Sprawozdawczość środowiskowa w styczniu!

Sprawozdawczość środowiskowa w styczniu - Akademia Przemysłu i Środowiska

Loading

Sprawozdawczość środowiskowa obowiązuje każdego przedsiębiorcę korzystającego ze środowiska. To m.in. obowiązek składania sprawozdań dotyczących wytworzonych odpadów czy wprowadzania ścieków. Sprawozdawczość to także złożenie rocznego sprawozdania, raportowanie z zakresu ochrony środowiska czy dokonanie obowiązujących opłat produktowych. Warto więc wiedzieć co, kiedy i gdzie należy złożyć, aby uniknąć dotkliwych i kosztownych konsekwencji za niedopełnienie obowiązków środowiskowych. Piszemy o ważnych datach z zakresu ochrony środowiska w styczniu 2025 r. Bo warto wiedzieć!

10 stycznia

Przekazanie pojazdów przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu

Dotyczy: przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów

Do 10 stycznia przedsiębiorca ten zobowiązany jest do przekazania wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji zebranych w roku poprzednim.

Podstawa prawna –

Art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 2056) [1]

15 stycznia

Przekazywanie przez kolejnego prowadzącego recykling informacji do sprawozdania rocznego

Dotyczy: kolejnego prowadzącego recykling zużytych baterii lub akumulatorów

Do 15 stycznia każdy kolejny prowadzący recykling zobowiązany jest do przekazania prowadzącemu, w którego instalacji recykling się rozpoczął, informacji niezbędnych do sporządzenia sprawozdania za rok poprzedni.

Podstawa prawna –

Art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. z 2024 r. poz. 1004, 1635) [2]

Przekazywanie przedsiębiorcom i gminom informacji o odpadach

Dotyczy: prowadzącego instalację komunalną

Prowadzący instalację komunalną do 15 stycznia powinien przekazać informację o odpadach, które poddał procesowi przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub odzysku lub o odpadach, które przekazał w tym celu innemu posiadaczowi odpadów. Informację tą prowadzący instalację komunalna przekazuje gminom (za poprzedni rok kalendarzowy) i przedsiębiorcom odbierającym odpady komunalne od właścicieli (za drugie półrocze).

Podstawa prawna –

Art. 9oa ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399) [3]

Uiszczenie opłaty recyklingowej za IV kwartał roku od nabywającego torby na zakupy z tworzywa sztucznego

Dotyczy: podmiotu prowadzącego jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów

Do 15 stycznia przedsiębiorca ten zobowiązany jest uiścić pobraną od nabywającego opłatę recyklingową za czwarty kwartał roku. Opłatę należy wnieść na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa. Maksymalna stawka opłaty recyklingowej wynosi 1 zł za sztukę torby.

Podstawa prawna –

Art. 40a-c ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 927) [4]

20 stycznia

Złożenie miesięcznego sprawozdania o rodzajach, ilości oraz przeznaczeniu wytworzonych, przywiezionych i wywiezionych paliw ciekłych

Dotyczy: przedsiębiorstw energetycznych, które posiadają koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych lub koncesję na obrót nimi z zagranicą / podmiotów przywożących paliwa ciekłe do swojej działalności

Powyższe sprawozdanie należy złożyć co miesiąc, do 20. dnia miesiąca, którego dotyczy sprawozdanie. Sprawozdanie należy przedłożyć prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki.

Podstawa prawna –

Art. 43d ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 266) [5]

25 stycznia

Złożenie informacji o opłacie emisyjnej i opłata emisyjna

Dotyczy: producenta paliw silnikowych / importerów paliw silnikowych / podmiotu, który na podstawie przepisów o podatku akcyzowym podlega obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych

Informację o opłacie emisyjnej należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obliczoną opłatę emisyjną wpłacić do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek zapłaty.

Podstawa prawna –

Art. 321h ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54) [6]

30 stycznia

Przekazanie wyników pomiarów emisji substancji lub energii

Dotyczy: prowadzącego instalację użytkownika urządzenia wykonującego pomiary okresowe częściej niż raz w miesiącu

Do 30 stycznia prowadzący instalację użytkownik urządzenia powinien przekazać właściwemu organowi wyniki pomiarów emisji substancji lub energii za okres od 1 października do 31 grudnia.

Podstawa prawna –

§ 7 Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 grudnia 2020 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia i innych danych zbieranych w wyniku monitorowania procesów technologicznych oraz terminów i sposobów prezentacji (Dz.U. z 2020 r. poz. 2405) [7]

Złożenie oświadczenia stanowiącego podstawę do naliczenia opłaty za usługi wodne oraz za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej

Dotyczy: pobierających wodę z własnego ujęcia, wprowadzających wody opadowe i roztopowe do wód, wprowadzających ścieki do wód lub do ziemi

Do 30 stycznia użytkownik powinien złożyć odpowiednie oświadczenie za IV kwartał roku poprzedniego. Oświadczenie to należy złożyć do właściwego zarządu zlewni PGW Wód Polskich.

Podstawa prawna –

Art. 552 ust. 2 Ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2024 r. poz. 1087, 1089, 1473) [8]

31 stycznia

Przekazanie wyników pomiarów emisji substancji lub energii za rok kalendarzowy

Dotyczy: prowadzącego instalację użytkownika urządzenia

Do 31 stycznia prowadzący instalację użytkownik urządzenia powinien przekazać właściwemu organowi wyniki pomiarów emisji substancji lub energii za poprzedni rok kalendarzowy.

Podstawa prawna –

§ 7 Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 grudnia 2020 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia i innych danych zbieranych w wyniku monitorowania procesów technologicznych oraz terminów i sposobów prezentacji (Dz.U. z 2020 r. poz. 2405) [9]

Uiszczenie opłaty eksploatacyjnej za wydobytą kopalinę oraz przedstawienie kopii dowodów wpłat

Dotyczy: przedsiębiorcy wydobywającego kopalinę ze złoża

Do 31 stycznia przedsiębiorca wydobywający kopalinę ze złoża zobligowany jest do uiszczenia opłaty eksploatacyjnej za wydobytą kopalinę. Musi on też przedstawić kopię dowodów wpłat oraz informację dotyczącą opłaty za wydobytą kopalinę.

Podstawa prawna –

Art. 134 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2024 r. poz. 1290) [10]

Uiszczenie opłaty oraz przedstawienie kopii dowodów wpłat za bezzbiornikowe magazynowanie substancji, podziemne składowanie odpadów oraz podziemne składowanie dwutlenku węgla

Dotyczy: przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji albo podziemne składowanie odpadów

Do 31 stycznia przedsiębiorca ten powinien uiścić opłatę oraz przedstawić kopię dowodów wpłat.

Podstawa prawna –

Art. 137 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2024 r. poz. 1290) [11]

Przedłożenie informacji o wyrobach zawierających azbest

Dotyczy: wykorzystujących wyroby zawierające azbest

Do 31 stycznia przedsiębiorcy wykorzystujący azbest zobligowani są do przedłożenia marszałkowi województwa informacji o wyrobach zawierający azbest.

Podstawa prawna –

§ 10 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz.U. 2011 nr 8 poz. 31) [12]

Dostarczenie wykazu zawierającego dane o rodzaju, kategorii i substancji znajdujących się na terenie zakładu lub aktualizacja tego wykazu

Dotyczy: prowadzącego zakład o dużym ryzyku wystąpienia awarii

Do 31 stycznia prowadzący zakład o dużym ryzyku wystąpienia awarii zobligowany jest do dostarczenia wykazu zawierającego dane o rodzaju, kategorii i substancji znajdujących się na terenie zakładu wg. stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Wykaz ten należy przedstawić Komendantowi wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.

Podstawa prawna –

Art. 263 Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2024 poz. 54, 834, 1089, 1222) [13]

Przedłożenie aktualnego dowodu istnienia zabezpieczenia roszczeń mogących powstać wskutek podziemnego składowania odpadów

Dotyczy: przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na podziemne składowanie odpadów

Przedsiębiorca ten zobowiązany jest przedłożyć przed organem koncesyjnym aktualny dowód istnienia zabezpieczenia roszczeń mogących powstać wskutek podziemnego składowania odpadów.

Podstawa prawna –

Art. 28 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2024 r. poz. 1290) [14]

Sporządzenie rocznego sprawozdania za pośrednictwem BDO

Dotyczy: podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości

Do 31 stycznia podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zobowiązany jest sporządzić roczne sprawozdanie za pośrednictwem BDO.

Podstawa prawna –

Art. 9n Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399) [15]

Przekazanie sprawozdań za IV kwartał roku

Dotyczy: podmiotu prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu

Do 31 stycznia podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych musi przekazać wójtowi / burmistrzowi / prezydentowi miasta sprawozdanie za IV kwartał roku.

Podstawa prawna –

Art. 9o Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399) [16]

Wypełnienie obowiązku związanego z kampaniami edukacyjnymi

Dotyczy: wprowadzającego sprzęt elektryczny i elektroniczny

W przypadku samodzielnej realizacji obowiązku prowadzenia kampanii edukacyjnych wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny:

1)  przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne lub

2)  wnosi na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego

– łącznie co najmniej 0,1% przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym.

Podstawa prawna –

Art. 15 Ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. 2024 poz. 573) [17]

Przekazanie rocznego sprawozdania o masie poszczególnych rodzajów zebranych odpadów komunalnych

Dotyczy: prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych z wyłączeniem gminy

Prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych z wyłączeniem gminy zobowiązany jest do złożenia za pośrednictwem BDO rocznego sprawozdania o masie poszczególnych rodzajów zebranych odpadów komunalnych.

Podstawa prawna –

Art. 9na Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399) [18]

Sporządzenie rocznego sprawozdania

Dotyczy: zbierający odpady komunalne

Zbierający odpady komunalne zobowiązany jest do złożenia za pośrednictwem BDO rocznego sprawozdania.

Podstawa prawna –

Art. 9nb Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399) [19]

Wniesienie opłaty zryczałtowanej za pobór wód powierzchniowych na potrzeby chowu lub hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych w stawach z wodą stojącą

Dotyczy: podmiotu obowiązanego do ponoszenia opłat za usługi wodne

Podmiot obowiązany do ponoszenia opłat za usługi wodne ponoszący opłatę za pobór wód powierzchniowych na potrzeby chowu lub hodowli ryb i innych organizmów wodnych w stawach o wodzie stojącej wnosi tą opłatę do 31 stycznia za rok poprzedni.

Art. 275 ust. 18 Ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2024 r. poz. 1087, 1089, 1473) [20]

Pytanie? Konkretna odpowiedź!

Czy rok 2025 przyniósł zmiany w przepisach dotyczących sprawozdawczości środowiskowej?

Tak. Rok 2025 nakłada nowe obowiązki na niektóre branże. Dotyczy to np. wytwórców odpadów budowlanych czy małych przedsiębiorców, którzy wytwarzają takie odpady jak: lakiery do włosów, świetlówki czy opakowania po chemikaliach. Szczegóły dotyczące zmian dostępne są na stronie: https://przemyslisrodowisko.pl/zmiany-w-bdo-na-rok-2025-co-warto-wiedziec

Co styczeń 2025 r. zmienia w kwestii segregacji odpadów tekstylnych i odzieży?

Od stycznia 2025 r., zgodnie z postanowieniami dyrektywy 2018/851, zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów (Dz. U. UE. L. 2018.150.109 z dnia 14 czerwca 2018 r.) [21], państwa członkowskie UE zobowiązane są do selektywnej zbiórki odpadów tekstylnych. To oznacza, że:

  • gmina ma obowiązek selektywnej zbiórki odpadów tekstylnych w punktach PSZOK
  • każdy z obywateli zobowiązany jest do przekazywania wyrobów oraz odpadów tekstylnych do Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Poznaj obowiązki w zakresie ochrony środowiska w pozostałych miesiącach:

Grudzień to czas rozliczenia z wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych. To także czas na złożenie comiesięcznego sprawozdania o rodzajach, ilości oraz przeznaczeniu wytworzonych, przywiezionych i wywiezionych paliw ciekłych. Ważne terminy w grudniu

W listopadzie mija termin na złożenie sprawozdań kwartalnych za III kwartał roku przez wytwórców i producentów biokomponentów lub biopaliw ciekłych. W listopadzie należy także złożyć wniosek o sporządzenie dokumentu DPR do przedsiębiorcy prowadzącego recykling odpadów opakowaniowych oraz dokument DPR za pomocą systemu BDO. Ważne terminy ze sprawozdawczości w listopadzie

W październiku mija czas na sprawozdawczość środowiskową za III kwartał roku, np. uiszczenie opłaty recyklingowej od nabywającego torby na zakupy z tworzywa sztucznego, złożenie oświadczenia stanowiącego podstawę do naliczenia opłaty za usługi wodne oraz za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, wniesienie raty opłaty stałej za usługi wodne, przekazanie kwartalnej informacji o wielkości emisji substancji czy przekazanie sprawozdań w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych. Ważne terminy ze sprawozdawczości w październiku

Wrzesień to czas na złożenie sprawozdania rzeczowo-finansowego z realizacji inwestycji, dokonanie umorzenia uprawnień do emisji i comiesięczne złożenie informacji o opłacie emisyjnej oraz sprawozdania o rodzajach, ilości oraz przeznaczeniu wytworzonych, przywiezionych i wywiezionych paliw ciekłych. Ważne terminy ze sprawozdawczości na wrzesień

Sierpień to złożenie sprawozdania kwartalnego za II kwartał roku zawierającego ilości i rodzaje wytworzonych biokomponentów a także wniosku o sporządzenie dokumentu DPR i EDPR. Wszystkie ważne terminy ze sprawozdawczości na sierpień

Lipiec to czas na uregulowanie obowiązków związanych z końcem drugiego kwartału roku. To np. opłata recyklingowa od nabywającego torby z tworzyw sztucznych, rata opłaty stałej za usługi wodne czy złożenie sprawozdania w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych. Wszystkie ważne terminy ze sprawozdawczości na lipiec

Czerwiec to nie tylko comiesięczne obowiązkowe złożenie deklaracji dotyczącej należności w zakresie korzystania ze śródlądowych dróg wodnych, sprawozdania o paliwach ciekłych. To także wniesienie zabezpieczenia finansowego na dany rok kalendarzowy przeznaczonego na pokrycie opłaty produktowej oraz ustalenie przez podmioty prowadzące kąpieliska w sezonie kąpielowym harmonogramu pobrania próbek wody. Więcej terminów na czerwiec

Maj to czas, w którym należy złożyć wniosek DPR i EDPR oraz uwierzytelnioną kopię sprawozdania z przeprowadzonego rocznego audytu zewnętrznego za poprzedni rok kalendarzowy. Więcej ważnych terminów na maj

Kwiecień to miesiąc m.in. na coroczny audyt zewnętrzny dla podmiotów prowadzących recykling wytworzonych odpadów pochodzących z opakowań. Wtedy też należy uiścić opłatę za marnowanie żywności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz opłatę recyklingową za pierwszy kwartał roku. To także miesiąc, w którym należy zawrzeć umowę z przedsiębiorstwem pełniącym funkcję OIRE oraz złożyć sprawozdanie za działalność gospodarczą związaną z opróżnianiem zbiorników bezodpływowych oraz transportem nieczystości ciekłych. Więcej ważnych terminów na kwiecień

W marcu należy udzielić informacji o przeprowadzonych publicznych kampaniach edukacyjnych lub wnieść opłatę na publiczne kampanie edukacyjne. W marcu mija też termin na złożenie: zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis za poprzedni rok kalendarzowy przez wprowadzającego sprzęt elektryczny i elektroniczny, sprawozdania w systemie BDO, opłaty rocznej dla przedsiębiorców prowadzących działalność związaną z odpadami opakowaniowymi. To także roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty produktowej dla wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny. Wszystkie ważne terminy ze sprawozdawczości marcowej

Luty to m.in. roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach nadających się do recyklingu, wprowadzaniu gazów lub pyłów do powietrza oraz o stanie urządzeń oczyszczających. To także opłata melioracyjna oraz zbiorcze zestawienie informacji – zaświadczenie o zużytym sprzęcie, raport do KOBiZE czy zaświadczenie o zebranych zużytych bateriach i akumulatorach. Więcej o sprawozdawczości w lutym


 

[1] Art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 2056) brzmi:

Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest obowiązany w terminie 14 dni złożyć staroście właściwemu miejscowo do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów zawiadomienie o zakończeniu działalności w zakresie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji lub o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200002056 [dostęp: 03-01-2025]

[2] Art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. z 2024 r. poz. 1004, 1635) brzmi:

W przypadku gdy proces recyklingu zużytych baterii lub zużytych akumulatorów jest prowadzony kolejno przez kilku prowadzących recykling, każdy kolejny prowadzący recykling jest obowiązany przekazać prowadzącemu recykling, w którego instalacji rozpoczął się proces recyklingu, informacje niezbędne do sporządzenia sprawozdań, o których mowa w art. 3 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 493/2012, nie później niż w terminie do dnia 15 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001004 [dostęp: 03-01-2025]

[3] Art. 9 oa ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399) brzmi:

Prowadzący instalację komunalną przekazuje informację o odpadach, które poddał procesowi przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub odzysku innymi metodami lub przekazał w tym celu innemu posiadaczowi odpadów:

1) przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości dwa razy w roku: za pierwsze półrocze – w terminie do dnia 15 lipca i za drugie półrocze – w terminie do dnia 15 stycznia;

2) gminie raz w roku – w terminie do dnia 15 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240000399 [dostęp: 03-01-2025]

[4] Art. 40a-c ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 927) brzmią:

Art. 40a. 1. Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce, jest obowiązany pobrać opłatę recyklingową od nabywającego torbę na zakupy z tworzywa sztucznego.

2. Opłaty recyklingowej nie pobiera się od nabywającego bardzo lekką torbę na zakupy z tworzywa sztucznego.

Art. 40b. 1. Maksymalna stawka opłaty recyklingowej wynosi 1 zł za sztukę torby na zakupy z tworzywa sztucznego.

2. Minister właściwy do spraw klimatu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, stawkę opłaty recyklingowej, o której mowa w art. 40a, kierując się koniecznością trwałego zmniejszenia zużycia toreb na zakupy z tworzywa sztucznego oraz mając na uwadze ich negatywny wpływ na środowisko, a także akceptowalny społecznie poziom stawki opłaty recyklingowej.

Art. 40c. Pobrana opłata recyklingowa jest wnoszona na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000927/O/D20240927.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[5] Art. 43d ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 266) mówi, że:

1. Przedsiębiorstwo energetyczne posiadające koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych lub koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, a także podmiot przywożący stosownie do swojej działalności, przekazuje Prezesowi URE miesięczne sprawozdanie o rodzajach oraz ilości wytworzonych, przywiezionych i wywiezionych paliw ciekłych, a także ich przeznaczeniu – w terminie 20 dni od dnia zakończenia miesiąca, którego dotyczy sprawozdanie.

1a. W sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się także nazwę przedsiębiorstwa albo nazwę albo imię i nazwisko podmiotu, o których mowa w ust. 1, adres siedziby albo miejsca zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer PESEL, a także imię i nazwisko oraz numer telefonu, o ile taki numer posiada, osoby podpisującej sprawozdanie.

1b. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym za pośrednictwem portalu Platforma Paliwowa.

2. (uchylony)

3. (uchylony)

4. Na podstawie danych ze sprawozdań, o których mowa w ust. 1, Prezes URE ogłasza kwartalnie w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki całkowite wielkości produkcji i przywozu poszczególnych paliw ciekłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stosując nazwy oraz klasyfikację Nomenklatury Scalonej (kody CN), w terminie 45 dni od dnia zakończenia kwartału.

5. Na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, Prezes URE sporządza miesięczne zestawienie danych indywidualnych zawartych w tych sprawozdaniach.

6. (uchylony).

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000266/U/D20240266Lj.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[6] Art. 321h ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54) mówi, że:

Podmiot, o którym mowa w art. 321c ust. 1, jest obowiązany składać informację o opłacie emisyjnej odpowiednio właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego albo naczelnikowi urzędu celno-skarbowego oraz obliczać i wpłacać opłatę emisyjną w terminie:

1) do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek zapłaty – w przypadku podmiotów, o których mowa w art. 321c ust. 1 pkt 1 i 3, oraz podmiotu, o którym mowa w art. 321c ust. 1 pkt 4 – jeżeli podlega on na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych z innego tytułu niż import,

2) określonym dla należności celnych – w przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 321c ust. 1 pkt 2, oraz podmiotu, o którym mowa w art. 321c ust. 1 pkt 4 – jeżeli podlega on na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych z tytułu importu

– na wyodrębniony rachunek bankowy urzędu skarbowego właściwego dla dokonywania wpłat kwot z tytułu zapłaty podatku akcyzowego.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000054/U/D20240054Lj.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[7] § 7 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 grudnia 2020 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia i innych danych zbieranych w wyniku monitorowania procesów technologicznych oraz terminów i sposobów prezentacji (Dz.U. z 2020 r. poz. 2405) brzmi:

Wyniki pomiarów oraz inne dane przedkłada się:

1) w przypadku pomiarów ciągłych – za I półrocze w ciągu 30 dni od dnia zakończenia półrocza, w którym pomiary zostały wykonane, a za rok kalendarzowy – do dnia 31 stycznia roku następującego po roku kalendarzowym, w którym pomiary zostały wykonane;

2) w przypadku pomiarów okresowych wykonywanych częściej niż jeden raz w miesiącu – w ciągu 30 dni od dnia zakończenia kwartału, w którym pomiary zostały wykonane;

3) w pozostałych przypadkach – w ciągu 30 dni od dnia zakończenia pomiaru.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200002405/O/D20202405.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[8] Art. 552 st. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2024 r. poz. 1087, 1089, 1473) brzmi:

Ustalenie wysokości opłaty za usługi wodne w okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 grudnia 2026 r. następuje na podstawie:

1) określonego w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym celu i zakresu korzystania z wód;

2) pomiarów dokonywanych przez organy administracji w ramach kontroli gospodarowania wodami lub ustaleń z przeglądów pozwoleń wodnoprawnych;

3) pomiarów dokonywanych przez organy administracji w ramach kontroli pozwoleń zintegrowanych.

2a. Ustalenie wysokości opłaty za usługi wodne w okresie do dnia 31 grudnia 2026 r. następuje również na podstawie:

1) odczytów z przyrządów pomiarowych dokonywanych w ramach kontroli gospodarowania wodami albo

2) oświadczeń podmiotów obowiązanych do ponoszenia opłat za usługi wodne, za poszczególne kwartały.

2b. Podmioty obowiązane do ponoszenia opłat za usługi wodne są obowiązane składać oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zgodnie z wzorami zamieszczonymi w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Wód Polskich:

1) Wodom Polskim w celu ustalenia wysokości opłat, o których mowa w art. 272 ust. 1–7 i 9 oraz art. 275 ust. 8 pkt 6,

2) wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, w celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 8

– w terminie 30 dni od dnia, w którym upływa dzień przypadający na koniec każdego kwartału, z tym że oświadczenia za IV kwartał 2026 r. podmioty korzystające z usług wodnych składają w terminie do 14 stycznia 2027 r.

2c. Oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają:

1) oznaczenie podmiotu składającego oświadczenie, określające:

a) nazwę,

b) REGON,

c) adres siedziby,

d) numer telefonu,

e) adres e-mail;

2) określenie kwartału, za który składane jest oświadczenie;

3) określenie miejsca korzystania z usług wodnych, którego dotyczy oświadczenie;

4) dane dotyczące pozwolenia wodnoprawnego:

a) oznaczenie organu właściwego do wydania pozwolenia wodnoprawnego,

b) znak decyzji,

c) datę udzielenia pozwolenia wodnoprawnego,

d) datę obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego.

2d. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 1 i 2, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają wyrażoną w m3 ilość pobranych wód podziemnych lub wód powierzchniowych, z tym że jeżeli podmiot obowiązany do ponoszenia opłat za usługi wodne pobiera wody podziemne lub wody powierzchniowe do różnych celów lub potrzeb, także w podziale na te cele lub te potrzeby.

2e. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 3, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają wyrażoną w MWh ilość energii elektrycznej wyprodukowanej w obiekcie energetyki wodnej oraz wyrażoną w m3 ilość wód podziemnych lub wód powierzchniowych pobranych bezzwrotnie na potrzeby technologiczne w tym obiekcie, nieprzeznaczonych wprost do produkcji energii elektrycznej.

2f. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 4, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają różnicę między ilością wód pobranych do celów zapewnienia funkcjonowania systemów chłodzenia elektrowni i elektrociepłowni a ilością wód z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni – wprowadzanych do wód lub do ziemi wyrażoną w dam3, wyliczoną na podstawie odczytów z urządzeń pomiarowych lub oszacowaną na podstawie obserwacji, analiz lub kalkulacji związanych z parametrami charakteryzującymi wydajność lub moc urządzenia.

2g. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 5, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają ilość odprowadzonych do wód – wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych w granicach administracyjnych miast, wyrażoną w m3, wraz z informacją o istnieniu urządzeń do retencjonowania wody z terenów uszczelnionych i ich pojemności.

2h. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 6, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają wyrażoną w kg ilość substancji wprowadzanych ze ściekami do wód lub do ziemi, w tym substancji wyrażonych jako wskaźnik:

1) pięciodobowego biochemicznego zapotrzebowania tlenu (BZT5);

2) chemicznego zapotrzebowania tlenu;

3) zawiesiny ogólnej;

4) sumy chlorków i siarczanów (Cl+SO4).

2ha. W celu ustalenia wysokości opłat, o których mowa w art. 272 ust. 5a i 6d, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają także informacje o terminach, w których doszło odpowiednio do uruchomienia przelewu kanalizacji deszczowej lub przelewu burzowego komunalnej kanalizacji ogólnospławnej.

2i. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 7, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają ilość wprowadzanych do wód lub do ziemi wód pochodzących z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni wyrażoną w dam3, wraz z informacją o ich temperaturze, odczytaną z urządzeń pomiarowych lub oszacowaną na podstawie obserwacji, analiz lub kalkulacji związanych z parametrami charakteryzującymi wydajność lub moc urządzenia.

2j. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 8, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają wyrażoną w m2 wielkość utraconej powierzchni biologicznie czynnej na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej, wraz z informacją o powierzchni tej nieruchomości, istnieniu urządzeń do retencjonowania wody oraz o ich pojemności.

2k. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 9, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają ilość:

1) wydobytego kamienia wyrażoną w Mg;

2) wydobytego żwiru lub piasku wyrażoną w Mg;

3) wydobytych innych materiałów wyrażoną w Mg;

4) wyciętej trzciny lub wikliny wyrażoną w m3.

2l. (uchylony)

2m. (uchylony)

2n. (uchylony)

2o. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 275 ust. 8 pkt 6, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają wyrażoną w kg ilość substancji wprowadzanych ze ściekami do wód lub do ziemi, pochodzących z chowu lub hodowli ryb w obiektach przepływowych charakteryzujących się poborem zwrotnym, wyrażonych jako wskaźnik:

1) pięciodobowego biochemicznego zapotrzebowania tlenu (BZT5);

2) chemicznego zapotrzebowania tlenu;

3) zawiesiny ogólnej.

2p. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 3a, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają wyrażoną w MWh ilość energii cieplnej wyprodukowanej lub pobranej w instalacji oraz wyrażoną w m3 ilość wód podziemnych lub wód powierzchniowych pobranych bezzwrotnie na potrzeby technologiczne, nieprzeznaczonych wprost do produkcji energii cieplnej.

2r. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 6a, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają także informacje o:

1) systemie retencyjno-dozującym – jeżeli zakład korzysta z takiego systemu, w tym o lokalizacji i pojemności zbiorników, które wchodzą w skład tego systemu, a także liczbie następujących po sobie dni, w których zakład może wstrzymać zrzut ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia jego zakładów górniczych w okresach suszy hydrologicznej;

2) systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków zasolonych – jeżeli zakład korzysta z tego systemu, w tym ilości ścieków przemysłowych zawierających chlorki i siarczany lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, które są oczyszczane lub podczyszczane w tym systemie, i parametrach technicznych tego systemu.

2s. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 3b, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają ilość wprowadzanych do wód lub ziemi wód pochodzących z pomp ciepła lub akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej wyrażoną w m3, wraz z informacją o ich temperaturze, odczytaną z urządzeń pomiarowych lub oszacowaną na podstawie obserwacji, analiz lub kalkulacji związanych z parametrami charakteryzującymi wydajność lub moc urządzenia.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240001087/U/D20241087Lj.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[9] § 7 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 grudnia 2020 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia i innych danych zbieranych w wyniku monitorowania procesów technologicznych oraz terminów i sposobów prezentacji (Dz.U. z 2020 r. poz. 2405) brzmi:

Wyniki pomiarów oraz inne dane przedkłada się:

1) w przypadku pomiarów ciągłych – za I półrocze w ciągu 30 dni od dnia zakończenia półrocza, w którym pomiary zostały wykonane, a za rok kalendarzowy – do dnia 31 stycznia roku następującego po roku kalendarzowym, w którym pomiary zostały wykonane;

2) w przypadku pomiarów okresowych wykonywanych częściej niż jeden raz w miesiącu – w ciągu 30 dni od dnia zakończenia kwartału, w którym pomiary zostały wykonane;

3) w pozostałych przypadkach – w ciągu 30 dni od dnia zakończenia pomiaru.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200002405/O/D20202405.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[10] Art. 134 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2024 r. poz. 1290) brzmi:

1. Przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na wydobywanie kopaliny ze złoża, a w przypadku koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża – uzyskał decyzję inwestycyjną, wnosi opłatę eksploatacyjną ustalaną jako iloczyn jej stawki oraz ilości kopaliny wydobytej ze złoża bilansowego i pozabilansowego, w okresie rozliczeniowym.

2. Stawki opłat eksploatacyjnych dla poszczególnych rodzajów kopalin określa załącznik do ustawy.

3. Stawka opłaty eksploatacyjnej wynosi 50 % w przypadku:

1) kopaliny towarzyszącej;

2) kopaliny współwystępującej wydobytej ze złoża węglowodorów.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240001290/O/D20241290.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[11] Art. 137 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2024 r. poz. 1290) brzmi:

1. Okresem rozliczeniowym z tytułu opłaty eksploatacyjnej jest półrocze liczone odpowiednio od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca i od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia.

2. Przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na wydobywanie kopaliny ze złoża, z wyłączeniem złoża węglowodorów, samodzielnie ustala wysokość opłaty eksploatacyjnej należnej za okres rozliczeniowy i przed upływem miesiąca następującego po tym okresie wnosi ją na rachunki bankowe gminy, na terenie której jest prowadzona działalność, oraz NFOŚiGW, bez wezwania.

2a. Przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na wydobywanie węglowodorów ze złoża, a w przypadku koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża – uzyskał decyzję inwestycyjną, samodzielnie ustala wysokość opłaty eksploatacyjnej należnej za okres rozliczeniowy i przed upływem miesiąca następującego po tym okresie wnosi ją na rachunki bankowe gminy, powiatu i województwa, na terenie których jest prowadzona działalność, oraz NFOŚiGW, bez wezwania.

3. W terminie określonym w ust. 2 przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na wydobywanie kopaliny ze złoża, przedstawia organowi koncesyjnemu, gminie, na terenie której jest prowadzona działalność, oraz NFOŚiGW kopie dowodów dokonanych wpłat, a także informację zawierającą dane identyfikujące przedsiębiorcę, nazwę złoża, numer koncesji na wydobywanie kopaliny z tego złoża, rodzaj i ilość kopaliny wydobytej w okresie rozliczeniowym, przyjętą stawkę oraz wysokość ustalonej opłaty, w tym przypadającej gminie, na terenie której jest prowadzona działalność, oraz NFOŚiGW. Jeżeli wydobycie prowadzi się na terenie więcej niż jednej gminy – w informacji określa się również ilość kopaliny wydobytej z terenów poszczególnych gmin, a także wysokość przypadającej na nie opłaty eksploatacyjnej.

3a. W terminie określonym w ust. 2a przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na wydobywanie kopaliny ze złoża, a w przypadku koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża – uzyskał decyzję inwestycyjną, przedstawia organowi koncesyjnemu, gminie, powiatowi i województwu, na terenie których jest prowadzona działalność, oraz NFOŚiGW kopie dowodów dokonanych wpłat, a także informację zawierającą dane identyfikujące przedsiębiorcę, nazwę złoża, numer koncesji, rodzaj i ilość kopaliny wydobytej w okresie rozliczeniowym, przyjętą stawkę oraz wysokość ustalonej opłaty, w tym przypadającej gminie, powiatowi i województwu, na terenie których jest prowadzona działalność, oraz NFOŚiGW. Jeżeli wydobycie prowadzi się na terenie więcej niż jednej gminy, jednego powiatu lub jednego województwa – w informacji określa się również ilość kopaliny wydobytej z terenów odpowiednio poszczególnych gmin, powiatów i województw, a także wysokość przypadającej na nie opłaty eksploatacyjnej.

4. Jeżeli wysokość opłaty należnej za okres rozliczeniowy nie przekracza 300 zł, obowiązek jej zapłaty nie powstaje.

Nie zwalnia to z obowiązku przedłożenia informacji, o której mowa w ust. 3 i 3a.

5. Jeżeli ostatni dzień terminu określonego w ust. 2 i 2a przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień tego terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

6. Wymagania określone w ust. 1, 2, 3 i 5 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorców, którzy uzyskali koncesję na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji, koncesję na podziemne składowanie odpadów albo koncesję na podziemne składowanie dwutlenku węgla.

7. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzory druków służących przedstawieniu informacji dotyczącej opłaty za wydobytą kopalinę, podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji, podziemne składowanie odpadów oraz podziemne składowanie dwutlenku węgla, kierując się potrzebą zapewnienia przejrzystości oraz wiarygodności przedkładanych informacji.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240001290/O/D20241290.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[12] § 10 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz.U. 2011 nr 8 poz. 31) brzmi:

§ 10. 1. Wyroby zawierające azbest, instalacje lub urządzenia zawierające azbest, drogi utwardzone odpadami zawierającymi azbest, rury azbestowo-cementowe oraz usunięte wyroby zawierające azbest inwentaryzuje się poprzez sporządzenie spisu z natury.

2. Wykorzystujący wyroby zawierające azbest ujmuje wynik inwentaryzacji w „Informacji o wyrobach zawierających azbest” stanowiącej załącznik nr 3 do rozporządzenia i przedkłada ją corocznie w terminie do dnia 31 stycznia właściwemu marszałkowi województwa.

3. Osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą przedkłada informację, o której mowa w ust. 2, odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.

4. Informację, o której mowa w ust. 2, sporządza się w dwóch egzemplarzach

1) jeden egzemplarz przedkłada się w formie pisemnej właściwemu organowi;

2) drugi egzemplarz przechowuje się przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110080031/O/D20110031.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[13] Art. 263 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2024 poz. 54, 834, 1089, 1222) brzmi:

Prowadzący zakład o dużym ryzyku jest obowiązany do dostarczenia komendantowi wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska wykazu zawierającego dane o rodzaju, kategorii i ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się na terenie zakładu, a także do corocznego aktualizowania wykazu, według stanu na dzień 31 grudnia, w terminie do końca stycznia roku następnego.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000054/U/D20240054Lj.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[14] Art. 28 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2024 r. poz. 1290) brzmi:

1. Koncesji na podziemne składowanie odpadów udziela się pod warunkiem ustanowienia zabezpieczenia roszczeń mogących powstać wskutek wykonywania takiej działalności.

2. Jeżeli przemawia za tym szczególnie ważny interes państwa lub szczególnie ważny interes publiczny związany w szczególności z ochroną środowiska lub gospodarką kraju, koncesja na działalność inną niż określona w ust. 1, z wyjątkiem koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, może zostać udzielona pod warunkiem ustanowienia zabezpieczenia roszczeń mogących powstać wskutek wykonywania objętej nią działalności.

3. Zabezpieczenie może w szczególności przyjąć formę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy, gwarancji bankowej albo poręczenia bankowego.

4. O formie, zakresie oraz sposobie zabezpieczenia, a w przypadku działalności innej niż określona w ust. 1 – także o potrzebie ustanowienia zabezpieczenia, rozstrzyga organ koncesyjny, działając w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

5. W przypadkach ustanowienia zabezpieczenia udzielenie koncesji może nastąpić dopiero po przedstawieniu dowodu jego ustanowienia.

6. Corocznie, w terminie do końca stycznia, przedsiębiorca przedkłada organowi koncesyjnemu aktualny dowód istnienia zabezpieczenia.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240001290/O/D20241290.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[15] Art. 9n ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399) brzmi:

1. Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań.

2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.

3. Sprawozdanie zawiera:

1) imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, numer rejestrowy, o którym mowa w art. 9b ust. 4 pkt 5, numer rejestrowy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;

2) informacje o miejscu prowadzenia działalności;

3) informacje o masie:

a) poszczególnych rodzajów odebranych od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych oraz sposobie zagospodarowania tych odpadów, wraz ze wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których zostały one przekazane,

b) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, powstałych z odebranych od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych, przekazanych do składowania albo do termicznego przekształcania,

c) odpadów komunalnych przekazanych do przygotowania do ponownego użycia i recyklingu.

d) (uchylona)

4. Podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości jest obowiązany zamieścić w rocznym sprawozdaniu także informacje o osiągniętym poziomie przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, poziomie ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz poziomie składowania.

5. Podmiot, o którym mowa w ust. 4, w sprawozdaniu podaje liczbę właścicieli nieruchomości, od których odebrał odpady komunalne, oraz dołącza do sprawozdania wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych, a także wykaz tych właścicieli nieruchomości, z którymi umowy te uległy rozwiązaniu lub wygasły. W wykazach zamieszcza się imię i nazwisko albo nazwę oraz adres właściciela nieruchomości, adres nieruchomości oraz w przypadku rozwiązania umowy – informację, do kiedy umowa obowiązywała.

6. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, który w danym roku nie odbierał na terenie danej gminy odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przekazuje wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, w terminie, o którym mowa w ust. 2, sprawozdanie zerowe.

7. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000399/O/D20240399.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[16] Art. 9o ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399) brzmi:

1. Podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych jest obowiązany do sporządzania kwartalnych sprawozdań.

2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy.

3. Sprawozdanie zawiera:

1) imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, numer decyzji w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie tej działalności, o ile nie jest zwolniony z obowiązku jej posiadania, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;

2) informację, za który kwartał i rok sporządzane jest sprawozdanie;

3) informacje o ilości odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych:

a) bytowych,

b) przemysłowych;

4) informacje o ilości przekazanych do stacji zlewnej odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych:

a) bytowych,

b) przemysłowych

– wraz ze wskazaniem nazwy i adresu stacji zlewnej, do której zostały przekazane odebrane nieczystości ciekłe;

4a) informacje o ilości odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych:

a) z obszaru aglomeracji wyznaczonej na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne,

b) spoza obszaru aglomeracji wyznaczonej na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne;

5) wyjaśnienia dotyczące różnicy między ilością nieczystości ciekłych odebranych z obszaru gminy a ilością tych nieczystości przekazanych do stacji zlewnych, jeżeli występuje taka różnica;

6) informacje o liczbie właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane nieczystości ciekłe, wraz z wykazem adresów tych nieruchomości;

7) datę sporządzenia sprawozdania;

8) podpis prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych lub podpis osoby upoważnionej do występowania w jego imieniu na podstawie pełnomocnictwa.

4. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, dołącza do sprawozdania wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem zawarł umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych, oraz wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi umowy te uległy rozwiązaniu lub wygasły.

W wykazach zamieszcza się imię i nazwisko albo nazwę oraz adres właściciela nieruchomości, a także adres nieruchomości.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000399/O/D20240399.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[17] Art. 15 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. 2024 poz. 573) brzmi:

1. Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych w stosunku do sprzętu, który został przez niego wprowadzony do obrotu.

2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, wykonywany przez wprowadzającego sprzęt za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego uznaje się za zrealizowany w ramach art. 62.

3. Wprowadzający sprzęt, samodzielnie wykonując obowiązek, o którym mowa w ust. 1:

1) przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne lub

2) wnosi na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego

– łącznie co najmniej 0,1 % przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym.

4. Wprowadzający sprzęt, który rozpoczyna działalność w danym roku kalendarzowym, oblicza wysokość środków, o których mowa w ust. 3, w odniesieniu do przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w tym roku kalendarzowym.

5. Rozliczenie wykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, następuje w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, w którym wprowadzający sprzęt był obowiązany do przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.

6. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za wykonany, jeżeli wprowadzający sprzęt posiada dokumentację potwierdzającą przeznaczenie środków, o których mowa w ust. 3, na publiczne kampanie edukacyjne.

7. Wprowadzający sprzęt jest zwolniony z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, jeżeli wysokość środków obliczonych w sposób określony w ust. 3 nie przekracza 100 zł w danym roku kalendarzowym.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 7, ma zastosowanie, jeżeli:

1) wprowadzający sprzęt złoży marszałkowi województwa, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku:

a) zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis w zakresie, o którym mowa w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702),

b) informacje, których zakres został określony w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy, o której mowa w lit. a;

2) w odniesieniu do wprowadzającego sprzęt są spełnione warunki dopuszczalności pomocy de minimis określone w obowiązujących przepisach prawa Unii Europejskiej w zakresie pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie.

9. Wartość pomocy de minimis odpowiada wysokości środków obliczonych zgodnie z ust. 3.

10. Zaświadczenia, oświadczenie oraz informacje, o których mowa w ust. 8 pkt 1, przekazuje się za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o której mowa w art. 79 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zwanej dalej „BDO”.

11. W przypadku gdy wprowadzający sprzęt, pomimo ciążącego na nim obowiązku, nie przeznaczył na publiczne kampanie edukacyjne lub nie wniósł środków, o których mowa w ust. 3 pkt 2, albo przeznaczył lub wniósł je w wysokości niższej od należnej, marszałek województwa określa, w drodze decyzji, wysokość zobowiązania z tytułu środków, o których mowa w ust. 3 pkt 2.

12. Wysokość zobowiązania z tytułu środków, o których mowa w ust. 3 pkt 2, ulega obniżeniu o kwotę faktycznie przeznaczoną przez wprowadzającego sprzęt na publiczne kampanie edukacyjne, potwierdzoną przez dokumentację, o której mowa w ust. 6.

13. Wpływy z tytułu środków, o których mowa w ust. 3 pkt 2, w wysokości 10 % stanowią dochód budżetu samorządu województwa z przeznaczeniem na koszty egzekucji należności z tytułu tych środków i obsługę administracyjną systemu tych środków.

14. Wpływy z tytułu środków, o których mowa w ust. 3 pkt 2, powiększone o wysokość dochodów z oprocentowania rachunków bankowych i pomniejszone o wysokość dochodów, o których mowa w ust. 13, marszałek województwa przekazuje, w terminie 30 dni po upływie każdego kwartału, na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

15. Do środków, o których mowa w ust. 3 pkt 2, stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 i 2760), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000573/O/D20240573.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[18] Art. 9na ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399) brzmi:

1. Podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, z wyłączeniem gminy, jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań.

2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.

3. Sprawozdanie zawiera:

1) imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, numer rejestrowy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;

2) informacje o miejscu prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

3) informacje o masie:

a) poszczególnych rodzajów zebranych odpadów komunalnych i odpadów innych niż komunalne oraz sposobie ich zagospodarowania, wraz ze wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których zostały one przekazane,

b) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych powstałych z zebranych odpadów komunalnych, przekazanych do składowania,

c) odpadów komunalnych przekazanych do przygotowania do ponownego użycia i recyklingu,

d) produktów przyjętych do ponownego użycia i naprawy.

4. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000399/O/D20240399.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[19] Art. 9nb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399) brzmi:

1. Podmiot zbierający odpady komunalne, z wyłączeniem podmiotu, o którym mowa w art. 9na ust. 1, oraz podmiotu zbierającego odpady komunalne przyjmującego odpady komunalne od innego zbierającego odpady komunalne, jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań.

2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.

3. Sprawozdanie zawiera:

1) imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu zbierającego odpady komunalne, numer rejestrowy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;

2) informacje o miejscu prowadzenia działalności;

3) informacje o masie:

a) poszczególnych rodzajów zebranych odpadów komunalnych, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów opakowaniowych, wraz ze wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których zostały przekazane zebrane odpady komunalne,

b) odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i do recyklingu, powstałych z zebranych odpadów komunalnych.

3a. Do złożenia sprawozdania w terminie, o którym mowa w ust. 2, jest obowiązany również podmiot zbierający odpady komunalne, o którym mowa w ust. 1, posiadający zezwolenie na zbieranie odpadów komunalnych w miejscu położonym na obszarze danej gminy, który w danym roku nie zbierał na terenie tej gminy odpadów komunalnych.

4. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000399/O/D20240399.pdf [dostęp: 03-01-2025]

[20] Art. 275 ust. 18 Ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2024 r. poz. 1087, 1089, 1473) brzmi:

Podmiot obowiązany do ponoszenia opłat za usługi wodne ponoszący opłatę, o której mowa w art. 268 ust. 1 pkt 4, za pobór wód powierzchniowych na potrzeby chowu lub hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych w stawach o wodzie stojącej, może wnieść tę opłatę bez wezwania za cały rok w postaci zryczałtowanej, w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, którego dotyczy ta opłata.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001087 [dostęp: 03-01-2025]

[21] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniająca dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=COM%3A2023%3A420%3AFIN [dostęp: 03-01-2025]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dlaczego warto nam zaufać?

Doświadczenie

Szkolenia, tworzone przez zespół ekspertów-praktyków

Proces od A do Zet

Szkolenia pokazują cały proces przebiegu postępowania administracyjnego

Wzory, kalkulatory i instruktaże

Dajemy Ci gotowe narzędzia do pracy

Materiały dostępne 24/7

Dzięki formie online możesz korzystać z materiałów w dowolnym czasie

Prosty przekaz

Zrozumiały, klarowny sposób przekazywania wiedzy na skomplikowane tematy

Pomoc w zrozumieniu przepisów

Pomagamy zrozumieć podstawy prawne i podnosimy kompetencje

Studium przypadku

Przykłady z życia wzięte - od najczęściej spotykanych po innowacyjne, niecodzienne

Analiza orzeczeń

Szczegółowo analizujemy orzeczenia sądów i akty prawne, aby najlepiej przygotować Cię do opracowania dokumentacji

Materiały publikowane w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska, nie stanowią porad prawnych lub innego profesjonalnego doradztwa. Prowadzący www.przemyslisrodowisko.pl dokładają wszelkich starań, aby informacje zamieszczone w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska były prawdziwe i rzetelne, jednakże nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie informacji publikowanych w Bazie wiedzy, w szczególności za szkody lub straty poniesione przez kogokolwiek wskutek jakiegokolwiek wykorzystania treści umieszczonych w Bazie wiedzy.

Wszelkie materiały umieszczone w Bazie wiedzy podlegają ochronie na podstawie przepisów prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Nie dopuszcza się, bez wyraźniej, pisemnej zgody Akademii Przemysłu i Środowiska, kopiowania, redystrybucji, rozpowszechniania, udostępniania oraz wykorzystywania w inny sposób całości lub części danych zawartych na stronie www.przemyslisrodowisko.pl i platformie szkoleniowej.