
Nagranie to jest skierowane do wszystkich podmiotów powodujących bezpośrednie i pośrednie emisje do środowiska (w postaci stałej, płynnej, gazowej). Niezależnie czy jest ona związana z wytwarzaniem, przetwarzaniem, odzyskiem czy transportem odpadów, emisją gazów lub pyłów do powietrza bądź wprowadzaniem do wód powierzchniowych lub podziemnych substancji. Co istotne, mówiąc o emisji należy także brać pod uwagę energię w postaci emitowanego hałasu, wibracji lub pól elektromagnetycznych.
Zagadnienie omawia mecenas dr Marcin Kaźmierski.
Do kogo skierowane jest nagranie?Nagranie dotyczące uprawnień Inspekcji Ochrony Środowiska będzie przydatne dla:
- kadry zarządzającej przedsięwzięciami,
- pracowników firm odpowiedzialnych za kwestie związane z ochroną środowiska w dużych przedsiębiorstwach,
- osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i higienę pracy w małych i średnich firmach, które zajmują się tematami związanymi z szeroko pojętą ochroną środowiska,
- osób odpowiedzialnych za działania z zakresu zarządzania kryzysowego,
- pracowników Inspekcji Ochrony Środowiska.
Co zyskasz?
- Dowiesz się, jakimi uprawnieniami poza kontrolą dysponują inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.
Czego się dowiesz?
- Jakie uprawnienia poza kontrolą interwencyjną przysługują inspektorom ochrony środowiska?
- W jakich sytuacjach inspektorzy ochrony środowiska mogą korzystać z nadanych im uprawnień poza kontrolą?
Podstawa prawna
W udostępnionym materiale powołujemy się na następujące normy prawne:
- Ustawa z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 425) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910770335/U/D19910335Lj.pdf
Dla tych, co wolą przeczytać
Uprawnienia Inspekcji Ochrony Środowiska w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa przeciw środowisku
Inspekcja Ochrony Środowiska posiada szereg uprawnień poza kontrolą. Warto zwrócić uwagę na Ustawę z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska. Zgodnie z art. 10b tej ustawy inspektorzy mogą podjąć czynności polegające na:
1) obserwowaniu i rejestrowaniu przy użyciu środków technicznych, w tym technik satelitarnych i bezzałogowych statków powietrznych, obrazu zdarzeń oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom;
2) gromadzeniu i zabezpieczaniu dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia;
3) żądaniu pisemnych lub ustnych informacji oraz przesłuchiwaniu osób w zakresie niezbędnym dla ustalenia stanu faktycznego przy jednoczesnym pouczeniu ich o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, o której mowa w Kodeksie karnym;
4) ustalaniu tożsamości osób oraz żądaniu okazania dokumentów niezbędnych do wymierzenia grzywny w drodze mandatu karnego lub sporządzeniu wniosku o ukaranie;
5) nakładaniu grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia;
6) dokonywaniu oględzin pomieszczeń i innych miejsc;
7) zatrzymywaniu lub przeszukiwaniu pojazdów przewożących towary oraz kontroli dokumentów związanych z przewozem towaru, jeżeli zachodzi podejrzenie przewożenia odpadów;
8) udzielaniu pouczeń, zwracaniu uwagi, ostrzeganiu lub stosowaniu innych środków oddziaływania wychowawczego.
Artykuł ten nadaje inspektorom dużo uprawnień, ale jednocześnie ma on bardzo ograniczone zastosowanie. Zgodnie z przepisem inspektor jest uprawniony do wymienionych wyżej działań poza kontrolą jedynie w przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa przeciwko środowisku określonego w art. 182, art. 183 lub art. 186 Kodeksu karnego lub wykroczeń przeciwko środowisku określonych w przepisach odrębnych.
