...

Ochrona środowiska w roku 2023 – nakłady oraz inwestycje

Loading

Nie mniej ważne niż sama ochrona środowiska są ekonomiczne aspekty ochrony środowiska. Nakłady na ochronę środowiska umożliwiają inwestycje w kierunku np. ochrony zasobów naturalnych i neutralizacji zanieczyszczeń pyłowych, pozwalają na ochronę gleb, ochronę wód czy spowolnienie zmian klimatu, na działania oraz budowę infrastruktury zapewniającej możliwości, których celem jest zmniejszenie hałasu, rozwój w obszarze gospodarki wodnej (przez budowę np. urządzeń do uzdatniania wody) czy ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

W zakresie nakładów na ochronę środowiska obserwujemy w ostatnich latach tendencję wzrostową. Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego pt. Ekonomiczne aspekty ochrony środowiska w 2023 roku [1] nakłady na ochronę środowiska wzrosły o 25,8% w stosunku do roku poprzedniego, co dało kwotę 22,5 mld złotych. W roku 2022 było to 17,9 mld zł, a w 2021 roku – 15,7 mld zł) [2].

Kto w roku 2023 poniósł najwięcej kosztów i jak rozłożyły się wpływy z ochrony środowiska? Na te i inne pytania odpowiada zanalizowany przez nas raport GUS.

Inwestorzy

W zakresie ochrony środowiska głównym inwestorem w roku 2023 były przedsiębiorstwa. Ich nakład na środki trwałe służące ochronie środowiska wyniósł 11 160 mln zł, czyli ponad 61% nakładu wszystkich inwestorów. W zakresie gospodarki wodnej największym inwestorem były gminy. Ich nakład w wysokości 1933 mln zł stanowił niemal 45% sumy nakładów wszystkich inwestorów.

Ochrona środowiska w roku 2023 GUS-nakłady służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej

Z tytułu opłat środowiskowych na konta urzędów marszałkowskich wpłynęło w 2023 roku 1142,2 mln zł. Przeszło 60% (690,2 mln zł) tej kwoty to opłaty związane z gospodarowaniem odpadami, kolejnych 37% (426,5) pochodziło z ochrony powietrza atmosferycznego i klimatu.

GUS - wpływy do urzędów marszałkowskich z tytułu opłat środowiskowych za 2023 r.

Nakłady na środki trwałe służące ochronie środowiska

Nakłady na środki trwałe służące ochronie środowiska to w roku 2023 kwota w wysokości 18 214 mln zł, przy największym udziale nakładów na środki trwałe na ochronę środowiska z województw: mazowieckiego (18,4%), wielkopolskiego (11,8%) i śląskiego (11,3%). Najmniejsze nakłady to województwa: podlaskie (2,3%), zachodniopomorskie (2,3%) i lubuskie (2,5%).

Ochrona środowiska w roku 2023 GUS-nakłady służące ochronie środowiska

Jak wynika z raportu GUS – największe nakłady dotyczyły gospodarki ściekowej i ochrony wód (8,4 mld zł – 46,1% sumy wszystkich nakładów) oraz ochrony powietrza atmosferycznego i klimatu (5,4 mld zł – 29,6% sumy nakładów).

78,6% ogółu wydatków na ochronę powietrza i klimatu przeznaczono na urządzenia do zapobiegania zanieczyszczeniom, a także na urządzenia do redukcji zanieczyszczeń (20,5% nakładów).

Nakłady na środki trwałe na gospodarkę wodną

Nakłady na środki trwałe służące gospodarce wodnej w 2023 roku osiągnęły poziom ok. 4,3 mld zł. Największe wydatki poniosły województwa: mazowieckie (16,4%), opolskie (11,5%) i wielkopolskie (9,0%). Najmniejsze nakłady to województwa: świętokrzyskie (2,2%), podlaskie (2,5%) oraz zachodniopomorskie (2,9%).

Największe nakłady dotyczyły (bo aż 50% sumy wszystkich nakładów) inwestycji w ujęcia i doprowadzenia wody.

GUS - nakłady na środki trwałe służące gospodarce wodnej w 2023 r.

Efekty rzeczowe

Wielkość nakładów na ochronę środowiska poniesionych w roku 2023 osiągnęły poziom ok. 22 526 mln. To pozwoliło na szereg inwestycji na ochronę powietrza atmosferycznego, gospodarkę ściekową i ochronę wód. Poniesione inwestycje przyniosły w roku 2023 następujące wymierne efekty:

  • 55 oczyszczalni ścieków (łączna przepustowość 47 tys. m³/dobę)
  • 3,9 tys. km sieci kanalizacyjnej odprowadzającej ścieki
  • 0,7 tys. km sieci kanalizacyjnej odprowadzającej wody opadowe
  • urządzenia do redukcji zanieczyszczeń gazowych o zdolności ok. 234 tys. ton/rok
  • urządzenia neutralizujące zanieczyszczenia pyłowe o zdolności ok. 5 tys. ton/rok
  • urządzenia i instalacje do unieszkodliwiania i usuwania odpadów o łącznej wydajności ok. 451 tys. ton/rok
  • urządzenia zaopatrzenia w wodę o wydajności ok. 75 tys. m³/dobę
  • urządzenia uzdatniania wody o wydajności ok. 86 tys. m³/dobę
  • 3,2 tys. km sieci wodociągowej
  • regulacja i zabudowa 47,4 km rzek i potoków górskich
  • 85,9 km wybudowanych lub zmodernizowanych obwałowań przeciwpowodziowych

GUS - Efekty rzeczowe inwestycji w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w 2023 r.

Raport Głównego Urzędu Statystycznego napawa delikatnym optymizmem. Wzrost poniesionych kosztów na ochronę środowiska pozwala na inwestycje w tym kierunku. A inwestycje te są niezbędne, aby podążać w kierunku wytyczonym przez Unię Europejską. Jeśli chcemy zrealizować nałożone cele, musimy działać!

Warto też już teraz dowiedzieć się – Ile wyniosą opłaty za korzystanie ze środowiska w 2025 r.?

 

Autorka: Joanna Śliwińska-Wachowiak, specjalistka Kancelarii Ekologicznej ds. marketingu i szkoleń online


[1] Główny Urząd Statystyczny, Ekonomiczne aspekty ochrony środowiska w 2023 roku https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/srodowisko-energia/srodowisko/ekonomiczne-aspekty-ochrony-srodowiska-w-2023-roku,11,6.html [dostęp: 2024-09-13]

[2] Główny Urząd Statystyczny, Ekonomiczne aspekty ochrony środowiska w 2022 roku https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/srodowisko-energia/srodowisko/ekonomiczne-aspekty-ochrony-srodowiska-2022,14,4.html [dostęp: 2024-09-13]

[3] Art. 273 ust. 1 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r poz. 54, 834, 1089) brzmi:

Opłata za korzystanie ze środowiska jest ponoszona za:

1) wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;

1a) wydane uprawnienia do emisji na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2023 r. poz. 589 i 2029);

2) (uchylony)

3) (uchylony)

4) składowanie odpadów.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 2024-09-13]

[4] Ustawa z dnia 16 stycznia 2024 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r poz. 54, 834, 1089) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 2024-09-13]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dlaczego warto nam zaufać?

Doświadczenie

Szkolenia, tworzone przez zespół ekspertów-praktyków

Proces od A do Zet

Szkolenia pokazują cały proces przebiegu postępowania administracyjnego

Wzory, kalkulatory i instruktaże

Dajemy Ci gotowe narzędzia do pracy

Materiały dostępne 24/7

Dzięki formie online możesz korzystać z materiałów w dowolnym czasie

Prosty przekaz

Zrozumiały, klarowny sposób przekazywania wiedzy na skomplikowane tematy

Pomoc w zrozumieniu przepisów

Pomagamy zrozumieć podstawy prawne i podnosimy kompetencje

Studium przypadku

Przykłady z życia wzięte - od najczęściej spotykanych po innowacyjne, niecodzienne

Analiza orzeczeń

Szczegółowo analizujemy orzeczenia sądów i akty prawne, aby najlepiej przygotować Cię do opracowania dokumentacji

Materiały publikowane w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska, nie stanowią porad prawnych lub innego profesjonalnego doradztwa. Prowadzący www.przemyslisrodowisko.pl dokładają wszelkich starań, aby informacje zamieszczone w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska były prawdziwe i rzetelne, jednakże nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie informacji publikowanych w Bazie wiedzy, w szczególności za szkody lub straty poniesione przez kogokolwiek wskutek jakiegokolwiek wykorzystania treści umieszczonych w Bazie wiedzy.

Wszelkie materiały umieszczone w Bazie wiedzy podlegają ochronie na podstawie przepisów prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Nie dopuszcza się, bez wyraźniej, pisemnej zgody Akademii Przemysłu i Środowiska, kopiowania, redystrybucji, rozpowszechniania, udostępniania oraz wykorzystywania w inny sposób całości lub części danych zawartych na stronie www.przemyslisrodowisko.pl i platformie szkoleniowej.