Do kogo skierowane jest nagranie?
Nagranie będzie przydatne dla:
- inwestorów ubiegających się o decyzje środowiskowe dla planowanego przedsięwzięcia,
- osób dokonujących kwalifikacji przedsięwzięć,
- osób pracujących w zespołach przygotowujących raporty dla planowanego przedsięwzięcia,
- osób odpowiedzialnych za złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięć.
Co zyskasz?
- Poznasz zasady, jakie obowiązują przy składaniu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Czego się dowiesz?
- W jakiej formie należy złożyć raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko?
- W jakiej formie należy złożyć kartę informacyjną przedsięwzięcia?
- Które normy prawne regulują formę, w jakiej należy złożyć dokumenty?
Zagadnienie omawia radca prawny dr Marcin Kaźmierski.
Podstawa prawna
W udostępnionym materiale powołujemy się na następujące normy prawne:
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz.1112) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240001112/O/D20241112.pdf
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie formatu dokumentu zawierającego wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz formatu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (Dz. U. z 2022 poz. 652). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220000652
Dla tych, co wolą przeczytać
Jak złożyć raport czy kartę informacyjną przedsięwzięcia?
Odpowiedź na to pytanie zawarto w art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (zwana dalej ustawą o.o.ś.):
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i kartę informacyjną przedsięwzięcia przedkłada się w formie pisemnej w jednym egzemplarzu dla organu prowadzącego postępowanie oraz na informatycznych nośnikach danych z ich zapisem w formie elektronicznej w jednym egzemplarzu dla organu prowadzącego postępowanie oraz każdego organu opiniującego i uzgadniającego.
W przypadku przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, które dodatkowo wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego, wniosek w wersji elektronicznej należy więc złożyć w pięciu egzemplarzach – dla gminy jako organu prowadzącego postępowanie, regionalnego dyrektora ochrony środowiska jako organu uzgadniającego, dla dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej jako organu uzgadniającego, dla sanepidu jako organu opiniującego i dla marszałka jako organu opiniującego, ale właściwego do wydania pozwolenia zintegrowanego.
Gdyby było to przedsięwzięcie potencjalnie znacząco oddziałujące na środowisko, ale też wymagające wydania pozwolenia zintegrowanego, wtedy zamiast marszałka wniosek należałoby złożyć do starosty.
Dla przedsięwzięcia niewymagającego wydania pozwolenia zintegrowanego potrzebne są cztery egzemplarze wersji elektronicznej.
Jeśli składamy raport, musimy pamiętać o tym, że obowiązuje Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty prawne, dzienników urzędowych wydawanych w postaci elektronicznej oraz środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych, które wskazuje obowiązującą formę wersji elektronicznej:
– części tekstowe – pdf oraz plik edytowalny,
– wersje tabelaryczne – pdf plus arkusz kalkulacyjny,
– części kartograficzne – pdf.