
Do kogo skierowane jest nagranie?
Nagranie będzie przydatne dla:
- podmiotów, które wymagają zezwolenia na zbieranie odpadów
- podmiotów, które potrzebują zezwolenia na przetwarzanie odpadów
- podmiotów, które wymagają pozwolenia na wytwarzanie odpadów
- podmiotów, które potrzebują pozwolenia na wytwarzanie odpadów z uwzględnieniem wymagań dla zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie i złożyły wnioski o zawieszenie postępowania o dostosowanie decyzji, które wymagały zmiany w terminie do 5 marca 2020 roku.
Co zyskasz?
Dowiesz się, czym może skutkować nieodwieszenie zawieszonego postępowania o dostosowanie decyzji przez podmiot gospodarujący odpadami w zakresie:
- zezwolenia na ich zbieranie LUB
- zezwolenia na ich przetwarzanie LUB
- pozwolenia na ich wytwarzanie LUB
- pozwolenia na ich wytwarzanie z jednoczesnym uwzględnieniem wymagań dla zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów.
Czego się dowiesz?
- Czym skutkuje nieodwieszenie postępowania?
- Po jakim czasie i w jakich okolicznościach postępowanie o dostosowanie decyzji, które dotyczy gospodarowania odpadami, urząd uzna za wycofane?
- W jaki sposób podchodzą organy do postępowań o dostosowanie decyzji w zakresie gospodarowania odpadami, o które zawnioskowano 5 marca 2020 roku?
- Czy jest już orzecznictwo sądów dotyczące postępowań, które nie zostały odwieszone?
- Dlaczego zawsze należy mieć na uwadze minimalizację ryzyka przez podmioty gospodarujące odpadami?
Zagadnienie omawia radca prawny dr Marcin Kaźmierski.
Podstawa prawna
W udostępnionym materiale powołujemy się na następujące normy prawne:
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1592) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001592/U/D20181592Lj.pdf
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf
Dla tych, co wolą przeczytać
Jakie skutki może powodować nieodwieszenie postępowania w kontekście gospodarki odpadami?
Co w sytuacji, gdy podmiot zawiesił postępowanie administracyjne o dostosowanie decyzji o gospodarowanie odpadami, zezwoleń na zbieranie, zezwoleń na przetwarzanie, pozwoleń na wytwarzanie z uwzględnieniem wymagań dla zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie, które to wnioski miał obowiązek złożyć do 5 marca 2020 roku?
Zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw z jej art. 14 ust. 1:
Posiadacz odpadów, który przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów, jest obowiązany, w terminie do dnia 5 marca 2020 r., złożyć wniosek o zmianę posiadanej decyzji, wskazując we wniosku:
1) maksymalną masę poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalną łączną masę wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku;
2) największą masę odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającą z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
3) całkowitą pojemność (wyrażoną w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
4) proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a ustawy zmienianej w art. 1.
Co oznacza, że 5 marca 2020 r. minął czas na złożenie wniosku o dostosowanie decyzji. Jeżeli podmiot nadal gospodaruje odpadami w oparciu o tamtą decyzję, to albo ma ją zmienioną, albo jest w procedurze jej zmiany. Duża część podmiotów składała wniosek o zawieszenie postępowania (z różnych powodów jak np. potrzeba dostosowania się do wymagań przeciwpożarowych czy szukanie zabezpieczenia roszczeń). Ów wniosek był składany w oparciu o Kodeks postępowania administracyjnego art. 98 ust. 1, który brzmi:
§ 1. Organ administracji publicznej może zawiesić postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz nie zagraża to interesowi społecznemu.
§ 2. Jeżeli w okresie trzech lat od daty zawieszenia postępowania żadna ze stron nie zwróci się o podjęcie postępowania, żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane.
Natomiast artykuł 14 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw mówi:
Jeżeli posiadacz odpadów nie złoży wniosku spełniającego wymagania, o których mowa w ust. 1 i 2, w terminie, o którym mowa w ust. 1, zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów, w zakresie określenia wymagań dotyczących zbierania lub przetwarzania odpadów, wygasa.
Jeżeli podmiot nie odwiesi postępowania, organ poinformuje o zakończeniu zbierania materiałów dowodowych. W dalszej kolejności wyda decyzję o umorzeniu postępowania.
Brakuje jeszcze orzecznictwa sądów w tym zakresie, ponieważ sprawa jest zbyt świeża. Natomiast pojawia się już to zagadnienie w postępowaniach administracyjnych. Część organów jest zdania, że jeżeli przepis art. 98 ust. 2 k.p.a. mówi o tym, że żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane, to nie spełniono wymagania wskazanego w art. 14 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, czyli zachodzą skutki z ust. 4.
Z kolei inne organy przyjmują odmienny pogląd na sprawę – wniosek złożono, co oznacza, że postępowanie zostało wszczęte, a wniosek spełniał wymagania formalne. Czyli w momencie, w którym wniosek spełniał wymagania formalne został spełniony warunek, o którym mowa w art. 14 ust. 1. Warunek został spełniony, żądanie wszczęcia wycofano, a więc nie ma już zagrożenia z art. 14 ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, pojawia się za to sytuacja, w której wnioskodawca gospodaruje odpadami niezgodnie z przepisami, ponieważ ma zezwolenie nieodpowiedniej treści, nieuzupełnione, niepoprawione. A więc organ ochrony środowiska wzywa go do zaprzestania naruszania przepisów, czyli do ponownego złożenia wniosku spełniającego wymagania dostosowawcze. Procedura trwa, ale nie ma skutku, że od 5 marca 2020 r. podmiot nie ma decyzji.
Czas pokaże, jak ukształtuje się praktyka orzeczniczo-administracyjna, a później sądowo-administracyjna. Które podejście jest podejściem właściwym? To pole do dyskusji. Ja przychylam się do stanowiska łagodniejszego – mówiącego, że w momencie, w którym postępowanie zostało wszczęte, a wniosek nie miał już żadnych braków formalnych, odpadło zagrożenie z art. 14 ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Sytuacja prawna podmiotu jest taka, że być może nie spełnia on wymagań, a organ odmówi wydania decyzji i wniosek zostanie wycofany, ale nie ma sytuacji, w której stwierdzone zostanie, że podmiot od kilku lat nie ma decyzji.
Co będą robiły organy oraz jak rozwinie się sytuacja? Tego nie wiadomo. Ale bezwzględnie warto pamiętać o zawieszeniu postępowania i pilnować odwieszeń. Opieszałość może skutkować zbyt dużą sankcją. Pilnujcie terminów, postępowania, bo ryzyko jest zbyt duże.