowania, którzy chcą właściwie zrozumieć mechanizmy udziału w procedurze administracyjnej, która pozwoli na realizację zamierzania inwestycyjnego.

Skorzystaj z wiedzy eksperta-praktyka!

Uzyskaj dostęp do szkolenia

Do kogo kierowane jest szkolenie przybliżające temat udziału stron społeczeństwa i organizacji ekologicznych?

Szkolenie będzie przydatne dla:

  • inwestorów, planujących nowe przedsięwzięcia;
  • prowadzących zakłady, planujących ich rozbudowę, przebudowę lub modernizację;
  • osób opracowujących wnioski o wydanie decyzji środowiskowej;
  • pracowników administracji publicznej, zaangażowanych w proces wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która pozwoli na realizację przedsięwzięć;
  • przedstawicieli organizacji społecznych;
  • reprezentantów organizacji ekologicznych;
  • każdego obywatela Rzeczpospolitej Polskiej, który chce się zaangażować w procedurę wydawania decyzji środowiskowej.

Czego się dowiesz i co zyskasz?

  • Poznasz precyzyjne zasady określania kręgu stron postępowania w sprawach decyzji środowiskowych – zgodnie z ustawą o udziale społeczeństwa i Kodeksem postępowania administracyjnego.
  • Dowiesz się, kiedy i na jakich zasadach społeczeństwo oraz organizacje ekologiczne mogą uczestniczyć w postępowaniu – zarówno na etapie procedowania wniosku, jak i odwoławczym.
  • Zrozumiesz, jak prawidłowo prowadzić postępowanie z udziałem społeczeństwa – w tym jak ogłaszać, zbierać i uwzględniać uwagi oraz jak dokumentować ich wpływ na decyzję.
  • Będziesz wiedzieć, jakie prawa i obowiązki mają strony, właściciele nieruchomości oraz podmioty dziedziczące lub nabywające prawa w toku postępowania.
  • Zdobędziesz wiedzę o roli i uprawnieniach organizacji ekologicznych, w tym o ich prawie do uczestnictwa, odwołań i skarg do sądu administracyjnego.
  • Zrozumiesz, jakie dokumenty i informacje muszą zostać upublicznione, aby zapewnić zgodność procedury z przepisami ustawy o udziale społeczeństwa.
  • Poznasz ryzyka związane z błędami proceduralnymi w zakresie ustalania stron, które mogą prowadzić do uchylenia decyzji.
  • Uzyskasz komentarz ekspercki na temat wyroków sądów administracyjnych – pomocne w ocenie statusu strony i skuteczności udziału w postępowaniu.
  • Zwiększysz swoją konkurencyjność zawodową!

Dlaczego świadomość praw i obowiązków w zakresie możliwości udziału w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej jest tak istotna?

Decyzja środowiskowa jest pierwszą decyzją, którą musi uzyskać inwestor planujący realizację przedsięwzięcia. Zapisy w niej zawarte rzutują na decyzje administracyjne o warunkach zabudowy, jeżeli nie mamy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, na treść pozwolenia na budowę oraz wymagania dla projektu budowlanego, na treść praw i obowiązków w zakresie późniejszego korzystania ze środowiska. Inwestycje, które jej wymagają zostały ściśle określone w rozporządzeniu w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i właśnie ze względu na wpływ na środowisko udział stron, udział przedstawicieli organizacji społecznych, organizacji ekologicznych oraz obywateli jest tak ważny.

Standardowo udział stron w postępowaniu administracyjnym został określony w zapisach Kodeksu administracyjnego, jednakże ze względu na specyfikę postępowań związanych z wydawaniem decyzji środowiskowych mamy do czynienia z lex specialis derogat legi generali (tzn. przepis szczególny uchyla przepis ogólny). Oznacza to, że w postępowaniu administracyjnym o wydanie decyzji środowiskowej pierwszeństwo w stosowaniu ma norma szczególna, czyli ustawa o udziale społeczeństwa. W niej należy również szukać informacji, kto jest stroną w postępowaniu o przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach między podmiotami, jak i kto jest stroną w przypadku postępowania o zmianę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ustawa ta dokładnie określa, na jakich zasadach i kiedy w postępowaniu może uczestniczyć każdy obywatel RP, GDOŚ, RDOŚ i organizacja ekologiczna. Natomiast w przypadku udziału w postępowaniu prokuratora i organizacji społecznej umocowanie prawne zawarto w k.p.a.

W ramach szkolenia otrzymasz dostęp do XIII lekcji wideo, dostaniesz kompleksową wiedzę na temat możliwości zaangażowania się w postępowanie administracyjne dotyczące przedsięwzięć, które wymagają uzyskania decyzji środowiskowej.
Udział w szkoleniu to praktyczne wsparcie dla wszystkich osób mających wpływ na decyzję o środowiskowych uwarunkowanych realizacji przedsięwzięcia – przygotowujących dokumentację środowiskową i biorących udział w postępowaniach administracyjnych, inwestorów.

Dlatego warto wiedzieć więcej!

Uzyskaj dostęp do szkolenia

Czego się dowiesz ze szkolenia poświęconego udziałowi stron społeczeństwa, organizacji ekologicznych w procedurze związanej z uzyskaniem decyzji środowiskowej?

Część I szkolenia pt. „Udział stron społeczeństwa i organizacji ekologicznych –Wprowadzenie do tematyki”

W tym krótkim nagraniu mecenas dr Marcin Kaźmierski zaprasza do udziału w spotkaniu,  informując na jakich zagadnieniach się koncentruje w szkoleniu m.in.:

  • o definicji strony, ponieważ strona w postępowaniu o wydanie decyzji o środowisku w uwarunkowaniach jest unormowana w sposób szczególny, w szczególnym stosunku do ogólnych norm postępowania administracyjnego,
  • podmiotów występujących na prawach strony, którym przysługują wszystkie uprawnienia strony (czyli w szczególności czynny udział w postępowaniu, wnoszenie odwołania, wnoszenie skargi), ale które stroną nie są.

Obejrzyj już teraz!

Część II szkolenia pt. „Kto jest stroną w postępowaniu o środowiskowych uwarunkowaniach” odpowiada na pytania:

  • Jak definiuje stronę postępowania Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.)?
  • Jak definiuje stronę postępowania ustawa o udziale społeczeństwa?
  • Jakie kryteria muszą być spełnione, aby nieruchomość została uznana za objętą oddziaływaniem planowanego do realizacji przedsięwzięcia?
  • Co oznacza „obszar oddziaływania” zgodnie z art. 74 ust. 3a ustawy o udziale społeczeństwa – w tym m.in. działki w promieniu 100 m od inwestycji?
  • Jakie obowiązki informacyjne ma organ wydający decyzję środowiskową wobec: wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w zakresie informowania o decyzjach i czynnościach już podjętych?

Sprawdź teraz!

Część III szkolenia pt. „Prawo rzeczowe do nieruchomości w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej” mówi:

  • Jakie znaczenie ma prawo rzeczowe do nieruchomości dla statusu strony w postępowaniu o decyzję środowiskową?
  • Na jakich dokumentach organ opiera ustalenie prawa rzeczowego i kiedy przyjmuje domniemanie ich prawdziwości?
  • Jakie obowiązki informacyjne mają nabywca i zbywca nieruchomości po wszczęciu postępowania?
  • Co dzieje się, gdy dane właściciela nieruchomości są nieaktualne lub nieujawnione – i jak wpływa to na ważność postępowania?
  • Dlaczego brak zgłoszenia zmiany właściciela nie wstrzymuje procedury ani nie stanowi podstawy do jej wznowienia?
  • Czym różni się „nieuregulowany” od „nieujawnionego” stanu prawnego i jak wpływają one na przebieg sprawy?

Część IV szkolenia pt. „Czym jest teren inwestycji? – wyrok WSA” przedstawia:

  • Jak definiowany jest „teren inwestycji” w kontekście decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?
  • Dlaczego manipulowanie granicami działki inwestycyjnej w celu ograniczenia liczby stron postępowania jest niedopuszczalne?
  • Jakie znaczenie ma wyrok WSA w Gdańsku (II SA/Gd 299/20) dla praktyki administracyjnej i ochrony interesu społecznego?

Z części V szkolenia pt. „Zmiana i przeniesienie decyzji środowiskowej. Kto jest stroną w postępowaniu?” dowiesz się:

  • Kto może być stroną w postępowaniu o przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – zgodnie z art. 72a ustawy o udziale społeczeństwa?
  • Jakie są zasady zmiany decyzji środowiskowej i kogo dotyczą – w świetle art. 87 ust. 1 ustawy o udziale społeczeństwa oraz art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego?
  • Czym różni się krąg stron w postępowaniu o wydanie, zmianę i przeniesienie decyzji – i jakie są tego konsekwencje proceduralne?
  • Kiedy do zmiany decyzji wymagana jest zgoda strony, która ją uzyskała lub na którą została ona przeniesiona?

Część VI szkolenia pt. „Krąg stron w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej – wyrok WSA” mówi:

  • Jakie znaczenie ma art. 74 ust. 3a ustawy o udziale społeczeństwa dla zawężenia kręgu stron w postępowaniu o decyzję środowiskową?
  • Kiedy w postępowaniu zmieniającym podmiot uczestniczy w postępowaniu jako strona i może zostać formalnie wyłączony z postępowania?
  • Co wynika z wyroku WSA w Łodzi (II SA/Łd 458/19) w zakresie interpretacji przepisów o zgodzie na zmianę decyzji środowiskowej?

Z części VII szkolenia pt. „Udział RDOŚ i GIOŚ w postępowaniu – podmioty występujące na prawach strony” dowiesz się:

  • W jakich sytuacjach RDOŚ może wystąpić o stwierdzenie nieważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?
  • Jaką rolę w postępowaniu o decyzję środowiskową odgrywają Regionalny i Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ i GDOŚ)?
  • Kiedy RDOŚ i GDOŚ przysługują prawa strony w postępowaniu administracyjnym lub przed sądem administracyjnym?
  • Kiedy warto włączyć RDOŚ i GDOŚ do postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowanych realizacji przedsięwzięcia?

Z części VIII szkolenia pt. „Udział organizacji ekologicznej w postępowaniu” uzyskasz informacje:

  • Kiedy organizacja ekologiczna może brać udział w postępowaniu o decyzję środowiskową na prawach strony?
  • Jakie warunki musi spełnić organizacja ekologiczna, aby uczestniczyć w postępowaniu o wydanie zezwolenia na inwestycję?
  • Kiedy organizacja ekologiczna może wnieść odwołanie lub skargę do sądu administracyjnego – nawet bez wcześniejszego udziału w postępowaniu?
  • W jakich przypadkach organizacja ekologiczna może zgłosić chęć uczestnictwa w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa?
  • Kiedy organizacji ekologicznej służy prawo wniesienia odwołania od decyzji w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa?
  • Czy organ administracji publicznej może zawiadomić organizację ekologiczną o toczącym się postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej?

Część IX szkolenia pt. „Udział prokuratora w postępowaniu” odpowiada na pytania:

  • Jakie uprawnienia przysługują prokuratorowi na każdym etapie postępowania?
  • W jakich sytuacjach organ administracji powinien zawiadomić prokuratora o wszczęciu lub toczącym się postępowaniu?
  • Jaką rolę może pełnić prokurator w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej?
  • Jakie korzyści wynikają z udziału prokuratora w toczącym się postępowaniu?

Część X szkolenia pt. „Udział organizacji społecznej w postępowaniu” mówi:

  • Na jakiej podstawie prawnej organizacje społeczne mogą brać udział w postępowaniu o decyzję środowiskową na prawach strony?
  • Kiedy organizacja społeczna może żądać wszczęcia postępowania lub dopuszczenia jej do udziału w toczącym postępowaniu?
  • Dlaczego pogląd organizacji społecznej, gdy nie uczestniczy w postępowaniu na prawach strony, jest wart uwagi?

Część XI szkolenia pt. „Udział obywateli w postępowaniu – uprawnienia społeczeństwa” podpowiada:

  • Jakie prawa przysługują obywatelom w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej, zgodnie z ustawą o udziale społeczeństwa?
  • Jakie są wyłączenia od zasady zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu?
  • Jak rozumieć zagadnienie „terenu zamkniętego”?
  • Jakie obowiązki spoczywają na organach administracji, które procedują postępowanie w zakresie umożliwienia społeczeństwu udziału przed wydaniem lub zmianą decyzji środowiskowej?
  • Jakie przepisy nie mają zastosowania dla uwag i wniosków składanych przez obywateli w ramach postępowania o wydanie decyzji środowiskowej?

Część XII szkolenia pt. „Jakie informacje podaje organ do publicznej wiadomości” mówi:

  • Jakie informacje organ musi podać niezwłocznie do publicznej wiadomości przed wydaniem lub zmianą decyzji środowiskowej?
  • Jakie dokumenty zalicza się do „niezbędnej dokumentacji sprawy” i udostępnia do wglądu społeczeństwu?
  • W jaki sposób społeczeństwo może wnosić uwagi i wnioski w procedurze administracyjnej związanej z wydaniem decyzji środowiskowej?

Z części XIII szkolenia pt. „Jakie są skutki wniesionych przez społeczeństwo uwag i wniosków” dowiesz się:

  • Jakie znaczenie mają uwagi i wnioski składane przez społeczeństwo w procedurze administracyjnej związanej z wydaniem decyzji środowiskowej?
  • Jakie są skutki formalne złożonych uwag i wniosków po wyznaczonym terminie, zgodnie z ustawą o udziale społeczeństwa?
  • Jakie znaczenie dla postępowania o wydanie decyzji środowiskowej ma przeprowadzenie rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa?
  • W jaki sposób organ musi odnieść się do zgłoszonych przez społeczeństwo uwag i wniosków?
  • Dlaczego możliwość ustosunkowania się przez inwestora do złożonych przez społeczeństwo uwag i wniosków jest tak ważna?
  • Jak udział społeczeństwa wpływa na transparentność, legalność i społeczny odbiór decyzji środowiskowej?

Prowadzący szkolenie

dr Marcin Kaźmierski

Radca prawny, biegły sądowy w dziedzinie ochrony środowiska ustanowiony przez Prezesa Sądu Okręgowego w Poznaniu, doktor nauk ścisłych i przyrodniczych w dyscyplinie „nauki o Ziemi i środowisku”.
Mecenas dr Marcin Kaźmierski od blisko 20 lat wspiera podmioty gospodarcze, jak i organy administracji publicznej, pracował między innymi w Departamencie Prawnym Ministerstwa Środowiska, Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Poznaniu oraz współpracował z wojewódzkimi inspektorami ochrony środowiska, świadcząc pomoc prawną w zakresie prawa ochrony środowiska, handlu uprawnieniami do emisji, prawa budowlanego, bezpieczeństwa chemicznego oraz prawa administracyjnego.

Elementy szkolenia

Zajrzyj do szkolenia i dowiedz się jakie materiały zawiera

  • Udział stron społeczeństwa i organizacji ekologicznych – Wprowadzenie do tematyki
    02:37
  • Kto jest stroną w postępowaniu o środowiskowych uwarunkowaniach
    10:32
  • Prawo rzeczowe do nieruchomości w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej
    09:37
  • Czym jest teren inwestycji? – wyrok WSA
    02:51
  • Zmiana i przeniesienie decyzji środowiskowej. Kto jest stroną w postępowaniu?
    04:55
  • Krąg stron w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej – wyrok WSA
    02:32
  • Udział RDOŚ i GIOŚ w postępowaniu – podmioty występujące na prawach strony
    02:39
  • Udział organizacji ekologicznej w postępowaniu
    06:22
  • Udział prokuratora w postępowaniu
    02:32
  • Udział organizacji społecznej w postępowaniu
    03:07
  • Udział obywateli w postępowaniu – uprawnienia społeczeństwa
    04:27
  • Jakie informacje podaje organ do publicznej wiadomości
    05:56
  • Jakie są skutki wniesionych przez społeczeństwo uwag i wniosków
    07:30
  • Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia – Udział stron społeczeństwa i organizacji ekologicznych

Dlaczego warto skorzystać ze szkoleń?

Prosty przekaz

Zrozumiały, klarowny sposób przekazywania wiedzy w zakresie ustawy o udziale społeczeństwa

Odpowiedzi na specjalistyczne zagadnienia

Tłumaczymy zagadnienia w oparciu o realne problemy

Atrakcyjność materiałów szkoleniowych

Ucz się tak, jak lubisz. Słuchaj! Czytaj! Oglądaj! Zdobywaj wiedzę.

Analiza orzeczeń

Analizujemy orzeczenia sądów dotyczących postępowań o wydanie decyzji środowiskowej

Pomoc w zrozumieniu przepisów

Pomagamy zrozumieć na jakich zasadach można uczestniczyć w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej

Materiały dostępne 24/7

Dzięki formie on-line możesz korzystać z materiałów w dowolnym czasie

Proces od A do Z

Szkolenia pokazują cały proces przebiegu postępowania administracyjnego

Doświadczenie

Szkolenia tworzone przez zespół ekspertów-praktyków

Wsparcie techniczne

Portal działa poprawnie na poniższych przeglądarkach:
– Chrome
– Firefox
– Safari
– Opera
– OS Safari
– Android Browser
– Chrome for Android
– Edge

Portal nie działa poprawnie na niewspieranych przez twórców przeglądarkach, np. Internet Explorer.

Jeśli pojawiły się z problemy z użytkowaniem portalu:

  • sprawdź czy posiadasz aktualny system operacyjny
  • sprawdź czy przeglądarka, której używasz posiada aktualną wersję
  • sprawdź czy szerokość przeglądarki ustawiona jest na 100%
  • sprawdź czy nie posiadasz dodatkowego oprogramowania lub rozszerzeń przeglądarki, które mogą blokować działanie portalu
  • usuń pliki tymczasowe przeglądania

Jeśli problemy nadal będą występować prosimy o kontakt mailowy na adres: kontakt@przemyslisrodowisko.pl.

 
Uzyskaj dostęp do szkolenia