
Współczesna działalność przemysłowa odgrywa istotną rolę w rozwoju gospodarczym kraju, jak i społeczeństwa, jednak często wiąże się z negatywnym oddziaływaniem na środowisko naturalne. W celu zminimalizowania niekorzystnego wpływu przemysłu na otoczenie oraz aby zapewnić zgodność prowadzonej działalności z normami ochrony środowiska, wprowadzono system pozwoleń zintegrowanych.
● Czym jest pozwolenie zintegrowane?
● Czym jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?
● Jakie znaczenie ma kwalifikacja przedsięwzięcia przy wniosku o wydanie decyzji środowiskowej?
● Gdzie należy złożyć wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego?
● Podsumowanie
Pozwolenie zintegrowane zostało wprowadzone do europejskiego systemu prawnego na mocy Dyrektywy Rady nr 96/61/WE z dnia 24 września 1996 r., dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli, znanej jako dyrektywa IPPC [1] (ang. Integrated Pollution Prevention and Control). Stąd też w języku potocznym instalacje wymagające wydania pozwolenia zintegrowanego określa się jako instalacje IPPC. W Polsce przepisy ww. dyrektywy zaczęły obowiązywać po przystąpieniu do Unii Europejskiej i zostały wdrożone poprzez ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska [2]. W 2010 r. Dyrektywa IPPC została zastąpiona nową regulacją – Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2010/75/UE z 24 listopada 2010 r., określaną jako Dyrektywa IED [3], która dotyczy emisji przemysłowych.
Czym jest pozwolenie zintegrowane?
Pozwolenie zintegrowane jest decyzją administracyjną, która uprawnia do eksploatacji instalacji mogącej negatywnie oddziaływać zarówno na poszczególne komponenty środowiska, jak i na jego całokształt.
Rodzaje instalacji, dla których wymagane jest uzyskanie pozwolenia zintegrowanego określone zostały w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) [4].
Zgodnie z ww. rozporządzeniem, pozwolenie zintegrowane wymagane jest m.in. dla:
- instalacji do spalania paliw o nominalnej mocy nie mniejszej niż 50 MW [5];
- instalacji do produkcji metali nieżelaznych z rud metali, koncentratów lub surowców wtórnych w wyniku procesów metalurgicznych, chemicznych lub elektrolitycznych [6];
- instalacji do produkcji szkła, w tym włókna szklanego, o zdolności produkcyjnej ponad 20 ton wytopu na dobę [7];
- instalacji w przemyśle chemicznym do wytwarzania, przy zastosowaniu procesów chemicznych lub biologicznych tworzyw sztucznych, takich jak: polimery, syntetyczne włókna polimerowe i włókna oparte na celulozie [8];
- instalacji do odzysku lub kombinacji odzysku i unieszkodliwiania o zdolności przetwarzania ponad 75 ton na dobę, z wykorzystaniem następujących działań:
-
- obróbki biologicznej,
- obróbki wstępnej odpadów przeznaczonych do termicznego przekształcania,
- obróbki żużlu i popiołów,
- obróbki w strzępiarkach odpadów metalowych, w tym zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz pojazdów wycofanych z eksploatacji i ich części [9];
-
- instalacji do składowania odpadów, o zdolności przyjmowania ponad 10 ton odpadów na dobę lub o całkowitej pojemności ponad 25 000 ton, z wyjątkiem składowisk odpadów obojętnych lub obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych [10];
- instalacji do produkcji płyt drewnopochodnych: płyt o wiórach zorientowanych (OSB), płyt wiórowych lub płyt pilśniowych o zdolności produkcyjnej ponad 600 m3 na dobę [11];
- instalacji do uboju zwierząt o zdolności produkcyjnej ponad 50 ton tusz na dobę [12].
Czym jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest pierwszą decyzją, jaką musi uzyskać inwestor. Jej uzyskanie pozwala na podjęcie kolejnych kroków umożliwiających realizację inwestycji tj. uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz innych, wymienionych w art. 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r. poz. 1112) [13] (dalej zwana: u.o.o.ś.).
Jakie znaczenie ma kwalifikacja przedsięwzięcia przy wniosku o wydanie decyzji środowiskowej?
Konieczność uzyskania decyzji środowiskowej została wskazana w art. 71 ust. 2 u.o.o.ś. [14], który mówi, że jest ona wymagana dla przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, jak i przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Należy pamiętać, że poprawna kwalifikacja przedsięwzięcia do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko i przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. poz. 1839) [15]), już na etapie ubiegania się o decyzję środowiskową ma zasadnicze znaczenie. To ona ma wpływ na właściwość rzeczową organów zarówno w dalszym przebiegu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji środowiskowej, jak i na dalszych etapach uzyskiwania decyzji w zakresie korzystania ze środowiska (w tym pozwolenia zintegrowanego).
Już na etapie postępowania dotyczącego decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach należy określić, czy przedmiotowe przedsięwzięcie będzie wymagało uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Jeżeli tak, w toku postępowania o wydanie decyzji środowiskowej udział musi wziąć Starosta lub Marszałek Województwa jako organ opiniujący, który będzie w późniejszym etapie odpowiedzialny za wydanie pozwolenia zintegrowanego.
Co ważne, w przypadku wskazania przez organ błędu (w kwalifikacji przedsięwzięcia) na etapie oceny wniosku, organ administracyjny ma prawo odmówić wydania decyzji środowiskowej, co w konsekwencji wydłuży cały proces realizacji inwestycji i oddali w czasie uzyskanie pozwolenia zintegrowanego.
Mając na uwadze czas, jaki inwestor musi przeznaczyć na uzyskanie decyzji środowiskowej, warto zaopiekować temat poprawności kwalifikacji przedsięwzięcia już na etapie prac koncepcyjnych.
Raz jeszcze warto podkreślić istotę poprawnej kwalifikacji! Dlaczego jest tak ważna? Ponieważ zapisy zawarte w decyzji środowiskowej są wiążące dla organu wydającego pozwolenie zintegrowane, czyli dla Starosty (w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko) lub Marszałka Województwa (dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko).
Gdzie należy złożyć wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego?
Właściwość rzeczowa organów określona została w art. 378 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (dalej: P.o.ś.)[16], zgodnie z którym organem właściwym do wydania pozwolenia zintegrowanego jest:
a. Marszałek Województwa – w przypadku, gdy przedmiotowa instalacja stanowi przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
lub
b. Starosta – w przypadku, gdy przedmiotowa instalacja stanowi przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
c. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska – w przypadku przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej
d. Minister Klimatu i Środowiska – w przypadku instalacji wchodzącej w skład obiektu energetyki jądrowej oraz instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w zakresie inwestycji związanych z powstaniem terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu.
W ww. przepisie określono również inne przypadki, w których organem właściwym jest Marszałek Województwa i Starosta. Jednak na potrzeby niniejszego artykułu przedstawiono wyłącznie przypadki dotyczące przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W art. 378 wskazane zostały również sprawy, dla których właściwy jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, Minister Klimatu i Środowiska, wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Podsumowując
Mając powyższe na uwadze, inwestor już na etapie przygotowania wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, musi zastanowić się, czy jego zakład (na terenie którego znajduje się jedna instalacja) lub instalacja (jeśli na terenie zakładu znajduje się kilka instalacji) nie będzie wymagała uzyskania pozwolenia zintegrowanego lub kilku pozwoleń zintegrowanych.
W kolejnej publikacji związanej z tematyką pozwoleń zintegrowanych przedstawimy zagadnienie wysokości opłaty rejestracyjnej do wniosku o wydanie pozwolenia.
Pytanie? Konkretna odpowiedź!
Ile pozwoleń zintegrowanych może mieć jeden zakład?
To zależy!
Standardowo instalacje położone na terenie zakładu, które dodatkowo zostały wskazane w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169), obejmuje się jednym pozwoleniem zintegrowanym. Mówi o tym art. 203 ust. 1 ustawy P.o.ś. [17].
Dodatkowo, zgodnie z art. 203 ust. 3 ustawy P.o.ś. [18], na wniosek prowadzącego instalację, pozwoleniem zintegrowanym można objąć również instalacje niewymagające pozwolenia zintegrowanego położone na terenie tego samego zakładu co instalacja wymagająca takiego pozwolenia, ustalając dla nich warunki wprowadzania do środowiska substancji lub energii na zasadach określonych dla pozwoleń sektorowych. Jeżeli na terenie zakładu znajduje się instalacja do wytwarzania energii ze spalania paliw stałych o nominalnej mocy 60 MW (wskazanej w ust. 1 pkt 1 załącznika do rozporządzenia [5]), a inne funkcjonujące instalacje nie zostały wskazane w rozporządzeniu, to prowadzący zakład będzie posługiwał się jedną decyzją administracyjną w postaci pozwolenia zintegrowanego.
Istnieje również inne podejście do tego tematu, które wskazane jest w art. 203 ust. 2 ustawy P.o.ś. [19]. W przypadku gdy na terenie zakładu znajduje się instalacja do wytwarzania energii ze spalania paliw stałych o nominalnej mocy 55 MW (wskazanej w ust. 1 pkt 1 załącznika do rozporządzenia) oraz instalacja do produkcji płyt drewnopochodnych płyt wiórowych o zdolności produkcyjnej 610 m3 na dobę (wskazanej w ust. 6 pkt 1 lit. c załącznika do rozporządzenia [11]) i prowadzący zakład zawnioskuje o objęcie tych instalacji odrębnymi pozwoleniami zintegrowanymi, to będzie on posiadał dwa pozwolenia zintegrowane.
Na jak długo wydawane jest pozwolenie zintegrowane?
Zgodnie z art. 188 ustawy P.o.ś. [20] pozwolenie zintegrowane wydawane jest na czas nieoznaczony.
Istnieją jednak sytuacje, gdy na wniosek prowadzącego daną instalację pozwolenie zintegrowane może być wydane na czas oznaczony. Na przykład, gdy planowane jest wdrożenie nowych rozwiązań technologicznych, modernizacja instalacji lub gdy działalność ma charakter tymczasowy i jest związana z projektem, który zakończy się po określonym okresie. W takich przypadkach pozwolenie zawiera dokładnie określony termin obowiązywania oraz warunki, po których spełnieniu może zostać przedłużone lub zmienione.
Data publikacji: 18.03.2025 r.
[1] Dyrektywa Rady nr 96/61/WE z dnia 24 września 1996 r., dotycząca zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (IPPC) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:31996L0061 [dostęp: 18-03-2025]
[2] Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[3] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2010/75/UE z 24 listopada 2010 r. (IED) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32010L0075 [dostęp: 18-03-2025]
[4] Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001169/O/D20141169.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[5] Ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) brzmi:
1. Instalacje do wytwarzania energii i paliw:
1) do spalania paliw o nominalnej mocy2) nie mniejszej niż 50 MW;
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001169/O/D20141169.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[6] Ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) brzmi:
2. Instalacje do produkcji i obróbki metali:
5) do produkcji metali nieżelaznych z rud metali, koncentratów lub surowców wtórnych w wyniku procesów metalurgicznych, chemicznych lub elektrolitycznych;
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001169/O/D20141169.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[7] Ust. 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) brzmi:
3. Instalacje w przemyśle mineralnym:
3) do produkcji szkła, w tym włókna szklanego, o zdolności produkcyjnej ponad 20 ton wytopu na dobę;
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001169/O/D20141169.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[8] Ust. 4 pkt 1 lit. h rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) brzmi:
4. Instalacje w przemyśle chemicznym do wytwarzania, przy zastosowaniu procesów chemicznych lub biologicznych:
1) organicznych substancji chemicznych:
h) tworzyw sztucznych, takich jak: polimery, syntetyczne włókna polimerowe i włókna oparte na celulozie,
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001169/O/D20141169.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[9] Ust. 5 pkt 3 lit. b rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) brzmi:
5. Instalacje w gospodarce odpadami:
3) dla odpadów innych niż niebezpieczne z wyłączeniem działań realizowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych:
b) do odzysku lub kombinacji odzysku i unieszkodliwiania o zdolności przetwarzania5) ponad 75 ton na dobę, z wykorzystaniem następujących działań:
– obróbki biologicznej,
– obróbki wstępnej odpadów przeznaczonych do termicznego przekształcania,
– obróbki żużlu i popiołów,
– obróbki w strzępiarkach odpadów metalowych, w tym zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz pojazdów wycofanych z eksploatacji i ich części,
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001169/O/D20141169.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[10] Ust. 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) brzmi:
5. Instalacje w gospodarce odpadami:
4) do składowania odpadów, o zdolności przyjmowania6) ponad 10 ton odpadów na dobę lub o całkowitej pojemności ponad 25 000 ton, z wyjątkiem składowisk odpadów obojętnych lub obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001169/O/D20141169.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[11] Ust. 6 pkt 1 lit. c rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) brzmi:
6. Instalacje w innych rodzajach działalności:
1) do produkcji:
c) płyt drewnopochodnych: płyt o wiórach zorientowanych (OSB), płyt wiórowych lub płyt pilśniowych o zdolności produkcyjnej ponad 600 m3 na dobę;
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001169/O/D20141169.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[12] Ust. 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) brzmi:
6. Instalacje w innych rodzajach działalności:
4) do uboju zwierząt o zdolności produkcyjnej ponad 50 ton tusz na dobę;
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001169/O/D20141169.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[13] Art. 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112) brzmi:
1. Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem:
1) decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego oraz decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych – wydawanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 i 834);
2) decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę obiektów jądrowych – wydawanej na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane;
3) decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – wydawanej na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3a) decyzji o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia – wydawanej na podstawie ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wsparciu przygotowania III Igrzysk Europejskich w 2023 roku;
4) koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż, koncesji na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji, koncesji na podziemne składowanie odpadów oraz koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla – wydawanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze;
4a) decyzji zatwierdzającej plan ruchu dla wykonywania robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złoża węglowodorów lub decyzji inwestycyjnej w celu wykonywania koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża – wydawanych na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze;
4b) decyzji zatwierdzającej plan ruchu dla wykonywania robót geologicznych na podstawie koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złoża kopaliny – wydawanej na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze;
4c) decyzji zatwierdzającej projekt robót geologicznych wykonywanych w celu określenia warunków geologiczno-inżynierskich lub hydrogeologicznych na potrzeby udokumentowania kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla – wydawanej na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze;
5) decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopaliny – wydawanej na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze;
[…]
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[14] Art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112) brzmi:
2. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:
1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[15] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. poz. 1839) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001839/O/D20191839.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[16] Art. 378 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) brzmi:
1. Organem ochrony środowiska właściwym w sprawach, o których mowa w art. 115a ust. 1, art. 149 ust. 1, art. 150, art. 152 ust. 1, art. 154 ust. 1, art. 178, art. 183, art. 237 i art. 362 ust. 1–3, jest starosta.
2. Regionalny dyrektor ochrony środowiska jest właściwy w sprawach przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej.
2a. Marszałek województwa jest właściwy w sprawach:
1) przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
2) przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, realizowanego na terenach innych niż wymienione w pkt 1;
3) pozwolenia na wytwarzanie odpadów i pozwolenia zintegrowanego dla instalacji komunalnych, o których mowa w art. 38b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
4) o których mowa w art. 237 i art. 362 ust. 1–3, w zakresie dróg innych niż autostrady i drogi ekspresowe, usytuowanych w miastach na prawach powiatu.
2aa. Organem ochrony środowiska właściwym w sprawie:
1) pozwolenia na wytwarzanie odpadów dla odpadów innych niż wydobywcze wytworzonych w miejscu poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania kopalin ze złóż oraz ich magazynowania i przeróbki,
2) pozwolenia zintegrowanego dla odpadów, o których mowa w pkt 1
– jest organ właściwy do wydania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi, o której mowa w art. 11 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2336).
2ab. Organem ochrony środowiska właściwym w sprawie:
1) pozwolenia zintegrowanego dla instalacji, o której mowa w art. 201 ust. 1, wchodzącej w skład obiektu energetyki jądrowej w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1484 oraz z 2023 r. poz. 595, 1688 i 1890),
2) pozwolenia zintegrowanego dla instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego, o której mowa w art. 38 pkt 2 lit. zk ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2023 r. poz. 924, 1489, 1688, 1859 i 2029)
– jest minister właściwy do spraw klimatu.
2b. Przy ustalaniu właściwości organów ochrony środowiska instalacje powiązane technologicznie, eksploatowane przez różne podmioty, kwalifikuje się jako jedną instalację.
3. W przypadku zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest właściwy w sprawach:
1) wydawania decyzji, o których mowa w art. 150 ust. 1 i art. 154 ust. 1 i 1a;
2) przyjmowania wyników pomiarów, o których mowa w art. 149 i 150;
3) przyjmowania zgłoszeń, o których mowa w art. 152 ust. 1.
4. Zadania samorządu województwa, o których mowa w ust. 2a i 2aa, art. 91 ust. 1, 3, 3a, 5, 9c, 9d i 9f, art. 92 ust. 1, art. 94 ust. 2 i 2a, art. 95 ust. 1, art. 96, art. 119a ust. 1, 9 i 10, art. 135 ust. 2 oraz art. 162 ust. 3, 6 i 7, są zadaniami z zakresu administracji rządowej.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[17] Art. 203 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) brzmi:
1. Instalacje, o których mowa w art. 201 ust. 1, położone na terenie jednego zakładu obejmuje się jednym pozwoleniem zintegrowanym.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[18] Art. 203 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) brzmi:
3. Na wniosek prowadzącego instalacje, o których mowa w art. 201 ust. 1, pozwoleniem zintegrowanym można objąć instalacje niewymagające pozwolenia zintegrowanego położone na terenie tego samego zakładu, co instalacja wymagająca takiego pozwolenia, ustalając dla nich warunki wprowadzania do środowiska substancji lub energii na zasadach określonych dla pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2 i 4, pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód oraz pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[19] Art. 203 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) brzmi:
2. Na wniosek prowadzącego instalacje, o których mowa w art. 201 ust. 1, odrębnymi pozwoleniami zintegrowanymi można objąć odrębne instalacje na terenie jednego zakładu.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 18-03-2025]
[20] Art. 188 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) brzmi:
1. Pozwolenie jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat, z wyjątkiem pozwolenia zintegrowanego, które jest wydawane na czas nieoznaczony. Na wniosek prowadzącego instalację pozwolenie zintegrowane może być wydane na czas oznaczony.
1a. Pozwolenie na wytwarzanie odpadów dla prowadzącego zakład recyklingu statków oraz pozwolenie zintegrowane dla prowadzącego zakład recyklingu statków wydaje się na czas oznaczony, nie dłuższy niż 5 lat.
1b. Pozwolenia, o których mowa w ust. 1a, mogą być przedłużone na czas oznaczony, nie dłuższy niż kolejne 5 lat.
2. Pozwolenie określa:
1) rodzaj i parametry instalacji istotne z punktu widzenia przeciwdziałania zanieczyszczeniom;
2) wielkość dopuszczalnej emisji w warunkach normalnego funkcjonowania instalacji, nie większą niż wynikająca z prawidłowej eksploatacji instalacji, dla poszczególnych wariantów funkcjonowania;
3) maksymalny dopuszczalny czas utrzymywania się uzasadnionych technologicznie warunków eksploatacyjnych odbiegających od normalnych, w szczególności w przypadku rozruchu i wyłączania instalacji, a także warunki lub parametry charakteryzujące pracę instalacji, określające moment zakończenia rozruchu i moment rozpoczęcia wyłączania instalacji oraz warunki wprowadzania do środowiska substancji lub energii w takich przypadkach;
4) jeżeli ma to wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska:
a) wymagany termin zakończenia eksploatacji instalacji,
b) dopuszczalny łączny czas dalszej eksploatacji instalacji oraz sposób dokumentowania czasu tej eksploatacji;
5) źródła powstawania albo miejsca wprowadzania do środowiska substancji lub energii;
6) termin, od którego jest dopuszczalna emisja, w przypadku określonym w art. 191a;
6a) oznaczenie głównego prowadzącego instalację lub określenie zakresu odpowiedzialności poszczególnych prowadzących oznaczone części instalacji za eksploatację instalacji zgodnie z przepisami ochrony środowiska, w przypadku, o którym mowa w art. 183b.
7) (uchylony)
8) (uchylony)
9) (uchylony)
2a. Pozwolenia na wytwarzanie odpadów nie dotyczą wymagania, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3.
2b. Pozwolenie na wytwarzanie odpadów określa dodatkowo:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany;
2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do wytwarzania, z uwzględnieniem ich podstawowego składu chemicznego i właściwości;
3) określenie ilości odpadów poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku;
4) wskazanie sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko;
5) opis sposobu dalszego gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów;
6) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów;
7) informacje, o których mowa w art. 102a ust. 1 pkt 1–4 ustawy z dnia
14 grudnia 2012 r. o odpadach – w przypadku pozwolenia dla prowadzącego zakład recyklingu statków;
8) warunki przeciwpożarowe wynikające z operatu przeciwpożarowego, o którym mowa w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
3. Pozwolenie może określać, o ile przemawiają za tym szczególne względy ochrony środowiska:
1) sposób postępowania w razie zakończenia eksploatacji instalacji;
2) wielkość i formę zabezpieczenia roszczeń;
3) wymagane działania, w tym wyszczególnienie środków technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji, a jeżeli działania mają być realizowane w okresie, na który jest wydane pozwolenie – również termin realizacji tych działań;
4) rodzaj i ilość wykorzystywanej energii, materiałów, surowców i paliw, biorąc pod uwagę wymagania, o których mowa w art. 143 pkt 1–5;
5) zakres i sposób monitorowania procesów technologicznych, w tym pomiaru i ewidencjonowania wielkości emisji w zakresie, w jakim wykraczają one poza wymagania, o których mowa w art. 147 i 148 ust. 1;
6) sposób postępowania w przypadku uszkodzenia aparatury pomiarowej służącej do monitorowania procesów technologicznych, jeżeli jej zastosowanie jest wymagane;
7) sposób i częstotliwość przekazywania informacji i danych, o których mowa w pkt 5, organowi właściwemu do wydania pozwolenia i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.
4. Eksploatacja instalacji jest dozwolona po wniesieniu zabezpieczenia, o ile zostało ono ustanowione.
5. Dodatkowe wymagania dotyczące pozwolenia określają przepisy art. 211 i art. 224.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 18-03-2025]