
Czym jest kwalifikacja przedsięwzięcia i w jakim celu się ją stosuje?
Dokonanie prawidłowej kwalifikacji przedsięwzięcia stanowi istotną kwestię w procesie inwestycyjno-budowlanym i jest kluczowe zarówno dla inwestora, jak i dla organów administracji publicznej, które prowadzą postępowanie lub biorą w nim udział. Właściwe zakwalifikowanie planowanej inwestycji jest niezbędne do określenia, czy mamy do czynienia z przedsięwzięciem, dla którego potrzebne jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody na jego realizację (dalej: decyzja środowiskowa) oraz czy potrzebne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Kwalifikacji planowanej inwestycji dokonuje inwestor na etapie składania wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, jednak to po stronie organu wydającego decyzję leży obowiązek jej weryfikacji. Zadaniem kwalifikacji środowiskowej jest zweryfikowanie, czy planowana inwestycja zaliczana jest do przedsięwzięć, o których mowa w art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023 r., poz. 1094) [1] (dalej ustawa o.o.ś.). Kwalifikacji przedsięwzięcia dokonuje się na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. poz. 1839) [2] (dalej: rozporządzenie). W rozporządzeniu wyszczególnione zostały kryteria i progi, na podstawie których kwalifikuje się przedsięwzięcia do danej grupy (o których mowa w przywołanym wyżej art. 71 ust. 2 ustawy o.o.ś. – przyp.aut.).
A więc na co wpływa kwalifikacja przedsięwzięcia?
Jak wspomniano powyżej, kwalifikacja przedsięwzięcia ma kluczowe znaczenie przy realizacji inwestycji budowlanej. Właściwe zakwalifikowanie przedsięwzięcia ma istotny wpływ na dalszy przebieg postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji środowiskowej oraz ma znaczenie w dalszych etapach uzyskiwania decyzji w zakresie korzystania ze środowiska, a w szczególności na:
a) właściwość rzeczową organu;
b) udział społeczeństwa w postępowaniu administracyjnym;
c) konieczność uzyskania pozwolenia na budowę;
d) obowiązki informacyjne.
Właściwość rzeczowa organu
W postępowaniu dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
zgodnie z art. 75 ust. 1 ustawy o.o.ś. [3] organem właściwym do wydania decyzji może być:
- regionalny dyrektor ochrony środowiska;
- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska;
- starosta;
- dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych;
- wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
W wyżej przywołanym art. 75 ust. 1 określone zostały konkretne sytuacje, w których organem właściwym jest regionalny dyrektor ochrony środowiska, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, starosta i dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych. W pozostałych sytuacjach upoważnione zostały organy wykonawcze danej gminy – wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Warto również pamiętać o art. 75 ust. 1a ustawy o.o.ś., zgodnie z którym „W przypadku gdy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach obejmuje co najmniej dwa przedsięwzięcia realizowane w ramach jednego zamierzenia inwestycyjnego, dla których właściwe rzeczowo są co najmniej dwa organy, w tym regionalny dyrektor ochrony środowiska, organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest regionalny dyrektor ochrony środowiska” oraz o art. 75 ust. 4, który mówi o tym, że „w przypadku przedsięwzięcia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 (dla którego organem właściwym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta – przyp. aut.), wykraczającego poza obszar jednej gminy, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowane to przedsięwzięcie, po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza, prezydenta miasta właściwego dla pozostałego terenu, na którym ma być realizowane to przedsięwzięcie.”
Organy opiniujące i uzgadniające w postępowaniu dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Należy pamiętać, że samo postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej prowadzone jest przez jeden organ administracji, ale swoje stanowiska co do możliwości realizacji planowanego przedsięwzięcia muszą wyrazić także inne organy. O tym, jakie organy opiniujące biorą udział w postępowaniu decyduje ponownie kwalifikacja przedsięwzięcia. Zgodnie z art. 77 ustawy o.o.ś. przed wydaniem decyzji środowiskowej organ właściwy do wydania tej decyzji:
- ust. 1 pkt 1 – uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska i w przypadku, gdy przedsięwzięcie jest realizowane na obszarze morskim, z dyrektorem urzędu morskiego;
- ust. 1 pkt 2 – zasięga opinii organu, o którym mowa w art. 78, w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-3a, 10-19 i 21-29, oraz uchwały, o której mowa w art. 72 ust. 1b, chyba że – w przypadku przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – organ ten wyraził wcześniej opinię, że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, lub nie wydał opinii, o której mowa w art. 64 ust. 1 pkt 2. (organem, o którym mowa w art. 78 jest Państwowa Inspekcja Sanitarna – przyp.aut.)
- ust. 3 – zasięga opinii organu właściwego do wydania pozwolenia zintegrowanego na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, jeżeli planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust. 1 tej ustawy;
- ust. 4 – uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia z organem właściwym w sprawach ocen wodnoprawnych, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, chyba że – w przypadku przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – organ ten wyraził wcześniej opinię, że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;
W odniesieniu do powyższych zapisów ustawy, należy wyjaśnić, iż kwalifikacja przedsięwzięcia wpływa na to, jaki organ opiniujący będzie brał udział w postępowaniu. Jeżeli planowane przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane jako:
- mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – organami opiniującymi będą: regionalny dyrektor ochrony środowiska, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wody Polskie, wojewódzki inspektor sanitarny i w przypadku, gdy dane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust. 1 Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r., poz. 54) [4] (dalej: p.o.ś.) i wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego – marszałek województwa;
- mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – organami opiniującymi będą: regionalny dyrektor ochrony środowiska, Dyrektor Zarządu Zlewni Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie; powiatowy inspektor sanitarny i, w przypadku gdy dane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust. 1 ustawy p.o.ś. [4] i wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego, starosta.
W postępowaniach w sprawie wydania decyzji w zakresie korzystania ze środowiska
W art. 378 ustawy p.o.ś ustawodawca również określił właściwość rzeczową organów ochrony środowiska – np. zgodnie z art. 378 ust. 2a p.o.ś. marszałek województwa jest właściwy w sprawach:
1) przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
2) przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, realizowanego na terenach innych niż wymienione w pkt 1;
3) pozwolenia na wytwarzanie odpadów i pozwolenia zintegrowanego dla instalacji komunalnych, o których mowa w art. 38b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
4) o których mowa w art. 237 i art. 362 ust. 1-3, w zakresie dróg innych niż autostrady i drogi ekspresowe, usytuowanych w miastach na prawach powiatu.
Z kolei w art. 397 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478) określona została właściwość organów w sprawach zgód wodnoprawnych. Organem właściwym w sprawie zgód wodnoprawnych może być:
- Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich na przykład w sprawach:
- art. 397 ust. 3 pkt 1a – pozwoleń wodnoprawnych, o których mowa w art. 388 ust. 1 pkt 1:
– jeżeli szczególne korzystanie z wód, korzystanie z usług wodnych, wykonywanie urządzeń wodnych lub eksploatacja instalacji lub urządzeń wodnych są związane z przedsięwzięciami lub instalacjami, o których mowa w art. 378 ust. 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, (jeżeli związane jest z przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy o.o.ś. i organem właściwym w sprawach ochrony środowiska jest marszałek województwa – przyp.aut.).
– na wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 100 ust. 1, pochodzących z eksploatacji instalacji związanej z przedsięwzięciami, o których mowa w art. 378 ust. 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
- Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w sprawach:
- art. 397 ust. 3 pkt 2a pozwoleń wodnoprawnych, o których mowa w art. 388 ust. 1 pkt 1, niewymienionych w pkt 1 lit. a, c i d,
- art. 397 ust. 3 pkt 2b – ocen wodnoprawnych w zakresie niezastrzeżonym dla Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich;
- Kierownik nadzoru wodnego Wód Polskich w sprawach zgłoszeń wodnoprawnych.
Powyższe jednoznacznie wskazuje na to, jak ważna jest właściwa kwalifikacja przedsięwzięcia już na etapie planowania inwestycji, ponieważ może wiązać się z konsekwencjami w przyszłości np. z wydaniem decyzji w zakresie korzystania ze środowiska przez niewłaściwy organ.
Udział społeczeństwa w postępowaniu administracyjnym
Zgodnie z art. 5 ustawy o.o.ś.: “Każdy ma prawo uczestniczenia, na warunkach określonych ustawą, w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa”. Na podstawie Konwencji z Aarhus sporządzonej w 1998 r., która została w 2003 r. ratyfikowana przez Prezydenta RP za zgodą wyrażoną w ustawie, rozróżniony został udział społeczeństwa w ochronie środowiska na:
- udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji;
- udział społeczeństwa w opracowywaniu dokumentów.
Na potrzeby niniejszego artykułu pod uwagę wzięto jedynie kwestię wpływu kwalifikacji przedsięwzięcia na udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji. Najbardziej charakterystycznym rodzajem postępowania administracyjnego, w którym zapewniony jest udział społeczeństwa jest postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej. Zgodnie bowiem z art. 79 ustawy o.o.ś. [5] udział społeczeństwa zostaje zapewniony przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w postępowaniu, w ramach którego przeprowadzona została ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W tym miejscu należy wyjaśnić, czym jest wspomniana ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a mianowicie jest to zbadanie bezpośredniego i pośredniego wpływu danego przedsięwzięcia na:
a) środowisko oraz ludność, w tym zdrowie i warunki życia ludzi,
b) dobra materialne,
c) zabytki,
d) krajobraz, w tym krajobraz kulturowy,
e) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d,
f) dostępność do złóż kopalin.
Głównym zadaniem o.o.ś. jest analiza i ocena ryzyka wystąpienia poważnych awarii oraz katastrof naturalnych i budowlanych, możliwości oraz sposobów zapobiegania i zmniejszania negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a także określenie wymaganego zakresu monitoringu (art. 62 ustawy o.o.ś.).
Zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy o.o.ś. przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymagane jest dla realizacji planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, które zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839). Jeżeli zgodnie z rozporządzeniem dane przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane jako:
- mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – w tym przypadku obligatoryjnie zawsze wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej wymaganym załącznikiem jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, sporządzony w pełnym zakresie zgodnie z art. 66 ustawy o.o.ś.;
- mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – w tym przypadku przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko wymagane jest, gdy:
- taki obowiązek został stwierdzony przez organ właściwy do wydania decyzji środowiskowej po analizie karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz kryteriów zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy o.o.ś.;
- lub
- o jej przeprowadzenie wystąpi podmiot planujący podjęcie realizacji przedsięwzięcia zlokalizowanego na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Jeżeli w postępowaniu nie została przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko, to co do zasady postępowanie takie nie stanowi tzw. postępowania, w którym wymagany jest udział społeczeństwa.
Mając powyższe na względzie, należy podkreślić, iż właściwa kwalifikacja przedsięwzięcia pozwoli już na samym początku określić, jakie dokumenty są obligatoryjne do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (czy będzie to karta informacyjna przedsięwzięcia czy raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko) oraz czy w postępowaniu wymagany będzie udział społeczeństwa.
Konieczność uzyskania pozwolenia na budowę
Zgodnie z zapisami art. 29 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682), który brzmi: „decyzji o pozwoleniu na budowę wymagają przedsięwzięcia, które wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, oraz przedsięwzięcia wymagające przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000, zgodnie z art. 59 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1 pkt 17-19”, oraz art. 32 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy: „decyzja o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego może być wydana po uprzednim przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, jeżeli jest ona wymagana przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko”, uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę wymagają przedsięwzięcia, w których przeprowadzona została ocena oddziaływania na środowisko lub ocena oddziaływania na obszar Natura 2000.
W oparciu o informacje zawarte powyżej, jeżeli już na wstępie dane przedsięwzięcie zostanie zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (w których ocena oddziaływania na środowisko jest obowiązkowa – przyp. aut.) pozwolenie na budowę będzie obligatoryjnie wymagane. W przypadku przedsięwzięć zakwalifikowanych do mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, konieczność uzyskania pozwolenia na budowę może być związana z przebiegiem postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji środowiskowej (w tym z nałożeniem obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko). Niemniej jednak, właściwa kwalifikacja planowanej inwestycji już na samym początku pozwoli określić czy pozwolenie na budowę jest lub czy może być wymagane.
W kolejny materiale powiemy na co nie ma wpływu kwalifikacja w zakresie spraw związanych z ochroną środowiska.
Autorka: Magdalena Zachara, specjalista Kancelarii Ekologicznej ds. ochrony środowiska
Przeczytaj również artykuł „Na co nie wpływa zakwalifikowanie przedsięwzięcia do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco lub mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko?”
Pytanie? Konkretna odpowiedź!
Co należy rozumieć pod pojęciem „przedsięwzięcie budowlane”?
W polskim ustawodawstwie nie zostało uregulowane i jednoznacznie zdefiniowane, czym jest „przedsięwzięcie budowlane”.
Na podstawie różnych publikacji naukowych pod pojęciem „przedsięwzięcie budowlane” można rozumieć połączenie działań, które są współzależne od siebie i związane są z przygotowaniem i realizacją robót budowlanych [6] [7] [8].
Kto dokonuje kwalifikacji przedsięwzięcia?
Kwalifikacji planowanej inwestycji do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dokonuje inwestor na etapie składania wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Organ prowadzący postępowanie administracyjne, który może wydać decyzję środowiskową, odpowiedzialny jest za weryfikację raportu lub KIP’u i sprawdzenie ich poprawności. Podstawą do dokonania kwalifikacji przedsięwzięcia jest rozporządzenie z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. poz. 1839 z późn. zm.)
[1] art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023 r., poz. 1094), brzmi:
2. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:
1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 2024-07-16]
[2] Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. poz. 1839) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001839/O/D20191839.pdf [dostęp: 2024-07-16]
[3] art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023 r., poz. 1094), brzmi:
1. Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest:
1) regionalny dyrektor ochrony środowiska – w przypadku:
a) będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko:
– dróg,
– (uchylone)
– napowietrznych linii elektroenergetycznych,
– instalacji do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych,
substancji chemicznych lub gazu,
– sztucznych zbiorników wodnych,
– obiektów jądrowych,
– składowisk odpadów promieniotwórczych,
b) przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej,
c) przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich,
d) zmiany lasu, niestanowiącego własności Skarbu Państwa, na użytek rolny,
e) przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego,
f) inwestycji w zakresie terminalu,
g) inwestycji związanych z regionalnymi sieciami szerokopasmowymi,
h) (uchylona)
i) przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych,
j) przedsięwzięć polegających na poszukiwaniu lub rozpoznawaniu złóż kopalin lub na wydobywaniu kopalin ze złóż, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze, prowadzonych na podstawie koncesji,
k) strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej oraz inwestycji towarzyszącej realizowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych,
l) (uchylona)
m) przedsięwzięć, o których mowa w pkt 3, dla których wnioskodawcą jest jednostka organizacyjna Lasów Państwowych,
n) inwestycji towarzyszącej, o której mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących,
o) przedsięwzięć, w odniesieniu do których wniósł sprzeciw, o którym mowa w art. 72 ust. 10,
p) zmian dokonywanych w obiektach kwalifikowanych jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w przypadku których do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy jest regionalny dyrektor ochrony środowiska, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 60 pkt 3,
r) elektrowni wiatrowych,
s) strategicznej inwestycji w sektorze naftowym,
t) przedsięwzięć polegających na realizacji linii kolejowej,
u) inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym,
w) dla inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowej oraz inwestycji towarzyszących realizowanych na podstawie ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych oraz inwestycji towarzyszących;
1a) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska – w przypadku inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, o którym mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących;
2) starosta – w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów;
3) dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w przypadku zmiany lasu, stanowiącego własność Skarbu Państwa, na użytek rolny;
4) wójt, burmistrz, prezydent miasta – w przypadku pozostałych przedsięwzięć.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 2024-07-16]
[4] art. 77 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023 r., poz. 1094), brzmi:
1. Jeżeli jest przeprowadzana ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do wydania tej decyzji:
3) zasięga opinii organu właściwego do wydania pozwolenia zintegrowanego na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, jeżeli planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust. 1 tej ustawy;
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 2024-07-16]
[5] art. 79 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023 r., poz. 1094), brzmi:
1. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do jej wydania zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, w ramach którego przeprowadza ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
2. Organ prowadzący postępowanie może, w drodze postanowienia, wyłączyć stosowanie przepisów działu III i VI w odniesieniu do przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych, jeżeli zastosowanie tych przepisów mogłoby mieć niekorzystny wpływ na cele obronności i bezpieczeństwa państwa.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 2024-07-16]
[6] Kasprowicz T., „Inżynieria przedsięwzięć budowlanych, red. Kapliński O., Metody i modele badań inżynierii przedsięwzięć budowlanych, Wyd. PAN KILiW, IPPT, Warszawa 2007.
[7] Kasprowicz T., „Inżynieria przedsięwzięć budowlanych, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2002.
[8] Kasprowicz T., „Proces analizy koncepcyjnej, projektowania, organizacji i realizacji przedsięwzięć budowlanych, Czasopismo Techniczne, 1-B/2010 zeszyt 2, Wyd. Politechniki Krakowskiej.