...

Wszczęcie postępowania administracyjnego na żądanie organizacji społecznej

wszczecie postepowania administracyjnego na zadanie organizacji spolecznej
Poznasz temat w 5 minut

Loading

Wszczęcie postępowania administracyjnego na żądanie organizacji społecznej to temat, który w praktyce budzi wiele wątpliwości interpretacyjnych. Choć przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego wydają się proste, kluczowe znaczenie ma właściwe zastosowanie artykułu 31 k.p.a. To właśnie ten przepis przesądza o tym, kiedy i w jaki sposób organ powinien wszcząć postępowanie z urzędu na wniosek organizacji społecznej.
Zagadnienie wszczęcia postępowania na żądanie organizacji społecznej omawia radca prawny Marcin Józefiak.

 

Do kogo jest skierowany materiał

  • do przedstawicieli organizacji społecznych i ekologicznych,
  • do prawników i pełnomocników uczestniczących w postępowaniach administracyjnych,
  • do przedstawicieli administracji publicznej odpowiedzialnych za prowadzenie postępowań i wydawania decyzji,
  • dla prowadzących zakłady, planujących ich przebudowę lub rozbudowę dla których konieczne jest uzyskanie decyzji administracyjnej,
  • dla inwestorów planujących powstanie nowego zakładu, którzy muszą uzyskać decyzję administracyjną np. decyzję środowiskową pozwalającą na realizację inwestycji.

 

Czego się dowiesz

  • jaka jest różnica między wszczęciem postępowania na podstawie art. 61 a art. 31 k.p.a.?
  • kiedy organizacja społeczna może żądać wszczęcia postępowania administracyjnego?
  • w jakich sytuacjach organ może odmówić wszczęcia postępowania?
  • jakie są skutki prawne wydania postanowienia w oparciu o niewłaściwy przepis?

 

Co zyskasz

  • Zrozumiesz, jak prawidłowo powoływać się na art. 31 k.p.a. w praktyce.
  • Unikniesz błędów proceduralnych przy składaniu wniosków przez organizacje społeczne.
  • Dowiesz się, jak skutecznie kwestionować błędne postanowienia organów.
  • Poszerzysz wiedzę o mechanizmach udziału organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym.

 

Podstawa prawna

 

Dla tych, co wolą czytać

Zagadnienie wszczęcia postępowania administracyjnego na żądanie organizacji społecznej wynika bezpośrednio z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Choć art. 61 i 61a k.p.a. regulują zasady wszczęcia lub odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego, należy pamiętać, że kluczowy w przypadku organizacji społecznych jest art. 31 § 1 k.p.a. Przepis ten stanowi, że organ administracji publicznej może wszcząć postępowanie z urzędu na żądanie organizacji społecznej, a także odmówić jego wszczęcia.

Art. 31 § 1 k.p.a. brzmi:

Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem:
1) wszczęcia postępowania,
2) dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu,
jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.

Art. 31 § 2 k.p.a. brzmi:

Organ administracji publicznej, uznając żądanie organizacji społecznej za uzasadnione, postanawia o wszczęciu postępowania z urzędu lub o dopuszczeniu organizacji do udziału w postępowaniu. Na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania lub dopuszczenia do udziału w postępowaniu organizacji społecznej służy zażalenie.

Oznacza to, że w przypadku, gdy wniosek o wszczęcie postępowania składa organizacja społeczna, podstawą działania organu nie jest art. 61 k.p.a., lecz właśnie art. 31 § 2. Różnica ta ma istotne znaczenie, ponieważ determinuje sposób wydania postanowienia oraz tryb jego zaskarżenia. Organ nie może więc powołać się na art. 61a k.p.a., gdy rozpatruje żądanie organizacji społecznej – takie działanie skutkowałoby wadliwością postanowienia.

W razie wydania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania na podstawie art. 61a k.p.a. zamiast art. 31 § 2 k.p.a., decyzja ta może zostać uchylona lub uznana za nieważną przez organ wyższego rzędu. Prawidłowe zastosowanie art. 31 § 2 k.p.a. ma zatem kluczowe znaczenie dla ochrony praw organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym.

Kategorie:

Dlaczego warto nam zaufać?

Materiały publikowane w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska, nie stanowią porad prawnych lub innego profesjonalnego doradztwa. Prowadzący www.przemyslisrodowisko.pl dokładają wszelkich starań, aby informacje zamieszczone w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska były prawdziwe i rzetelne, jednakże nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie informacji publikowanych w Bazie wiedzy, w szczególności za szkody lub straty poniesione przez kogokolwiek wskutek jakiegokolwiek wykorzystania treści umieszczonych w Bazie wiedzy.

Wszelkie materiały umieszczone w Bazie wiedzy podlegają ochronie na podstawie przepisów prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Nie dopuszcza się, bez wyraźniej, pisemnej zgody Akademii Przemysłu i Środowiska, kopiowania, redystrybucji, rozpowszechniania, udostępniania oraz wykorzystywania w inny sposób całości lub części danych zawartych na stronie www.przemyslisrodowisko.pl i platformie szkoleniowej.