Ile wyniosą opłaty za korzystanie ze środowiska w 2025 r.?

Opłaty za korzystanie ze środowiska w 2025 r. - Akademia Przemysłu i Środowiska

Loading

W dniu 23 sierpnia opublikowano Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 lipca 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2025 (M.P. poz. 794) [1] (dalej zwane Obwieszczeniem w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska). Wejdzie ono w życie w dniu 1 stycznia 2025 r.

Zgodnie z załącznikiem 1. Obwieszczenia w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska, górne jednostkowe stawki na rok 2025 wyniosą odpowiednio 570,62 zł/kg wprowadzonego gazu lub pyłu do powietrza oraz 418,03 zł/Mg umieszczanych odpadów na składowiskach.

Stawka za emisje gazów lub pyłu do powietrza

W załączniku nr 2 pkt I w tab. A wskazano jednostkowe stawki opłaty za wprowadzenie gazów lub pyłu do powietrza. Najwięcej bo 559,94 zł/kg zapłaci przedsiębiorca wprowadzający: arsen, azbest, benzo/a/piren, nikiel, polichlorodibenzo-p-dioksyny i polichlorodibenzofurany (ilość po przeliczeniu wskaźnikiem toksyczności).

Dla pyłów wprowadzanych do powietrza opłaty środowiskowe wynosić będą odpowiednio:
– 0,52 zł/kg dla pyłów cementowo-wapienniczych i materiałów ogniotrwałych, pyłów ze spalania paliw
– 0,85 zł/kg dla pyłów polimerów, pyłów węgla brunatnego oraz pyłów pozostałych
– 2,14 zł/kg dla pyłów krzemowych (powyżej 30% wolnej krzemionki), pyłów nawozów sztucznych, pyłów środków powierzchniowo czynnych oraz pyłów węglowo-grafitowych i sadzy.

Określona stawka opłaty za wprowadzenie do powietrza 1 kg dwutlenku siarki, jak i tlenku azotu (w przeliczeniu na NO₂) to 0,78 zł. Natomiast za wyemitowanie 1 Mg dwutlenku węgla wprowadzający go do powietrza zapłaci opłatę środowiskową w wysokości 0,43 zł.

W załączniku nr 2 pkt I w tab. B Obwieszczenia w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska wskazano jednostkowe stawki opłaty za wprowadzanie gazów do powietrza powstających przy przeładunku benzyn silnikowych. Przykładowo napełnianie zbiorników z dachem stałym to 8,73 zł.

W tab. C zawartej w Obwieszczeniu w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska wskazano jednostkowe stawki z tytułu opłat za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z kotłów o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW opalanych węglem kamiennym, koksem, drewnem, olejem lub paliwem gazowym, dla których nie jest wymagane pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenie zintegrowane. Najwyższe opłaty środowiskowe dotyczą:
– emisji z kotłów opalanych węglem kamiennym – kocioł z rusztem stałym, z ciągiem sztucznym, bez urządzenia odpylającego o mocy ≤ 5 MW – opłata środowiskowa wyniesie 50,65 zł/Mg;
– emisji z kotłów opalanych koksem – kocioł z rusztem stałym, z ciągiem sztucznym, bez urządzenia odpylającego o mocy ≤ 5 MW – opłata środowiskowa wyniesie 39,95 zł/Mg
– emisji z kotłów opalanych olejem – kocioł na olej opałowy (zawartość siarki od 1% do 1,5%) o mocy ≤ 5 MW – opłata środowiskowa wyniesie 26,93 zł/Mg
– emisji z kotłów opalanych paliwem gazowym – kocioł na gaz ziemny wysokometanowy o mocy > 1,4 i ≤ 5 – opłata środowiskowa wyniesie 2468,86 zł/10⁶ m³

W przypadku kotłów opalanych drewnem o mocy ≤ 5 stawka opłaty wynosi 6,66 zł/Mg.

Tabela D zawarta w zał. 2 pkt I podaje wysokość jednostkowych stawek opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych za 2025 r. W przypadku silników spalinowych w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.01.2001 r. – 31.12.2005 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 3 na benzynę opłata środowiskowa wynosi 18,64 zł, dla LPG – opłata to 26,51 zł, na sprężony gaz ziemny CNG (w przypadku silników fabrycznie przystosowanych do zasilania gazem) – opłata wyniesie 16,71 zł, na sprężony gaz ziemny CNG (w przypadku silników przebudowanych) – 19,77 zł, na ON – 13,74 zł, a zasilanych biodieslem – 12,23 zł.

Opłaty środowiskowe w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.10.2001 r. – 30.09.2006 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 3, to: dla pojazdu na sprężony gaz ziemny CNG (w przypadku silników fabrycznie przystosowanych do zasilania gazem) wynosi ona 10,55 zł, na sprężony gaz ziemny CNG (w przypadku silników przebudowanych) 14,99 zł, na ON – 17,61 zł, na biodiesel – 12,59 zł.

Opłata za korzystanie ze środowiska dotyczy także hodowli drobiu. Stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z chowu lub hodowli drobiu określono w tab. E. Obwieszczenia w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska. Najwyższe jednostkowe stawki opłat za gazy lub pyły wprowadzone do powietrza w ciągu roku przypadające na sto stanowisk dla drobiu, to: 60,45 zł/100 stanowisk/rok dla chowu lub hodowli perlic, 56,46 zł/100 stanowisk/rok dla indyków oraz 29,11 zł/100 stanowisk/rok dla gęsi bądź kaczek. Stawki te dotyczą chowu lub hodowli perlic, indyków, gęsi i kaczek w systemie bezklatkowym i ściółkowym.

Wysokość opłaty za składowanie odpadów na składowisku na rok 2025

W zał. nr 2 pkt II Obwieszczenia w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska wskazano jednostkowe stawki opłaty za składowanie odpadów na rok 2025.

Najwyższa opłata środowiskowa za składowanie na składowisku wynosi 382,54 zł/Mg i dotyczy odpadów z:

podgrupy 15 01 Odpady opakowaniowe (włącznie z selektywnie gromadzonymi komunalnymi odpadami opakowaniowymi)

O kodach:
15 01 01 – Opakowania z papieru i tektury
15 01 02 – Opakowania z tworzyw sztucznych
15 01 03 – Opakowania z drewna
15 01 04 – Opakowania z metali
15 01 05 – Opakowania wielomateriałowe
15 01 06 – Zmieszane odpady opakowaniowe
15 01 07 – Opakowania ze szkła
15 01 09 – Opakowania z tekstyliów
15 01 10* – Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone

podgrupy 16 01 Zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy (włączając maszyny pozadrogowe), odpady z demontażu, przeglądu i konserwacji pojazdów (nie dotyczy: grup 13 i 14 oraz podgrup 16 06 i 16 08)

O kodach:
16 01 03 – Zużyte opony
16 01 04* – Zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy
16 01 06 – Zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy niezawierające cieczy i innych niebezpiecznych elementów
16 01 07* – Filtry olejowe
16 01 08* – Elementy zawierające rtęć
16 01 09* – Elementy zawierające PCB
16 01 10* – Elementy wybuchowe (np. poduszki powietrzne)
16 01 13* – Płyny hamulcowe
16 01 14* – Płyny zapobiegające zamarzaniu zawierające niebezpieczne substancje
16 01 15 – Płyny zapobiegające zamarzaniu inne niż wymienione w 16 01 14
16 01 16 – Zbiorniki na gaz skroplony
16 01 17 – Metale żelazne
16 01 18 – Metale nieżelazne
16 01 19 – Tworzywa sztuczne
16 01 20 – Szkło
16 01 22 – Inne niewymienione elementy
16 01 99 – Inne niewymienione odpady

podgrupy 16 02 Odpady urządzeń elektrycznych i elektronicznych

O kodach:
16 02 09* – Transformatory i kondensatory zawierające PCB
16 02 10* – Zużyte urządzenia zawierające PCB albo nimi zanieczyszczone inne niż wymienione w 16 02 09
16 02 11* – Zużyte urządzenia zawierające freony, HCFC, HFC
16 02 13* – Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12
16 02 14 – Zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13
16 02 15* – Niebezpieczne elementy lub części składowe usunięte ze zużytych urządzeń
16 02 16 – Elementy usunięte ze zużytych urządzeń inne niż wymienione w 16 02 15

podgrupy 16 06 Baterie i akumulatory

O kodach:
16 06 01* – Baterie i akumulatory ołowiowe
16 06 02* – Baterie i akumulatory niklowo-kadmowe
16 06 03* – Baterie zawierające rtęć
16 06 04 – Baterie alkaliczne (z wyłączeniem 16 06 03)
16 06 05 – Inne baterie i akumulatory
16 06 06* – Selektywnie gromadzony elektrolit z baterii i akumulatorów

podgrupy 19 05 Odpady z tlenowego rozkładu odpadów stałych (kompostowania)

O kodach:
19 05 01 – Nieprzekompostowane frakcje odpadów komunalnych i podobnych
19 05 02 – Nieprzekompostowane frakcje odpadów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
19 05 03 – Kompost nieodpowiadający wymaganiom (nienadający się do wykorzystania)
19 05 99 – Inne niewymienione odpady

podgrupy 19 06 Odpady z beztlenowego rozkładu odpadów

O kodach:
19 06 03 – Ciecze z beztlenowego rozkładu odpadów komunalnych
19 06 04 – Przefermentowane odpady z beztlenowego rozkładu odpadów komunalnych
19 06 05 – Ciecze z beztlenowego rozkładu odpadów zwierzęcych i roślinnych
19 06 06 – Przefermentowane odpady z beztlenowego rozkładu odpadów zwierzęcych i roślinnych
19 06 99 – Inne niewymienione odpady

podgrupy 19 10 Odpady z rozdrabniania odpadów zawierających metale

O kodach:
19 10 01 – Odpady żelaza i stali
19 10 02 – Odpady metali nieżelaznych
19 10 03* – Lekka frakcja i pyły zawierające substancje niebezpieczne
19 10 05* – Inne frakcje zawierające substancje niebezpieczne

podgrupy 19 12 Odpady z mechanicznej obróbki odpadów (dotyczy np. obróbki ręcznej, sortowania, zgniatania, granulowania) nieujęte w innych grupach

O kodach:
19 12 01 – Papier i tektura
19 12 02 – Metale żelazne
19 12 03 – Metale nieżelazne
19 12 04 – Tworzywa sztuczne i guma
19 12 05 – Szkło
19 12 06* – Drewno zawierające substancje niebezpieczne
19 12 07 – Drewno inne niż wymienione w 19 12 06
19 12 10 – Odpady palne (paliwo alternatywne)
19 12 11* – Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów zawierające substancje niebezpieczne
19 12 12 – Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11

podgrupy 20 01 Odpady komunalne segregowane i gromadzone selektywnie (z wyłączeniem 15 01)

O kodach:
20 01 01 – Papier i tektura
20 01 02 – Szkło
20 01 08 – Odpady kuchenne ulegające biodegradacji
20 01 10 – Odzież
20 01 11 – Tekstylia
20 01 33* – Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz niesortowane baterie i akumulatory zawierające te baterie
20 01 34 – Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33
20 01 35* – Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki
20 01 36 – Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35
20 01 38 – Drewno inne niż wymienione w 20 01 37
20 01 39 – Tworzywa sztuczne
20 01 40 – Metale
20 01 80 – Środki ochrony roślin inne niż wymienione w 20 01 19
20 01 99 – Inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny

podgrupy 20 02 Odpady z ogrodów i parków (w tym z cmentarzy)
O kodach:
20 02 01 -Odpady ulegające biodegradacji

podgrupy 20 03 Inne odpady komunalne
O kodach:
20 03 01 – Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
20 03 02 – Odpady z targowisk

Można więc stwierdzić, że najwyższa opłata za składowanie na składowisku dotyczy odpadów:

  • niebezpiecznych,
  • tych, które powstały w wyniku obróbki odpadów (zostały poddane procesom kompostowania, fermentacji, rozdrabniania lub innej formie obróbki mechanicznej np. obróbki ręcznej, sortowania, zgniatania, granulowania),
  • opakowaniowych,
  • pochodzenia komunalnego.

Jak obliczyć opłatę środowiskową?

Poniżej zamieściliśmy trzy przykładowe obliczenia wysokości opłat środowiskowych.

Przykład 1

Firma drobiarska zajmuje się chowem indyków w systemie ściółkowym. W okresie jednego roku firma ta miała obsadzonych 14 380 stanowisk. Zgodnie z informacją podaną w tab. E. Obwieszczenia w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska, prowadzący firmę zobowiązany jest określić wysokość opłaty za wprowadzone gazy lub pyły do powietrza w ciągu roku przypadające na sto stanowisk dla drobiu. Określona stawka na rok 2025 to 56,46 zł/100 stanowisk/rok.

Aby dokonać obliczenia wysokości należy pomnożyć liczbę stanowisk oraz określoną stawkę 56,46 zł/100 stanowisk/rok, czyli

14 380 stanowisk x 56,46 zł/100 stanowisk/rok = 8 118,95 zł/rok

W powyższym przypadku, przedsiębiorca prowadzący fermę drobiu mają obowiązek wpłacenia 8 118,95 zł na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na lokalizację. Musi on także złożyć roczny wykaz zawierający zbiorcze zestawienie informacji o zakresie korzystania ze środowiska.

Przykład 2

Prowadzący składowisko odpadów składował w ciągu roku odpady o kodzie 15 01 02 – Opakowania z tworzyw sztucznych, w ilości 2875 Mg/rok, posiadając wymagane decyzje administracyjne.

Zgodnie z informacją podaną w zał. nr 2 pkt II Obwieszczenia w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska wskazano jednostkowe stawki opłaty za składowanie odpadów na rok 2025, prowadzący składowisko zobowiązany jest określić wysokość opłaty za składowanie odpadów na składowisku. Określona stawka dla tego kodu odpadu na rok 2025 to 382,54 zł/Mg.

Postępując analogicznie jak w przypadku przykładu pierwszego dokonujemy mnożenia.

2875 Mg odpadów x 382,54 zł/Mg stawka = 1 099 802,50 zł/rok za składowanie 2875 Mg odpadów o kodzie 15 01 02.

Prowadzący składowisko wpłaca na konto urzędu marszałkowskiego kwotę 1 099 802,50 zł/rok. Składa także roczny wykaz ze zbiorczym zestawieniem informacji o zakresie korzystania ze środowiska.

Przykład 3

Prowadzący zakład usługowy do ogrzania pomieszczeń pracy wykorzystuje kocioł opalany paliwem stałym o mocy 0,02 MW. Kocioł nie spełnia wymogów Ekoprojektu określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe. Korzystamy zatem ze wskaźników emisji podanych w publikacji: Wskaźniki emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW, zastosowane do automatycznego wyliczenia emisji w raportach do Krajowej bazy za lata 2022 i 2023 (KOBIZE Warszawa, grudzień 2023) wg poniższej tabeli [2]:

Opłaty środowiskowe - Wskaźniki emisji zanieczyszczeń dla piecokuchni, pieców wolnostojących i innych pieców niespełniających wymogów Ekoprojektu - Akademia Przemysłu i Środowiska

Do obliczenia wielkości emisji benzo/a/pirenu właściciel zakładu skorzystał z ilości wytworzonej w ciągu roku energii cieplnej stanowiącej 427 MWh oraz informacji podanej w zał. nr 2 pkt I w tab. A. Obwieszczenia w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska.

1 GJ = 0,2778 MWh

427 MWh = 118,6206 GJ

0,371 g benzo/a/pirenu – 1 GJ

44,00824 g benzo/a/pirenu – 118,6206 GJ

44,00824 x 10⁻³ kg benzo/a/pirenu x 559,94 zł/kg/rok stawka = 24,64 zł/rok

Na bazie dokonanych obliczeń wynika, że przedsiębiorca prowadzący zakład nie musi dokonywać opłaty na koto urzędu oraz przedkładać sprawozdania w formie rocznego wykazu zawierającego zbiorcze zestawienie informacji o zakresie korzystania ze środowiska.

Jak zmieniały się stawki opłaty środowiskowej na przestrzeni ostatnich lat?

Zgodnie z informacją podaną w Obwieszczeniu Ministra Środowiska z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M.P. poz. 961)[3] maksymalne stawki opłaty wynosiły 412,01 zł/kg za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza i 301,84 zł za umieszczenie 1 Mg odpadów na składowiskach.

Dla przypomnienia Obwieszczenie Ministra Klimatu z dnia 11 października 2021 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2022 (M.P. poz. 960) [4] w 2022 roku informowało, że stawki te wynoszą: 426,02 zł/kg za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza oraz 312,10 zł/Mg za składowanie na składowiskach.

W Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 października 2022 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2023 (M.P. poz. 1009) [5] wskazano kwotę 447,75 zł/kg za wprowadzenie do powietrza gazów lub pyłów i 328,02 zł/Mg za składowanie na składowisku.

W 2024 r. stawki opłat zostały ustalone w wysokości 512,23 zł za 1 kg wprowadzonych do powietrza gazów lub pyłów i 375,25 zł za składowanie 1 Mg odpadów na składowiskach. Informacja ta została podana w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 4 sierpnia 2023 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2024 (M.P. poz. 914) [6].

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy więc ciągły wzrost stawek opłat za korzystanie ze środowiska. Ich podwyższenie odpowiada średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Art. 291 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska brzmi [7]:

  1. Stawki opłat, ustalone w art. 290 ust. 1 oraz określone na podstawie art. 290 ust. 2, za rok poprzedni, podlegają z dniem 1 stycznia każdego roku podwyższeniu w stopniu odpowiadającym średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
  2. Minister właściwy do spraw klimatu, nie później niż do dnia 31 października każdego roku, ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wysokość stawek opłat na rok następny, uwzględniając dotychczasowe zmiany wysokości stawek oraz zasadę, o której mowa w ust. 1.

Opłata środowiskowa stanowi zobowiązanie podatkowe. To opodatkowanie stanowi dodatkowy wpływ urzędu marszałkowskiego, a pieniądze przeznaczone są na wsparcie funduszy związanych z ochroną środowiska. Opłatę wnosi się na rachunek urzędu marszałkowskiego.

Autorki: Agnieszka Popiela i Paulina Pelczyk-Nieborak, Kancelaria Ekologiczna

Przeczytaj także artykuł „Co musisz wiedzieć o opłatach środowiskowych?

Pytanie? Konkretna odpowiedź?

Kto uiszcza opłatę z tytułu korzystania ze środowiska?

Opłatę środowiskową uiszcza podmiot, na którym ciąży takowy obowiązek podatkowy z powodu prowadzenia działalności, która wpływa na środowisko. Opłatę za korzystanie z zasobów środowiska uiszczają producenci, hodowcy lub inni użytkownicy środowiska. Są to: przedsiębiorcy (polscy i zagraniczni), jednostki organizacyjne, które nie są przedsiębiorcami, czyli fundacje, szkoły, spółdzielnie mieszkaniowe, osoby wykonujące zawód medyczny (w ramach praktyki indywidualnej lub specjalistycznej). Do grupy tej zalicza się też osoby fizyczne korzystające ze środowiska, ale tylko w zakresie, w jakim owo korzystanie ze środowiska wymaga pozwolenia (czyli, które posiadają decyzję administracyjną), a także jednostki i instytucje zarządzające infrastrukturą publiczną, a więc zarządcy dróg, przestrzeni, zieleni miejskiej oraz wód.

W przypadku hodowców mowa o osobach prowadzących działalność wytwórczą. W zakres tej działalności wchodzi uprawa roli, chów lub hodowla zwierząt, ogrodnictwo, uprawa warzyw, leśnictwo oraz rybactwo śródlądowe.

Opłatę środowiskową uiszcza się, aby zniwelować szkodliwy wpływ działalności gospodarczej na środowisko (korzystanie ze środowiska związane np. z emisjami gazów cieplarnianych lub pyłów wprowadzanych do powietrza, emisją szkodliwych substancji czy też hodowli drobiu).

Podmiot zobowiązany do uiszczenia opłaty na rachunek urzędu marszałkowskiego zobowiązany jest we własnym zakresie ustalić wysokość należnej opłaty za korzystanie ze środowiska. Co do zasady opłata środowiskowa dokonywana jest przez przedsiębiorcę na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego. Wysokość opłat środowiskowych ogłaszana jest przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Kto ustala wysokość opłaty środowiskowej?

Korzystający ze środowiska we własnym zakresie ustala wysokość należnej opłaty za korzystanie ze środowiska. Wysokość opłaty zależna jest od rodzaju korzystania ze środowiska, substancji do środowiska wprowadzonych oraz ilości tychże substancji. Opłatę ustala się według stawek obowiązujących w okresie, w którym korzystanie ze środowiska miało miejsce. Jeśli korzystający ze środowiska w wymaganym terminie nie przedłożył właściwemu marszałkowi województwa wykazów o zakresie korzystania ze środowiska i wysokości należnej opłaty marszałek województwa wymierza opłatę, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.

Opłata za korzystanie ze środowiska stanowi zobowiązanie podatkowe. Opłaty, które nie zostały uiszczone w terminie podlegają wraz z odsetkami za zwłokę przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Podmiot, na którym spoczywa obowiązek uiszczenia opłat środowiskowych, wpłaca je na rachunek urzędu marszałkowskiego.

Kiedy nie uiszcza się opłaty środowiskowej?

Z konieczności rozliczenia opłaty za korzystanie ze środowiska jest się zwolnionym w przypadku, gdy wyliczona roczna wysokość opłaty w zestawieniu zbiorczym nie przekracza 800 zł.
Brak konieczności wniesienia opłaty za korzystanie ze środowiska (zwolnienie z opłat środowiskowych) nie wpływa na obowiązek sprawozdawczy. Korzystający ze środowiska podmiot (czyli wykazujący szkodliwy wpływ działalności gospodarczej na środowisko) zobowiązany jest składać sprawozdania w zakresie korzystania ze środowiska, gdy wysokość wyliczonej opłaty wynosi co najmniej 100 zł lecz nie przekracza 800 zł. Zaś podmioty, którym wysokość wyliczonej opłaty rocznej nie przekroczyła 100 zł nie składają sprawozdań, ani opłaty nie wnoszą. Nie mniej w aktach winny posiadać przygotowane sprawozdanie, z którego wynikać będzie zakres korzystania ze środowiska w danym roku oraz wyliczona wysokość opłaty środowiskowej.
Podlegający obowiązkowi sprawozdawczemu do 31 marca danego roku zobowiązani są złożyć w urzędzie marszałkowskim roczny wykaz zawierający zbiorcze zestawienie informacji o zakresie korzystania ze środowiska za poprzedni rok kalendarzowy. W tym samym nieprzekraczalnym terminie wnoszą opłatę środowiskową podmioty, których wyliczona opłata wyniosła 800 zł lub więcej.

Kiedy nie muszę składać w urzędzie marszałkowskim wykazu za korzystanie ze środowiska?

Nie trzeba składać sprawozdania w formie rocznego wykazu zawierającego zbiorcze zestawienie informacji o zakresie korzystania ze środowiska za poprzedni rok kalendarzowy w przypadku, gdy wyliczona roczna kwota dla jednego rodzaju korzystania ze środowiska nie przekracza 100 zł.

Jakie kary grożą mi za brak opłaty w terminie?

Za wniesienie opłaty po terminie, z racji, że jest to obowiązek podatkowy, naliczyć należy odsetki od dnia, w którym opłata stała się wymagalna do dnia, w którym opłata zostanie wniesiona. Odsetki wnieść należy na ten sam rachunek urzędu marszałkowskiego co opłatę podstawową.


[1] Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 lipca 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2025  https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20240000794/O/M20240794.pdf [dostęp: 2024-09-04]

[2] Wskaźniki emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW, zastosowane do automatycznego wyliczenia emisji w raportach do Krajowej bazy za lata 2022 i 2023 (KOBIZE Warszawa, grudzień 2023) https://krajowabaza.kobize.pl/docs/Wska%C5%BAniki_ma%C5%82e_%C5%BAr%C3%B3dla_spalania_paliw_2022_i_2023-SZABLON.pdf [dostęp: 2024-09-04]

[3] Obwieszczenie Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20200000961/O/M20200961.pdf [dostęp: 2024-09-04]

[4] Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 11 października 2021 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2022 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20210000960/O/M20210960.pdf [dostęp: 2024-09-04]

[5] Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 października 2022 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2023 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20220001009/O/M20221009.pdf [dostęp: 2024-09-04]

[6] Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 4 sierpnia 2023 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2024 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20230000914/O/M20230914.pdf [dostęp: 2024-09-04]

[7] Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 2024-09-04]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dlaczego warto nam zaufać?

Doświadczenie

Szkolenia, tworzone przez zespół ekspertów-praktyków

Proces od A do Zet

Szkolenia pokazują cały proces przebiegu postępowania administracyjnego

Wzory, kalkulatory i instruktaże

Dajemy Ci gotowe narzędzia do pracy

Materiały dostępne 24/7

Dzięki formie online możesz korzystać z materiałów w dowolnym czasie

Prosty przekaz

Zrozumiały, klarowny sposób przekazywania wiedzy na skomplikowane tematy

Pomoc w zrozumieniu przepisów

Pomagamy zrozumieć podstawy prawne i podnosimy kompetencje

Studium przypadku

Przykłady z życia wzięte - od najczęściej spotykanych po innowacyjne, niecodzienne

Analiza orzeczeń

Szczegółowo analizujemy orzeczenia sądów i akty prawne, aby najlepiej przygotować Cię do opracowania dokumentacji

Materiały publikowane w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska, nie stanowią porad prawnych lub innego profesjonalnego doradztwa. Prowadzący www.przemyslisrodowisko.pl dokładają wszelkich starań, aby informacje zamieszczone w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska były prawdziwe i rzetelne, jednakże nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie informacji publikowanych w Bazie wiedzy, w szczególności za szkody lub straty poniesione przez kogokolwiek wskutek jakiegokolwiek wykorzystania treści umieszczonych w Bazie wiedzy.

Wszelkie materiały umieszczone w Bazie wiedzy podlegają ochronie na podstawie przepisów prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Nie dopuszcza się, bez wyraźniej, pisemnej zgody Akademii Przemysłu i Środowiska, kopiowania, redystrybucji, rozpowszechniania, udostępniania oraz wykorzystywania w inny sposób całości lub części danych zawartych na stronie www.przemyslisrodowisko.pl i platformie szkoleniowej.