EDIT z dnia 19 września 2024 r. Zaktualizowano o obowiązujące aktualnie metody doręczania decyzji administracyjnej, omówione przez radcę prawnego Marcina Józefiaka w szkoleniu pt. Podstawy postępowania administracyjnego dla wnioskodawcy.
W każdym stadium postępowania organ administracji publicznej komunikuje się ze stronami postępowania za pomocą pism i komunikatów. Aby dotrzeć do adresata, muszą być one doręczone. Możliwe są następujące formy doręczenia decyzji administracyjnej [12]:
- doręczenie elektroniczne
- doręczenie listowne
- publiczne obwieszczenie
- doręczenie przedstawicielowi / pełnomocnikowi strony
- służba kuratorska.
Doręczanie elektroniczne
Do doręczeń elektronicznych wykorzystywana jest elektroniczna platforma usług administracji publicznej – epuap.login.gov.pl. Każdy obywatel może założyć sobie konto i komunikować się z organem administracji publicznej właśnie za pomocą tej elektronicznej platformy [13].
Doręczenie listowne
Klasycznym sposobem doręczenia jest doręczenie listowne (wysyłane na adres podany we wniosku lub uzyskany przez organ z publicznie dostępnych rejestrów lub rejestrów dostępnych organowi np. baza PESEL czy baza meldunkowa).
W przypadku doręczania w sposób tradycyjny czyli listownie organ powinien dostarczyć przesyłkę poprzez przesyłkę rejestrową. Operator publiczny (Poczta Polska) musi taką przesyłkę awizować. Jeżeli przy pierwszej próbie dostarczenia nie udało się przesyłki doręczyć, listonosz zostawia awizo z informacją, że przesyłkę można odebrać w ciągu 7 dni. Jeżeli przesyłka nie zostanie odebrana w tym terminie, po upływie 7 dni listonosz zostawia drugie awizo z informacją o kolejnych 7 dniach na odebranie przesyłki, co daje łącznie 14 dni od daty pierwszej próby doręczenia. Nieodebranie awizowanej przesyłki w ciągu 14 dni skutkuje domniemaniem doręczenia tej przesyłki [14].
Publiczne obwieszczenie
Innym sposobem doręczenia jest, możliwe w sytuacjach gdy przepis szczególny tak stanowi albo gdy mamy więcej niż 20 stron postępowania, publiczne obwieszczenie. Informacja wraz z treścią decyzji zostaje umieszczona w miejscu publicznie dostępnym np. na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej właściwego organu. Organ musi poinformować o publicznym obwieszczeniu wszystkie strony postępowania. Strony, które nie odbiorą informacji o sposobie doręczania w postaci publicznego obwieszczenia, będą nadal otrzymywały pisma w sposób zwyczajowy, czyli poprzez list polecony, doręczenie elektroniczne bądź kuratora. Z datą publicznego obwieszczenia rozpoczyna bieg czternastodniowy termin, w trakcie którego uważa się, że po jego upływie następuje skuteczne doręczenie pisma [15].
Doręczenie przedstawicielowi / pełnomocnikowi strony
W sytuacji gdy strona ustanowiła pełnomocnika albo ma przedstawiciela ustawowego pismo jest doręczane przedstawicielowi lub pełnomocnikowi strony [16].
Służba kuratorska
Kolejnym sposobem doręczania pism jest służba kuratorska. Wybranie tej metody doręczania polega na tym, że pisma są doręczane osobiście przez pracowników organu.
Jeśli termin odbioru pisma upływa w dzień ustawowo wolny od pracy (sobota, niedziela lub święto), to można je odebrać następnego dnia roboczego.
Jeżeli wskazany w piśmie koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień ustawowo wolny od pracy (sobota, niedziela lub święto), to termin ten upływa następnego dnia roboczego [17]. Zasada ta obejmuje również doręczenia w formie publicznego obwieszczenia lub przy doręczeniu elektronicznym.
W przypadku gdy wydana decyzja administracyjna nie jest zadowalająca dla podmiotu, przysługuje mu możliwość wystosowania odwołania. Stanowi ono środek zaskarżenia, przysługujący stronie w ramach wydanej decyzji administracyjnej. Odwołanie należy wnieść w terminie do 14 dni od daty doręczenia bądź ogłoszenia decyzji. Nie od wszystkich decyzji przysługuje odwołanie. Dotyczy ono wyłącznie decyzji wydanych w pierwszej instancji. W przypadku gdy podmiot zamierza odwołać się od otrzymanej decyzji, co do zasady należy ją wnieść do organu wyższego stopnia, ale za pośrednictwem organu I instancji. W sytuacji gdy strona wniesie odwołanie bezpośrednio do organu II instancji, organ ten przekazuje odwołanie organowi pierwszej instancji, który wydał decyzję i zawiadamia o tym odwołującą się stronę. Wyjątek stanowi art. 127 § 3 k.p.a. [1], zgodnie z którym od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Czyli, jeżeli nie zgadzamy się z treścią wydanej decyzji przez starostę, to odwołanie od niego należy skierować do wojewody właściwego dla miejsca prowadzonej działalności za pośrednictwem starosty, który wydał ową decyzję.
Warto podkreślić, iż dokument ten nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy bowiem, że z odwołania wynika, iż strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. Odwołanie powinno zawierać imię i nazwisko odwołującego, a także numer decyzji, od której się odwołuje.
Termin na wniesienie odwołania
Zgodnie z treścią przepisu art. 129 § 2 k.p.a. [2] odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie, w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia stronie.
Czternastodniowy termin na wniesienie odwołania winniśmy liczyć zgodnie z dyspozycją określoną w przepisie art. 57 § 1 k.p.a. [3], zgodnie z którym, jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Zgodnie z powyższym przy obliczeniu tego terminu nie uwzględnia się dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji stronie, ale dopiero dzień następny. Czternastodniowy termin zostaje zachowany, gdy odwołanie wpłynie w tym terminie do organu I instancji. Dodatkowo, zgodnie z przepisem art. 65 § 2 k.p.a. [4], odwołanie wniesione do organu niewłaściwego przed upływem przepisanego terminu uważa się za wniesione z zachowaniem terminu. Warto podkreślić, iż jedynym organem, który może stwierdzić uchybienie w postaci wniesienia odwołania po terminie jest organ II instancji. Wobec powyższego, w sytuacji wniesienia odwołania po terminie organ I instancji zobowiązany jest przesłać organowi II instancji spóźnione odwołanie wraz z aktami sprawy, który to dopiero stwierdzi wniesienia odwołania z uchybieniem terminowi.
Doręczenie decyzji
Pojęciem nierozłącznie związanym z terminem wniesienia odwołania jest doręczenie. Zgodnie z treścią art. 39 k.p.a. [5], organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.
Warto w tym miejscu wskazać, iż operatorem pocztowym w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 roku Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041)[6], jest przedsiębiorca uprawniony do wykonywania działalności pocztowej, na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych. W Polsce funkcję operatora wyznaczonego do doręczania pism pełni Poczta Polska S.A.
Podstawowym sposobem doręczenia pism w postępowaniu jest doręczenie właściwe, czyli doręczenie bezpośrednio do rąk własnych adresata decyzji, tudzież jego pełnomocnika lub przedstawiciela ustawowego. W tym miejscu należy wskazać, iż w sytuacji, gdy strona ustanowiła kilku pełnomocników, doręcza się pisma tylko jednemu pełnomocnikowi, a strona może wskazać któremu. Pisma doręcza się za pokwitowaniem – odbierający pismo potwierdza doręczenie mu pisma swoim podpisem ze wskazaniem daty doręczenia. Wyjątkiem od tej zasady jest tak zwana zastępcza forma pokwitowania. Ma to miejsce w sytuacji, gdy odbierający pismo uchyla się od potwierdzenia doręczenia lub nie może tego uczynić, doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała pismo, i przyczynę braku jej podpisu.
Mniej komfortową sytuacją, która dotyczy często małych firm jest zastępcze doręczenie decyzji, kiedy adresat jest nieobecny. W przypadku nieobecności adresata w domu, pismo (decyzję) można doręczyć za pokwitowaniem dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, jeżeli osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. O doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy zawiadamia się adresata, umieszczając zawiadomienia w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, w drzwiach mieszkania. Wykorzystanie doręczenia zastępczego daje domniemanie prawne organowi administracji publicznej, że pismo zostało doręczone adresatowi, mimo że nie odebrał go osobiście.
W razie nieskuteczności wszystkich wyżej wskazanych sposobów doręczeń, operator pocztowy przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej, w przypadku doręczenia pisma przez operatora pocztowego. Jednakże pismo składa się na okres 14 dni w urzędzie właściwej gminy (miasta) w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.
Przedstawiciel operatora pocztowego (listonosz) ma obowiązek pozostawienia w skrzynce na korespondencję lub w drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź innym widocznym miejscu przy wejściu na jego posesję zawiadomienie o złożeniu pisma w urzędzie pocztowym wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie 7 dni. W przypadku niepodjęcia przesyłki w wyżej wskazanym terminie pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia. W tym przypadku, na powtórnym zawiadomieniu powinna być dokładnie oznaczona data, do której adresat ma obowiązek odebrania pisma.
Nieodebranie pisma z placówki pocztowej w terminie 14 dni powoduje, iż pismo uważa się za doręczone z upływem ostatniego dnia okresu na podjęcie pisma, a pismo pozostawia się w aktach sprawy. W tej sytuacji występuje fikcja prawna, bowiem w rzeczywistości nie doszło do faktycznego doręczenia pisma.
Doręczenie pism drogą elektroniczną
Idąc z duchem czasu poza tradycyjną formą doręczania pism, obecnie istnieje możliwość skorzystania z drogi elektronicznej. Zgodnie z treścią art. 391 § 1 k.p.a. [7], doręczenie pism następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej (jest to rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe), umożliwiając indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, w szczególności pocztę elektroniczna, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania spełni jeden z następujących warunków:
- Złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej;
- Wystąpi do organu administracji publicznej o takie doręczenie i wskaże organowi administracji publicznej adres elektroniczny;
- Wyrazi zgodę na doręczanie pism w postępowaniu za pomocą tych środków i wskaże organowi administracji publicznej adres elektroniczny.
Dodatkowo, organ administracji publicznej może zwrócić się do strony lub innego uczestnika postępowania o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego w innych, określonych przez organ kategoriach spraw indywidualnych załatwianych przez ten organ. Organ administracji publicznej może wystąpić o wyrażenie zgody, przesyłając taki wniosek za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres elektroniczny strony lub innego uczestnika postępowania. Jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania zrezygnuje z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, organ administracji publicznej doręcza pismo w sposób określony dla pisma w formie innej niż forma dokumentu elektronicznego.
W przypadku pism wydanych przez organ administracji publicznej w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego, które zostały opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, zaawansowaną pieczęcią elektroniczną albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, doręczenie może polegać na doręczeniu wydruku pisma uzyskanego z tego systemu odzwierciedlającego treść tego pisma, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania nie złożyła podania w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej, nie wystąpiła do organu administracji publicznej o takie doręczenie lub nie wyraziła zgody na doręczanie pism w taki sposób.
Wydruk pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego zawiera informację, że pismo zostało wydane w formie dokumentu elektronicznego i podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby, która je podpisała, albo opatrzone zaawansowaną pieczęcią elektroniczną albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, oraz identyfikator tego pisma, nadawany przez system teleinformatyczny, za pomocą którego pismo zostało wydane. Dodatkowo, wydruk takiego pisma może zawierać mechanicznie odtwarzany podpis osoby, która podpisała pismo. Wydruk pisma stanowi dowód tego, co zostało stwierdzone w piśmie wydanym w formie dokumentu elektronicznego.
Przedwczesność odwołania od decyzji administracyjnej
Tak jak zostało wskazane we wcześniejszej części artykułu, zgodnie z art. 129 § 2 k.p.a. [8] odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Pojawia się pytanie, co w sytuacji, gdy strona wniosła odwołanie jeszcze przed doręczeniem jej decyzji?
Za „przedwczesne” wniesienie odwołania należy uznać wniesienie go przed doręczeniem stronie decyzji organu. Sposoby prawidłowego doręczenia pism zostały przedstawione w poprzedniej części niniejszego artykułu. Zgodnie ze stanowiskiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 lutego 2018 roku, sygnatura akt IV SA/Po 1250/17, przepisy o doręczeniach mają charakter norm gwarancyjnych, służących ochronie praw strony – adresata orzeczenia lub innego pisma procesowego. W orzecznictwie zostało wielokrotnie wskazane, iż podstawowy cel każdego dokonywanego doręczenia, jego istota, sprowadza się do przekazania treści orzeczenia lub innego pisma do świadomości strony. Sformalizowany tryb dokonywania doręczeń podporządkowany jest temu właśnie celowi i służyć ma zabezpieczeniu gwarancji procesowych każdej ze stron, tj. zagwarantowaniu dotarcia treści orzeczenia lub innego pisma do świadomości strony. W konsekwencji zachowanie sformalizowanego trybu bynajmniej nie jest konieczne, jeśli tylko strona, dla której pismo było przeznaczone, oświadczy, że pismo to otrzymała. Takie oświadczenie strony zastępuje pokwitowanie, uważane jest za dostateczny dowód dotarcia do świadomości strony treści pisma (wyr. SN z 11 grudnia 1991r., V KRN 304/90, wyrok NSA z 4 kwietnia 2017r. II OSK 256/16).
Jeżeli środek zaskarżenia zostanie wniesiony przedwcześnie, to organ odwoławczy powinien stwierdzić niedopuszczalność tego środka na podstawie art. 134 k.p.a.[9] Jednakże, ową „przedwczesność” należy odnieść do daty wejścia danej decyzji do obrotu prawnego, co następuje z dniem dokonania pierwszego skutecznego doręczenia decyzji którejkolwiek ze stron postępowania. Z punktu widzenia możliwości wniesienia środka prawnego z uwagi na wejście aktu administracyjnego do obrotu prawnego w rozumieniu art. 110 k.p.a.[10] kluczowe jest, że akt administracyjny znalazł się w posiadaniu strony, chociażby naruszono przepisy regulujące procedurę doręczeń (wyrok NSA z 26 kwietnia 2016 r., I OSK 3095/15). Wyrok ten potwierdza zasadę, że przepisy k.p.a. o doręczeniach mają charakter gwarancyjny dla strony. Wobec powyższego, w sytuacji gdy strona podejmuje działania w celu wniesienia skutecznego odwołania od decyzji administracyjnej, to nie należy interpretować przepisów o doręczeniu niejako na niekorzyść strony. Innymi słowy, nawet jeżeli doręczenie decyzji było w okolicznościach sprawy wadliwe, to brak podstaw do przyjęcia, że wniesienie odwołania było przedwczesne (wyroki NSA: z 4 kwietnia 2008 r., II GSK 3/08; z 19 maja 2016 r., II GSK 2734/14).
Wniesienie odwołania po terminie
Zgodnie z art. 134 k.p.a. każde uchybienie terminowi wniesienia odwołania powoduje, że organ odwoławczy jest zobligowany stwierdzić takie uchybienie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy strona na podstawie art. stosownie do art. 58 [11] i następne k.p.a., domaga się przywrócenia uchybionego terminu i wniosek ten zostanie uwzględniony.
Wniesienie odwołania od decyzji administracyjnej po terminie powoduje, iż powstaje jeden z dwóch rodzajów skutków prawnych:
- Strona wniosła odwołanie od decyzji po terminie, bez wniosku o przywrócenie terminu. W powyższej sytuacji, zgodne z art. 134 k.p.a. organ odwoławczy jest zobowiązany do wydania postanowienia o uchybieniu terminu wniesienia odwołania i oddaleniu odwołania;
- Strona wniosła odwołanie od decyzji po terminie wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu. W takiej sytuacji organ drugiej instancji jest zobligowany w pierwszej kolejności wydać postanowienie w sprawie przywrócenia terminu. Na powyższe postanowienie służy zażalenie. Następnie, gdy postanowienie w sprawie odmowy przywrócenia terminu jest już ostateczne, organ postanawia o uznaniu odwołania za wniesione z naruszeniem terminu.
Względna dewolutywność odwołania
Odwołanie należy zawsze wnieść za pośrednictwem organu, który wydał decyzję pierwszej instancji. Należy podkreślić, iż w sytuacji, gdy odwołanie wniosły wszystkie strony postępowania, a organ administracji publicznej, który wydał decyzję, uzna, że to odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, może wydać nową decyzję, w której uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Wyżej wskazany obowiązek organu I instancji do ponownego rozpatrzenia sprawy administracyjnej rozstrzygniętej zaskarżoną decyzją doznaje dwóch ograniczeń. Pierwszego, w postaci wymogu wniesienia odwołania przez wszystkie strony oraz drugiego w postaci oceny prawidłowości zaskarżonej decyzji w odniesieniu do zarzutów stron zawartych w odwołaniu, w zasadzie na podstawie materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie.
Dodatkowo, od decyzji wydanej przez organ II instancji, przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego, co do zasady, na którego obszarze ma siedzibę organ administracji publicznej, którego działalność została zaskarżona.
Warto korzystać z możliwości odwołania od decyzji administracyjnych i wiedzieć, jak robić to poprawnie, ponieważ odwołania umożliwiają podmiotom nawiązanie dialogu z organem administracji, by uzyskać najbardziej optymalne dla stron rozwiązania lub zasady funkcjonowania.
[1] art. 127 § 3 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego brzmi:
Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[2] art. 129 § 2 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego brzmi:
Odwołanie wnosi się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia stronie.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[3] art. 57 § 1 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego brzmi:
Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[4] art. 65 § 2 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego brzmi:
Podanie wniesione do organu niewłaściwego przed upływem przepisanego terminu uważa się za wniesione z zachowaniem terminu.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[5] art. 39 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego brzmi:
Organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188 oraz z 2019 r. poz. 1051, 1495 i 2005), przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[6] Tekst jednolity Ustawy z dnia 23 listopada 2012 roku Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041)
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200001041/O/D20201041.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[7] art. 391 § 1 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego brzmi:
Doręczenie pism następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania spełni jeden z następujących warunków:
1) złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej;
2) wystąpi do organu administracji publicznej o takie doręczenie i wskaże organowi administracji publicznej adres elektroniczny;
3) wyrazi zgodę na doręczanie pism w postępowaniu za pomocą tych środków i wskaże organowi administracji publicznej adres elektroniczny.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[8] art. 129 § 2 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego brzmi:
Odwołanie wnosi się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia stronie.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[9] art. 134 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego brzmi:
Organ odwoławczy stwierdza w drodze postanowienia niedopuszczalność odwołania oraz uchybienie terminu do wniesienia odwołania. Postanowienie w tej sprawie jest ostateczne.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[10] art. 110 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego brzmi:
§ 1. Organ administracji publicznej, który wydał decyzję, jest nią związany od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia, o ile kodeks nie stanowi inaczej. § 2. Organ administracji publicznej, w przypadku milczącego załatwienia sprawy, jest związany wydanym w tym trybie rozstrzygnięciem od dnia następującego po dniu, w którym upływa termin przewidziany na wydanie decyzji lub postanowienia kończącego postępowanie albo wniesienie sprzeciwu, o ile kodeks nie stanowi inaczej.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[11] art. 58 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego brzmi:
§ 1. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. § 2. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin. § 3. Przywrócenie terminu do złożenia prośby przewidzianej w § 2 jest niedopuszczalne.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2020-10-22]
[12] Art. 39 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:
1. Organ administracji publicznej doręcza pisma na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, zwany dalej „adresem do doręczeń elektronicznych”, chyba że doręczenie następuje na konto w systemie teleinformatycznym organu albo w siedzibie organu.
2. W przypadku braku możliwości doręczenia w sposób, o którym mowa w § 1, organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem:
1) przez operatora wyznaczonego z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, albo
2) przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.
3. W przypadku braku możliwości doręczenia w sposób, o którym mowa w § 1 i § 2 pkt 1, organ administracji publicznej doręcza pisma:
1) przesyłką rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640), albo
2) przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.
4. W przypadku doręczenia decyzji, której organ administracji publicznej nadał rygor natychmiastowej wykonalności, albo decyzji, która podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy, w sprawach osobowych funkcjonariuszy oraz żołnierzy zawodowych albo jeżeli wymaga tego ważny interes publiczny, w szczególności bezpieczeństwo państwa, obronność lub porządek publiczny, organ administracji publicznej może doręczyć decyzję w sposób określony w § 3. Przepisów § 1 i § 2 pkt 1 nie stosuje się.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2024-09-19]
[13] Art. 391 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:
W przypadku doręczenia w sposób, o którym mowa w art. 39 § 1, pisma doręcza się stronie lub innemu uczestnikowi postępowania na:
1) adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, zwanej dalej „bazą adresów elektronicznych”, a w przypadku pełnomocnika – na adres do doręczeń elektronicznych wskazany w podaniu, albo
2) adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, za pomocą której wniesiono podanie, jeżeli adres do doręczeń elektronicznych strony lub innego uczestnika postępowania nie został wpisany do bazy adresów elektronicznych.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2024-09-19]
[14] Art. 44 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:
1. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43:
1) operator pocztowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej – w przypadku doręczania pisma przez operatora pocztowego;
2) pismo składa się na okres czternastu dni w urzędzie właściwej gminy (miasta) – w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.
2. Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w miejscu określonym w § 1, umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.
3. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie, o którym mowa w § 2, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia.
4. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w § 1, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2024-09-19]
[15] Art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:
1. Jeżeli przepis szczególny tak stanowi, zawiadomienie stron o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej może nastąpić w formie publicznego obwieszczenia, w innej formie publicznego ogłoszenia zwyczajowo przyjętej w danej miejscowości lub przez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej właściwego organu administracji publicznej.
2. Dzień, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej wskazuje się w treści tego obwieszczenia, ogłoszenia lub w Biuletynie Informacji Publicznej. Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2024-09-19]
[16] Art. 40 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:
1. Pisma doręcza się stronie, a gdy strona działa przez przedstawiciela – temu przedstawicielowi.
2. Jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się pełnomocnikowi. Jeżeli ustanowiono kilku pełnomocników, doręcza się pisma tylko jednemu pełnomocnikowi. Strona może wskazać takiego pełnomocnika.
3. W sprawie wszczętej na skutek podania złożonego przez dwie lub więcej stron pisma doręcza się wszystkim stronom, chyba że w podaniu wskazały jedną jako upoważnioną do odbioru pism.
4. Strona, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązana wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń, chyba że doręczenie następuje usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
5. W razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń przeznaczone dla tej strony pisma pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia. Stronę należy o tym pouczyć przy pierwszym doręczeniu. Strona powinna być również pouczona o możliwości złożenia odpowiedzi na pismo wszczynające postępowanie i wyjaśnień na piśmie oraz o tym, kto może być ustanowiony pełnomocnikiem.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2024-09-19]
[17] Art. 57 §4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:
Jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy lub na sobotę, termin upływa następnego dnia, który nie jest dniem wolnym od pracy ani sobotą.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000256/U/D20200256Lj.pdf [dostęp na 2024-09-19]
Załączniki:
V KRN 304/90 – Postanowienie Sądu Najwyższego [dostęp na 2024-09-18]
II GSK 3/08 – Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego [dostęp na 2024-09-18]
II GSK 2734/14, Dopuszczalność wniesienia odwołania po opublikowaniu decyzji, a przed jej doręczeniem – Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego [dostęp na 2024-09-18]
[…] mogły wnieść odwołanie od wydanej decyzji. Więcej na temat odwołań przeczytasz w artykule Odwołanie do organu II instancji od wydanej decyzji administracyjnej To zaś oznacza, że w postępowaniu będą uczestniczyć tylko w ramach drugiej instancji. Taka […]