
Terminy związane z dokumentami DPR budzą wiele wątpliwości, a ich przekroczenie może skutkować odmową ich wystawienia. Zagadnienie omawia Agnieszka Popiela, specjalistka ds. ochrony środowiska, bhp oraz ppoż. w Kancelarii Ekologicznej Sp. z o.o.
Do kogo skierowane jest nagranie?
Materiał „DPR – ważne terminy” będzie przydatny dla:
- firm przekazujących odpady opakowaniowe do recyklingu lub odzysku (zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio),
- osób odpowiedzialnych za sprawozdawczość środowiskową i obsługę BDO,
- pracowników działów ochrony środowiska,
- recyklerów i zakładów przetwarzających odpady,
- wszystkich przedsiębiorców, którzy potrzebują dokumentów DPR lub DPO do realizacji swoich obowiązków środowiskowych.
Czego się dowiesz?
- Jakie są terminy na złożenie wniosku o wydanie dokumentu DPR?
- Kiedy recykler ma prawo odmówić wystawienia dokumentu potwierdzającego recykling?
- Kto ma pierwszeństwo w składaniu wniosku o wydanie DPR?
- Jakie są różnice między korektą merytoryczną a poprawą omyłki pisarskiej?
- Jakie są graniczne daty na złożenie wniosku o wydanie dokumentu DPR dla każdego kwartału?
Co zyskasz?
- Poznasz zasadę określania terminów obowiązującą przy składaniu wniosków o wydanie dokumentów DPR.
- Dowiesz się, kiedy i jak możesz dokonać korekty dokumentów – bez ryzyka ich unieważnienia.
- Unikniesz sytuacji, w której recykler odmówi Ci wystawienia potwierdzenia recyklingu z powodu przekroczenia terminu.
- Zyskasz praktyczne wskazówki, jak poprawnie planować działania sprawozdawcze w zakresie odzysku i recyklingu odpadów.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. z 2024 r. poz.927) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130000888/U/D20130888Lj.pdf
Dla tych, którzy wolą przeczytać
DPR to dokument potwierdzający recykling. Warto znać związane z tym dokumentem obowiązujące terminy – np. w jakim czasie można dokonać korekty dokumentu DPR?
Złożenie wniosku o wydanie dokumentu DPR
Na złożenie wniosku o wydanie dokumentu DPR mamy czas 30 dni od zakończenia danego kwartału, czyli odpowiednio do:
- 30 kwietnia,
- 30 lipca,
- 30 października,
- 30 stycznia kolejnego roku, za ostatni kwartał danego roku kalendarzowego. Tym samym do 30 stycznia 2026 r. należy złożyć wniosek o wydanie dokumentu DPR za ostatni kwartał 2025 r.
Jeśli wniosek o wydanie dokumentu DPR zostanie złożony po upływie 30 dni po zakończeniu danego kwartału, recykler ma prawo odmówić wystawienia dokumentu potwierdzającego recykling.
Maksymalny czas na złożenie wniosku o wydanie dokumentu potwierdzającego recykling to 2 miesiące od upływu kwartału. Skąd te 2 miesiące? Przez pierwsze 30 dni wniosek o wydanie dokumentu DPR składają ci, którzy bezpośrednio recyklerowi przekazali odpady do odzysku bądź recyklingu. Po upływie 30 dni do recyklera mogą zgłosić się inne jednostki organizacyjne, które potrzebują, w związku z prowadzoną przez siebie działalnością, dokumentów potwierdzających odzysk bądź recykling. Te podmioty na złożenie takiego wniosku mają kolejny miesiąc od upływu pierwszego miesiąca po zakończonym kwartale, czyli odpowiednio do końca:
- maja,
- sierpnia,
- listopada,
- lutego kolejnego roku kalendarzowego.
Korekta dokumentu DPR
W zakresie merytorycznym taki dokument można korygować w ciągu 30 dni od zakończenia okresu, który jest wyznaczony na składanie wniosku o wystawienie DPR-u. Natomiast nie ma ograniczenia czasowego w przypadku zauważenia omyłki pisarskiej, która pojawiła się w dokumentach.