
Składając wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego, wnioskodawca musi pamiętać o dokonaniu opłaty rejestracyjnej. Opłatę tę należy obliczyć samodzielnie według określonego wzoru. Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób ją obliczyć i jakie są konsekwencje jej nieuiszczenia.
● Pozwolenie zintegrowane – jakie opłaty należy uiścić?
● Jak obliczyć wysokość opłaty rejestracyjnej do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego?
● Czy w przypadku zmiany posiadanego pozwolenia zintegrowanego ponownie należy obliczyć wysokość opłaty?
● Gdzie należy uiścić opłatę rejestracyjną?
● Podsumowanie
Pozwolenie zintegrowane – jakie opłaty należy uiścić?
Zgodnie z art. 184 ust. 1 [1], art. 201 [2] i art. 208 [3] ustawy Prawo ochrony środowiska, pozwolenie zintegrowane wydawane jest na wniosek.
Przy składaniu wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego należy pamiętać, aby uiścić dwie opłaty – opłatę skarbową za wydanie decyzji oraz opłatę rejestracyjną.
W zależności od wielkości przedsiębiorstwa, na terenie którego znajduje się instalacja wymagająca pozwolenia zintegrowanego wysokość opłaty skarbowej za wydanie decyzji należy ustalić na podstawie części III poz. 40 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r., poz. 2111) [4]. Opłatę skarbową za wydanie pozwolenia zintegrowanego należy wnieść na rachunek Urzędu Miasta lub Gminy odpowiedniego miejscowo. Dla przykładu wniosek o wydanie lub zmianę pozwolenia zintegrowanego składany będzie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, czyli opłatę skarbową należy wnieść na rachunek Urzędu Miasta w Poznaniu. Jeśli wniosek składany będzie do Starostwa Powiatowego w Poznaniu, opłatę należy uiścić na rachunek Urzędu Miasta w Poznaniu.
Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 210 ustawy Prawo ochrony środowiska [5] warunkiem rozpatrzenia wniosku o wydanie bądź zmianę pozwolenia zintegrowanego jest wniesienie opłaty rejestracyjnej. Wysokość opłaty rejestracyjnej ustalana jest na podstawie innych zasad aniżeli opłata skarbowa. W niniejszym artykule przedstawiono krok po kroku, w jaki sposób prawidłowo wyliczyć wysokość opłaty rejestracyjnej.
Jak obliczyć wysokość opłaty rejestracyjnej do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego?
Opłatę rejestracyjną należy ustalić zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości opłaty rejestracyjnej (Dz.U. poz. 1183) [6].
Wysokość opłaty rejestracyjnej oblicza się według następującego wzoru:
gdzie:
O – oznacza wysokość opłaty rejestracyjnej,
B – oznacza wysokość stawki opłaty rejestracyjnej ustalonej dla danego rodzaju instalacji,
WR – oznacza maksymalną teoretyczną (możliwą teoretycznie do osiągnięcia) wielkość parametru charakteryzującego skalę działalności prowadzonej w danej instalacji
WP – oznacza progową wielkość parametru charakteryzującego skalę działalności prowadzonej w instalacji danego rodzaju.
Parametr B i WP:
Zarówno wysokość bazowych stawek opłaty rejestracyjnej ustalonych dla danego rodzaju instalacji (B), jaki i progowe wielkości parametrów charakteryzujących skalę działalności prowadzonej w instalacji danego rodzaju (WP) można znaleźć w załączniku do ww. rozporządzenia.
Należy pamiętać, że w myśl §2 ust. 2 [7] wyżej przywołanego rozporządzenia, jeżeli wielkość wskaźnika WR jest mniejsza niż wielkość wskaźnika WP lub równa tej wielkości, to wysokość opłaty rejestracyjnej jest równa bazowej stawce opłaty.
Wskaźnik WR:
Wielkość wskaźnika WR wyraża się w takich samych jednostkach jak wielkość wskaźnika WP.
Poniżej przedstawiono dwa przykładowe obliczenia wysokości opłaty rejestracyjnej.
PRZYKŁAD 1
Obliczenie wysokości opłaty rejestracyjnej dla składowiska odpadów
Przedsiębiorstwo komunalne uzyskało decyzję środowiskową na prowadzenie składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Składowisko to będzie obejmować jedną kwaterę, której pojemność całkowita wyniesie 675 863,9 Mg. Prowadzący instalację zobowiązany jest do wystąpienia z wnioskiem o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego, a tym samym do uiszczenia opłaty rejestracyjnej.
Wskaźnik WR:
Pojemność kwatery składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne wyniesie 675 863,9 Mg.
Wskaźnik WP:
Instalacja kwalifikowana jest jako instalacja w gospodarce odpadami do składowania odpadów o zdolności przyjmowania ponad 10 ton odpadów na dobę lub o całkowitej pojemności ponad 25 000 ton, z wyjątkiem składowisk odpadów obojętnych lub obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych (zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości).
Wartość WP należy odczytać z tabeli zawartej w rozporządzeniu w sprawie wysokości opłaty rejestracyjnej dla wskazanej wyżej kwalifikacji. W przedmiotowym przypadku WP to całkowita pojemność 125 000 ton odpadów.
W tabeli 1. przedstawiono przyjęte dane do obliczeń.
W przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego wysokość opłaty rejestracyjnej wyniesie 6488,30 zł.
PRZYKŁAD 2
Obliczenie wysokości opłaty rejestracyjnej dla instalacji do produkcji pasz
Firma uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie wytwórni pasz dla drobiu o rocznej wydajności instalacji 190 000 Mg/rok. Prowadzący instalację zobowiązany jest do wystąpienia z wnioskiem o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego, a tym samym do uiszczenia opłaty rejestracyjnej.
Wskaźnik WR:
Roczna wydajność instalacji do produkcji pasz będzie wynosić 190 000 Mg/rok. Instalacja eksploatowana będzie przez 365 dni w roku, co daje 520,55 Mg/dobę.
Wskaźnik WP:
Instalacja kwalifikowana jest jako instalacja do obróbki i przetwórstwa, poza wyłącznym pakowaniem, produktów spożywczych lub paszy z przetworzonych lub nieprzetworzonych surowców pochodzenia zwierzęcego i roślinnego o dobowej zdolności produkcyjnej wyrobów gotowych ponad:
- 75 ton, jeżeli A wynosi nie mniej niż 10 lub
- [300 – (22,5 x A)], jeżeli A jest mniejsze niż 10,
gdzie „A” oznacza zawartość materiału pochodzenia zwierzęcego, w procentach wagowych, w wyrobie gotowym (zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości).
Wartość WP należy odczytać z tabeli zawartej w rozporządzeniu w sprawie wysokości opłaty rejestracyjnej dla wskazanej wyżej kwalifikacji. W przedmiotowym przypadku WP to 100 Mg/dobę.
W tabeli 2. przedstawiono przyjęte dane do obliczeń.
Mając powyższe na względzie wysokość opłaty rejestracyjnej winna wynosić 12 493,20 zł. Jednak mając na uwadze §2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wysokości opłaty rejestracyjnej, jeżeli obliczona wysokość opłaty rejestracyjnej jest wyższa niż 12 000 zł, to opłatę wnosi się w wysokości 12 000 zł.
Czy w przypadku zmiany posiadanego pozwolenia zintegrowanego ponownie należy obliczyć wysokość opłaty?
W przypadku wystąpienia z wnioskiem o zmianę pozwolenia zintegrowanego należy pamiętać, że opłatę rejestracyjną należy uiścić tylko w przypadku, gdy dokonywane są istotne zmiany w instalacji objętej tym pozwoleniem [8].
W powyższej sytuacji wysokość opłaty rejestracyjnej wynosi 50% opłaty rejestracyjnej, która byłaby wymagana w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla tej instalacji.
Gdzie należy uiścić opłatę rejestracyjną?
Do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego należy załączyć potwierdzenie dokonania opłaty. Samą kwotę wyliczonej opłaty rejestracyjnej należy wpłacić na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podsumowanie
Należy pamiętać, że gdy eksploatowana instalacja wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego, konieczne jest złożenie wniosku, aby taką decyzję uzyskać. Z kolei, aby wniosek został rozpatrzony niezbędne jest uiszczenie opłaty rejestracyjnej, której wysokość ustalana jest na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości opłaty rejestracyjnej (Dz.U. poz. 1183).
Pytanie? Konkretna odpowiedź!
Jak długo obowiązuje pozwolenie zintegrowane?
Pozwolenie zintegrowane jest co do zasady wydawane bezterminowo, jednak w niektórych przypadkach może być wydane na czas oznaczony. Standardowo pozwolenie zintegrowane nie ma określonego terminu ważności, ale jego warunki podlegają okresowym przeglądom i mogą zostać zmienione w sytuacjach takich jak np.:
- zmiana lub zaostrzenie przepisów środowiskowych – np. wprowadzenie nowych norm emisji zanieczyszczeń do powietrza;
- zmiana technologii lub sposobu eksploatacji instalacji – wymagająca aktualizacji pozwolenia;
- stwierdzenie naruszeń pozwolenia;
- konieczność dostosowania do najlepszych dostępnych technik (BAT).
Mimo że pozwolenie zintegrowane wydane na czas nieoznaczony formalnie nie wygasa, przedsiębiorca jest zobowiązany do spełniania jego warunków, a w razie zmian prawnych lub technologicznych może być zobligowany do jego aktualizacji lub uzyskania nowego pozwolenia.
Kiedy musi być zmienione pozwolenie zintegrowane?
Wnioskodawca ma obowiązek zawnioskować o zmianę posiadanego pozwolenia zintegrowanego przy każdej zmianie w instalacji, nie tylko przy zmianach zaliczonych jako zmiana istotna.
Czym jest lub jak rozumieć istotną zmianę w instalacji?
Pojęcie „istotnej zmiany instalacji” przedstawione zostało w art. 3 pkt 7 ustawy Prawo ochrony środowiska, pod którym rozumie się taką zmianę sposobu funkcjonowania instalacji lub jej rozbudowę, która może powodować znaczące zwiększenie negatywnego oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z wyrokiem WSA w Warszawie z 26.02.2021 r., IV SA/Wa 1975/20 „Z powyższego wynika, że dla uznania zmiany za istotną, ustawodawca wymaga, aby zmiana dotyczyła sposobów funkcjonowania instalacji lub jej rozbudowy. Przyjmuje się w doktrynie oraz w orzecznictwie, że pojęcie „rozbudowa” należałoby łączyć zarówno z podjęciem i przeprowadzeniem robót budowlanych, jak i doposażeniem pod względem technicznym (nowe urządzenia, uzupełnienie użytkowanych) czy zmianą wydajności wiążącą się z późniejszą zmianą konstrukcji. „Zmiana funkcjonowania” zaś to zmiana polegająca np. na wydłużeniu czasu pracy instalacji, intensyfikacji sposobu jej wykorzystywania czy zmiana w organizacji funkcjonowania. Każda z tych zmian ma jednak znaczenie tylko o tyle, o ile skutkuje zmianą oddziaływania na środowisko (komentarz do p.o.ś. pod redakcją M. Górski, M. Pchałek, W. Radecki, J. Jerzmański, M. Bar, S. Urban, J. Jendrośka, Wydawnictwo C.H. Beck 2011, str. 65-66, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 19 grudnia 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 1889/19)”.
Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 stycznia 2023 r. III OSK 1768/21 „Zmianą taką nie jest wydłużenie czasu rozruchów technologicznych, a w konsekwencji zwiększenie niektórych średnich emisji podczas rozruchu”.
Data publikacji: 01.04.2025 r.
[1] Art. 184 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) brzmi:
Pozwolenie wydaje się, z zastrzeżeniem art. 183b, art. 189, art. 191a i art. 217, na wniosek prowadzącego instalację.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 01-04-2025]
[2] Art. 201 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) brzmi:
1. Pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, z wyłączeniem instalacji lub ich części stosowanych wyłącznie do badania, rozwoju lub testowania nowych produktów lub procesów technologicznych.
2. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.
3. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw klimatu uwzględni rodzaj i skalę działalności prowadzonej w instalacjach.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 01-04-2025]
[3] Art. 208 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) brzmi:
1. Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego spełnia wymagania określone dla wniosków o wydanie pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2 i 4, wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi oraz, jeżeli wody powierzchniowe lub podziemne są pobierane wyłącznie na potrzeby instalacji – wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód.
2. Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego zawiera także:
1) informacje dotyczące instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego o:
a) oddziaływaniu emisji na środowisko jako całość,
b) istniejącym lub możliwym oddziaływaniu transgranicznym na środowisko,
c) prognozowanej wielkości emisji hałasu wyznaczonej przez poziomy hałasu powodowanego poza zakładem na terenach sąsiednich oraz o akustycznym oddziaływaniu na rodzaje terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1, a także o rozkładzie czasu pracy źródeł hałasu dla doby, wraz z przewidywanymi wariantami,
d) prognozowanej ilości, stanie i składzie ścieków przemysłowych, o ile ścieki nie będą wprowadzane do wód lub do ziemi,
e) prognozowanej ilości wykorzystywanej wody, o ile nie zachodzą warunki, o których mowa w art. 202 ust. 6,
f) proponowanych sposobach zapobiegania występowaniu i ograniczania skutków awarii, jeżeli nie dotyczy zakładów, o których mowa w art. 248 ust. 1,
g) spełnianiu wymagań, o których mowa w art. 207 ust. 1 i 1a;
2) uzasadnienie dla proponowanej wielkości emisji w przypadku, o którym mowa w art. 204 ust. 2;
3) opis wariantów środków zapobiegających powstawaniu zanieczyszczeń, o ile takie warianty istnieją;
4) w przypadku gdy eksploatacja instalacji obejmuje wykorzystywanie, produkcję lub uwalnianie substancji powodującej ryzyko oraz występuje możliwość zanieczyszczenia gleby, ziemi lub wód gruntowych na terenie zakładu:
a) raport początkowy o stanie zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych tymi substancjami, zwany dalej „raportem początkowym”,
b) opis stosowanych sposobów zapobiegania emisjom do gleby, ziemi i wód gruntowych,
c) propozycje dotyczące sposobu prowadzenia systematycznej oceny ryzyka zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych substancjami powodującymi ryzyko, które mogą znajdować się na terenie zakładu, w związku z eksploatacją instalacji albo sposobu i częstotliwości wykonywania badań zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami oraz pomiarów zawartości tych substancji w wodach gruntowych, w tym pobierania próbek.
3. W informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. c, prognozowane poziomy hałasu poza zakładem mają być wyrażone wskaźnikami hałasu LAeq D i LAeq N w odniesieniu do rodzajów terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1.
4. Raport początkowy zawiera:
1) informacje na temat działalności prowadzonej na terenie zakładu;
2) informacje na temat działalności prowadzonych na terenie zakładu w przeszłości, o ile takie informacje są dostępne;
3) nazwy substancji powodujących ryzyko, wykorzystywanych, produkowanych lub uwalnianych przez wymagające pozwolenia zintegrowanego instalacje, położone na terenie zakładu;
4) informacje na temat stanu zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych na terenie zakładu substancjami powodującymi ryzyko stosowanymi, produkowanymi lub uwalnianymi przez wymagające pozwolenia zintegrowanego instalacje, położone na terenie zakładu, w tym wyniki badań zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami oraz pomiarów zawartości tych substancji w wodach gruntowych, w tym pobierania próbek, wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
5. Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego składa się w postaci papierowej w jednym egzemplarzu.
6. Do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dołącza się:
1) dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej;
2) zapis wniosku w postaci elektronicznej na informatycznych nośnikach danych;
3) kopię programu zapobiegania awariom, o którym mowa w art. 251, lub kopię raportu o bezpieczeństwie, o którym mowa w art. 253, jeżeli były opracowane.
7. W przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 6, jeżeli prowadzący instalację ubiega się o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego pomimo niedotrzymywania dopuszczalnych poziomów hałasu poza terenem zakładu, wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego zawiera dodatkowo informacje, że konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania i określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących budynków oraz sposobów korzystania z terenów; w tym przypadku nie jest wymagane sporządzenie przeglądu ekologicznego.
8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, dołącza się także poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic obszaru, na którym jest konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 01-04-2025]
[4] Poz. 40 części III załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r., poz. 2111) brzmi:
Pozwolenie na wprowadzenie substancji i energii do środowiska wydawane na podstawie przepisów o ochronie środowiska:
1) w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z zastrzeżeniem pkt 2 – 2011 zł
2) w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców – 506 zł
3) pozostałe – 506 zł
Opłata skarbowa od wydania pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, wydanego w wyniku przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego – 150% stawki określonej odpowiednio w pkt 1, 2 albo 3.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20062251635/U/D20061635Lj.pdf [dostęp: 01-04-2025]
[5] Art. 210 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) brzmi:
1. Warunkiem rozpatrzenia wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego jest wniesienie opłaty rejestracyjnej.
2. (uchylony)
3. Wysokość opłaty rejestracyjnej nie może być wyższa niż 12 000 zł.
3a. Opłatę rejestracyjną wnosi się również w przypadku zmiany pozwolenia zintegrowanego w związku z dokonaniem istotnych zmian w instalacji objętej tym pozwoleniem. Opłata ta wynosi 50% opłaty rejestracyjnej, która byłaby wymagana w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla tej instalacji.
4. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłat rejestracyjnych, kierując się zakresem dokumentacji niezbędnej do wydania pozwolenia ze względu na skalę i rodzaj działalności prowadzonej w instalacjach oraz koniecznością zgromadzenia środków umożliwiających wykonywanie zadań, o których mowa w art. 206 i 212.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 01-04-2025]
[6] Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości opłaty rejestracyjnej (Dz. U. poz. 1183) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001183/O/D20141183.pdf [dostęp: 01-04-2025]
[7] §2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości opłaty rejestracyjnej (Dz. U. poz. 1183) brzmi:
Jeżeli wielkość wskaźnika WR jest mniejsza niż wielkość wskaźnika WP lub równa tej wielkości, to wysokość opłaty rejestracyjnej jest równa bazowej stawce opłaty.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001183/O/D20141183.pdf [dostęp: 01-04-2025]
[8] Art. 210 ust. 3a ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222, 1847, 1853, 1881, 1914, 1940, 1946) brzmi:
3a. Opłatę rejestracyjną wnosi się również w przypadku zmiany pozwolenia zintegrowanego w związku z dokonaniem istotnych zmian w instalacji objętej tym pozwoleniem. Opłata ta wynosi 50% opłaty rejestracyjnej, która byłaby wymagana w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla tej instalacji.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 01-04-2025]