Jakie skutki może powodować nieodwieszenie postępowania w kontekście gospodarki odpadami?

Jakie skutki może powodować nieodwieszenie postępowania w kontekście gospodarki odpadami?
Poznasz temat w 13 minut

Loading

Do kogo skierowane jest nagranie?

Nagranie będzie przydatne dla:

  • podmiotów, które wymagają zezwolenia na zbieranie odpadów
  • podmiotów, które potrzebują zezwolenia na przetwarzanie odpadów
  • podmiotów, które wymagają pozwolenia na wytwarzanie odpadów
  • podmiotów, które potrzebują pozwolenia na wytwarzanie odpadów z uwzględnieniem wymagań dla zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie i złożyły wnioski o zawieszenie postępowania o dostosowanie decyzji, które wymagały zmiany w terminie do 5 marca 2020 roku.

 

Co zyskasz?

Dowiesz się, czym może skutkować nieodwieszenie zawieszonego postępowania o dostosowanie decyzji przez podmiot gospodarujący odpadami w zakresie:

  • zezwolenia na ich zbieranie LUB
  • zezwolenia na ich przetwarzanie LUB
  • pozwolenia na ich wytwarzanie LUB
  • pozwolenia na ich wytwarzanie z jednoczesnym uwzględnieniem wymagań dla zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów.

 

Czego się dowiesz?

  • Czym skutkuje nieodwieszenie postępowania?
  • Po jakim czasie i w jakich okolicznościach postępowanie o dostosowanie decyzji, które dotyczy gospodarowania odpadami, urząd uzna za wycofane?
  • W jaki sposób podchodzą organy do postępowań o dostosowanie decyzji w zakresie gospodarowania odpadami, o które zawnioskowano 5 marca 2020 roku?
  • Czy jest już orzecznictwo sądów dotyczące postępowań, które nie zostały odwieszone?
  • Dlaczego zawsze należy mieć na uwadze minimalizację ryzyka przez podmioty gospodarujące odpadami?

Zagadnienie omawia radca prawny dr Marcin Kaźmierski.

 

Podstawa prawna

W udostępnionym materiale powołujemy się na następujące normy prawne:

 

Dla tych, co wolą przeczytać

Jakie skutki może powodować nieodwieszenie postępowania w kontekście gospodarki odpadami?

Co w sytuacji, gdy podmiot zawiesił postępowanie administracyjne o dostosowanie decyzji o gospodarowanie odpadami, zezwoleń na zbieranie, zezwoleń na przetwarzanie, pozwoleń na wytwarzanie z uwzględnieniem wymagań dla zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie, które to wnioski miał obowiązek złożyć do 5 marca 2020 roku?

Zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw z jej art. 14 ust. 1:

Posiadacz odpadów, który przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów, jest obowiązany, w terminie do dnia 5 marca 2020 r., złożyć wniosek o zmianę posiadanej decyzji, wskazując we wniosku:

1) maksymalną masę poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalną łączną masę wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku;

2) największą masę odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającą z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;

3) całkowitą pojemność (wyrażoną w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;

4) proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a ustawy zmienianej w art. 1.

Co oznacza, że 5 marca 2020 r. minął czas na złożenie wniosku o dostosowanie decyzji. Jeżeli podmiot nadal gospodaruje odpadami w oparciu o tamtą decyzję, to albo ma ją zmienioną, albo jest w procedurze jej zmiany. Duża część podmiotów składała wniosek o zawieszenie postępowania (z różnych powodów jak np. potrzeba dostosowania się do wymagań przeciwpożarowych czy szukanie zabezpieczenia roszczeń). Ów wniosek był składany w oparciu o Kodeks postępowania administracyjnego art. 98 ust. 1, który brzmi:

§ 1. Organ administracji publicznej może zawiesić postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz nie zagraża to interesowi społecznemu.

§ 2. Jeżeli w okresie trzech lat od daty zawieszenia postępowania żadna ze stron nie zwróci się o podjęcie postępowania, żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane.

Natomiast artykuł 14 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw mówi:

Jeżeli posiadacz odpadów nie złoży wniosku spełniającego wymagania, o których mowa w ust. 1 i 2, w terminie, o którym mowa w ust. 1, zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów, w zakresie określenia wymagań dotyczących zbierania lub przetwarzania odpadów, wygasa.

Jeżeli podmiot nie odwiesi postępowania, organ poinformuje o zakończeniu zbierania materiałów dowodowych. W dalszej kolejności wyda decyzję o umorzeniu postępowania.

Brakuje jeszcze orzecznictwa sądów w tym zakresie, ponieważ sprawa jest zbyt świeża. Natomiast pojawia się już to zagadnienie w postępowaniach administracyjnych. Część organów jest zdania, że jeżeli przepis art. 98 ust. 2 k.p.a. mówi o tym, że żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane, to nie spełniono wymagania wskazanego w art. 14 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, czyli zachodzą skutki z ust. 4.

Z kolei inne organy przyjmują odmienny pogląd na sprawę – wniosek złożono, co oznacza, że postępowanie zostało wszczęte, a wniosek spełniał wymagania formalne. Czyli w momencie, w którym wniosek spełniał wymagania formalne został spełniony warunek, o którym mowa w art. 14 ust. 1. Warunek został spełniony, żądanie wszczęcia wycofano, a więc nie ma już zagrożenia z art. 14 ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, pojawia się za to sytuacja, w której wnioskodawca gospodaruje odpadami niezgodnie z przepisami, ponieważ ma zezwolenie nieodpowiedniej treści, nieuzupełnione, niepoprawione. A więc organ ochrony środowiska wzywa go do zaprzestania naruszania przepisów, czyli do ponownego złożenia wniosku spełniającego wymagania dostosowawcze. Procedura trwa, ale nie ma skutku, że od 5 marca 2020 r. podmiot nie ma decyzji.

Czas pokaże, jak ukształtuje się praktyka orzeczniczo-administracyjna, a później sądowo-administracyjna. Które podejście jest podejściem właściwym? To pole do dyskusji. Ja przychylam się do stanowiska łagodniejszego – mówiącego, że w momencie, w którym postępowanie zostało wszczęte, a wniosek nie miał już żadnych braków formalnych, odpadło zagrożenie z art. 14 ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Sytuacja prawna podmiotu jest taka, że być może nie spełnia on wymagań, a organ odmówi wydania decyzji i wniosek zostanie wycofany, ale nie ma sytuacji, w której stwierdzone zostanie, że podmiot od kilku lat nie ma decyzji.

Co będą robiły organy oraz jak rozwinie się sytuacja? Tego nie wiadomo. Ale bezwzględnie warto pamiętać o zawieszeniu postępowania i pilnować odwieszeń. Opieszałość może skutkować zbyt dużą sankcją. Pilnujcie terminów, postępowania, bo ryzyko jest zbyt duże.

Dlaczego warto nam zaufać?

Odpowiedzi na specjalistyczne zagadnienia

Tłumaczymy zagadnienia w oparciu o realne problemy

Wiedza w jednym miejscu

Materiały Akademii to zweryfikowane i pewne źródło informacji

Prosty przekaz

Zrozumiały, klarowny sposób przekazywania wiedzy na skomplikowane tematy

Baza wiedzy w punkt

Mówimy o konkretach - prosto o trudnych kwestiach!

Doświadczenie

Szkolenia tworzone przez zespół ekspertów-praktyków

Pomoc w zrozumieniu przepisów

Pomagamy zrozumieć podstawy prawne i podnosimy kompetencje

Analiza orzeczeń

Szczegółowo analizujemy orzeczenia sądów i akty prawne, aby najlepiej przygotować Cię do opracowania dokumentacji

Bezpłatne materiały

Idealne źródło wiedzy dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać działalność przemysłową z poszanowaniem zasobów przyrody i obowiązującymi normami prawnymi

Materiały publikowane w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska, nie stanowią porad prawnych lub innego profesjonalnego doradztwa. Prowadzący www.przemyslisrodowisko.pl dokładają wszelkich starań, aby informacje zamieszczone w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska były prawdziwe i rzetelne, jednakże nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie informacji publikowanych w Bazie wiedzy, w szczególności za szkody lub straty poniesione przez kogokolwiek wskutek jakiegokolwiek wykorzystania treści umieszczonych w Bazie wiedzy.

Wszelkie materiały umieszczone w Bazie wiedzy podlegają ochronie na podstawie przepisów prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Nie dopuszcza się, bez wyraźniej, pisemnej zgody Akademii Przemysłu i Środowiska, kopiowania, redystrybucji, rozpowszechniania, udostępniania oraz wykorzystywania w inny sposób całości lub części danych zawartych na stronie www.przemyslisrodowisko.pl i platformie szkoleniowej.