Edit: 4 października 2024 r., dotyczy wejścia w życie zmiany ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw.
W dniu 4 października br. na rządowej stronie https://dziennikustaw.gov.pl w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej opublikowana została ustawa z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U poz. 1473) [15] (dalej: ustawa o zmianie), zmieniająca ustawę z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654) m.in. w zakresie zmiany procedur dotyczących przetwarzania odpadów z terenów powodziowych.
Tym samym do zapisów ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi zostały dodane art. 40r i 40s ustawy o zmianie.
W mojej ocenie warto zwrócić szczególną uwagę na zapisy art. 40r ust. 2 i 11 ustawy o zmianie w zakresie wydania polecenia w formie decyzji administracyjnej, art. 40r ust. 3, 4, 7 i 8 mówiące o ogłoszeniu polecenia, art. 40r ust. 12 i 13 w zakresie specyfiki polecenia wojewody, art. 40r ust. 15 i 16 mówiący o nadzorze nad prawidłowym gospodarowaniem odpadami popowodziowymi, art. 40r ust. 6 i 10 finansowaniu działań oraz art. 40s ustawy zmieniającej, który dotyczy możliwości zmiany lub nawet wyłączenia wymagań w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Pełną treść wskazanych ustępów art. 40r i 40s przytoczono poniżej.
Art. 40r brzmi:
1. W okresie występowania skutków powodzi wojewoda może wydać, w drodze decyzji administracyjnej, polecenie dotyczące gospodarowania odpadami powstałymi w wyniku powodzi, jeżeli zbieranie, transport lub przetwarzanie tych odpadów, zgodnie z przepisami o ochronie środowiska, w tym o odpadach, są niemożliwe z przyczyn technicznych lub organizacyjnych.
2. Wojewoda może wydać polecenie, o którym mowa w ust. 1, obowiązujące:
1) organy administracji rządowej działające w województwie,
2) państwowe osoby prawne oraz państwowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną,
3) organy jednostek samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
4) osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz przedsiębiorców
– działające na terenie gmin poszkodowanych w wyniku powodzi lub innych gmin, na terenie których mają być zagospodarowane odpady powstałe w wyniku powodzi.
3. Wojewoda zawiadamia o poleceniu, o którym mowa w ust. 1, przez udostępnienie polecenia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej tego organu. Dzień, w którym nastąpiło udostępnienie polecenia w Biuletynie Informacji Publicznej, wskazuje się w Biuletynie Informacji Publicznej. Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło udostępnienie polecenia w Biuletynie Informacji Publicznej. Obwieszczenie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej usuwa się po upływie roku od dnia, w którym polecenie stało się prawomocne.
4. Polecenie wydane podmiotom, o którym mowa w ust. 2 pkt 1–3, podlega natychmiastowemu wykonaniu z chwilą jego wydania. Organ administracji publicznej jest związany poleceniem od chwili wydania polecenia. Polecenie nie wymaga uzasadnienia, z zastrzeżeniem ust. 7.
5. Polecenie wydane podmiotowi, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, podlega natychmiastowemu wykonaniu w przypadku niezawarcia porozumienia, o którym mowa w ust. 6. Polecenie nie wymaga uzasadnienia, z zastrzeżeniem ust. 7.
6. Wykonywanie zadań objętych poleceniem wydanym w stosunku do podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 4, następuje w drodze porozumienia na podstawie umowy zawartej z podmiotem przez wojewodę i jest finansowane ze środków budżetu państwa z części budżetowej, której dysponentem jest wojewoda, z wyjątkiem przypadku, gdy polecenie obejmuje wyłącznie zmiany warunków organizacyjnych prowadzenia działalności, które nie wymagają ponoszenia dodatkowych kosztów przez podmioty, o których mowa w ust. 2 pkt 4.
7. Uzasadnienie polecenia wojewoda sporządza na wniosek strony w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.
8. Polecenie, o którym mowa w ust. 1, może być uchylone lub zmienione w drodze decyzji administracyjnej, z urzędu lub na wniosek strony, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Uchylenie lub zmiana nie wymaga zgody stron. Uchyleniu lub zmianie polecenia nie stoi na przeszkodzie wszczęte postępowanie sądowoadministracyjne. Do uchylenia lub zmiany polecenia stosuje się przepisy o wydaniu polecenia.
9. Do postępowań administracyjnych w sprawach poleceń, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 7a, art. 10 § 1 i 3, art. 81 oraz art. 81a § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
10. Prace związane z prowadzeniem przygotowań przez przedsiębiorców do realizacji zadań objętych poleceniami, mające charakter planistyczny, są finansowane ze środków własnych.
11. Polecenie wojewody może w szczególności dotyczyć:
1) składowania lub termicznego przekształcania odpadów bez wszystkich lub określonych wstępnych procesów przetwarzania;
2) przekazywania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do innych instalacji niż instalacje komunalne zapewniające przetwarzanie, o którym mowa w art. 35 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, 1597, 1688, 1852 i 2029).
12. Polecenie, o którym mowa w ust. 1, określa:
1) podmiot lub podmioty zobowiązane do gospodarowania odpadami;
2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania, transportu lub przetwarzania;
3) masę odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu, a w przypadku zbierania, największą masę odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającą z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów; 4) miejsce, dopuszczoną metodę, w tym rodzaj procesu zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach i warunki unieszkodliwiania, w tym transportowania i magazynowania odpadów przed ich przetworzeniem;
5) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej poleceniem;
6) opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej poleceniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;
7) obowiązek prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów w postaci papierowej, o ile nie ma możliwości prowadzenia tej ewidencji za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o której mowa w art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
8) wskazanie warunków zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów, wymagających przekroczenia oraz zakresu tego przekroczenia, o ile podmiot, którego dotyczy polecenie, posiada takie zezwolenie albo pozwolenie, albo taką decyzję;
9) środki bezpieczeństwa i ostrożności, które mają zostać zastosowane;
10) okres obowiązywania polecenia.
13. Wydanie polecenia, o którym mowa w ust. 1, jest możliwe, jeżeli podmiot zobowiązany do gospodarowania odpadami posiada stosowne możliwości techniczne i organizacyjne do jego realizacji.
14. Do prowadzenia ewidencji odpadów w przypadku wydania przez wojewodę polecenia, o którym mowa w ust. 1, podmiotowi, który nie ma możliwości prowadzenia tej ewidencji za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o której mowa w art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, stosuje się odpowiednio art. 67 ust. 7, 9, 12 i 14 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Podmiot, który nie ma możliwości prowadzenia ewidencji odpadów za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o której mowa w art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, a który dokonał przetworzenia odpadów na podstawie polecenia wojewody, o którym mowa w ust. 1, przekazuje kopię karty ewidencji odpadów właściwemu ze względu na miejsce przetworzenia odpadów wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska w terminie 14 dni od dnia przetworzenia odpadów.
15. Nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem odpadami dokonywanym na podstawie polecenia wojewody, o którym mowa w ust. 1, sprawuje właściwy wojewódzki inspektor ochrony środowiska. 16. Wojewoda przesyła kopię polecenia, o którym mowa w ust. 1, Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie 7 dni od dnia jego wydania. 17. Polecenie, o którym mowa w ust. 1, może także dotyczyć magazynowania odpadów przez ich wytwórcę.
Art. 40s brzmi:
1. W przypadku wystąpienia braku technicznych i organizacyjnych możliwości odbioru, zbierania lub zagospodarowania odpadów komunalnych, zgodnie z przepisami ochrony środowiska, wojewoda może, w drodze zarządzenia, zmienić lub wyłączyć wymagania dotyczące selektywnego zbierania odpadów komunalnych, określone w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399).
2. W zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1, wojewoda może, na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zmienić częstotliwość odbierania odpadów komunalnych oraz sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, określone w uchwałach rady gminy wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.
Od kiedy będą obowiązywać przepisy?
Zapisy wprowadzone do sytemu prawnego ustawą z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw, wchodzą w życie w dniu 5 października 2024 r.
W obliczu powodzi, która dotknęła południowe rejony Polski trwają prace nad wprowadzeniem w życie rozwiązań prawnych, które mają ułatwić funkcjonowanie przedsiębiorstwom oraz osobom fizycznym na terenach powodziowych oraz uregulować kwestię wsparcia dla nich. Oprócz zniszczeń i strat, które przyniosła powódź, niemniej ważnym problemem jest kwestia odpadów popowodziowych. Stąd pilna potrzeba stworzenia dodatkowych możliwości w zakresie gospodarowania odpadami. Proponowane zmiany mają być częścią obowiązującej ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (zwana dalej ustawą) (Dz. U. z 2024 r. poz. 654) [1].
Zmiana procedur gospodarowania odpadami popowodziowymi
W projekcie ustawy zmieniającej ustawę z roku 2011 zamieszczono dwa artykuły (art. 40r oraz art. 40s) dotyczące przetwarzania odpadów z terenów powodziowych [2]. Mają one za zadanie uprościć procedury w zakresie zbierania, transportu lub przetwarzania odpadów, które pochodzą z terenów stanu klęski żywiołowej.
Art. 40r
Art. 40r wprowadza instytucję polecenia w formie decyzji administracyjnej wydawanego przez wojewodę. Zgodnie z art. 40r ust. 2 decyzja ta może być wydana podmiotom, które działają na terenie gmin poszkodowanych powodzią bądź też innych gmin, na terenie których mają zostać zagospodarowane odpady popowodziowe. Są to [3]:
1) organy administracji rządowej,
2) państwowe osoby prawne oraz państwowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną,
3) organy jednostek samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
4) osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz przedsiębiorcy
Polecenie to dotyczy gospodarowania odpadami powstałymi w wyniku powodzi. Polecenia wojewody mogą w szczególności dotyczyć (art. 40r ust. 11) [2]:
1) składowania lub termicznego przekształcania odpadów bez wszystkich lub określonych wstępnych procesów przetwarzania;
2) przekazywania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do innych instalacji niż instalacje komunalne zapewniające przetwarzanie, o którym mowa w art. 35 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, 1597, 1688, 1852 i 2029).
Polecenie wynika z faktu, że zbieranie, transport lub przetwarzanie odpadów popowodziowych zgodnie z przepisami ochrony środowiska, w tym o odpadach, jest niemożliwe z przyczyn technicznych lub organizacyjnych.
Ogłoszenie polecenia
Zgodnie z art. 40r ust. 3 projektowanej ustawy [4], wojewoda zawiadamia o poleceniu, udostępniając je w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej tego organu (wraz ze wskazaniem dnia, w którym nastąpiło udostępnienie polecenia). Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło udostępnienie i usuwa się po upływie roku od dnia, w którym polecenie stało się prawomocne. Z tego wynika, że polecenia będą wydawane maksymalnie na rok. Polecenie podlega natychmiastowemu wykonaniu z chwilą jego wydania i nie wymaga uzasadnienia [5]. Jeśli strona złoży wniosek o uzasadnienie, wojewoda uzasadni polecenie w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku [6]. Polecenie może być uchylone lub zmienione w drodze decyzji administracyjnej z urzędu lub na wniosek, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Uchylenie lub zmiana nie wymaga zgody stron (jeżeli jest z urzędu i ze względu na ważny interes społeczny) [7].
Finansowanie działań
W przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz przedsiębiorców wykonywanie zadań objętych poleceniem następuje w drodze porozumienia (umowa zawarta pomiędzy podmiotem a wojewodą). Jeśli podmioty poniosą dodatkowe koszty w wyniku podjęcia działań objętych poleceniem, będą one finansowane ze środków budżetu państwa [8].
Jednak prace związane z prowadzeniem przygotowań przez przedsiębiorców do realizacji zadań objętych poleceniem mające charakter planistyczny są finansowane ze środków własnych [9]. Czyli w kosztach, za które płaci wojewoda nie można ująć potrzeb związanych z pracami planistycznymi takimi jak np. rozpisanie nowych tras czy nowej częstotliwości odbiorów.
Specyfika polecenia wojewody
Zgodnie z art. 40r ust. 12 polecenie wojewody określa [10]:
- podmiot lub podmioty zobowiązane do gospodarowania odpadami
- rodzaje odpadów – jeśli podmiot posiada decyzje, istotnym jest, aby w poleceniu literalnie wskazano rodzaj i zakres przekroczenia warunków zezwolenia na zbieranie, zezwolenia na przetwarzanie, pozwolenia na wytwarzanie lub pozwolenia zintegrowanego.
- masę odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu (w przypadku zbierania – największą masę odpadów, która może być magazynowana w tym samym czasie w instalacji, obiekcie lub jego części). Jeśli w decyzji jest mowa o powstających odpadach o masie 200 ton, a w wyniku powodzi i działalności na mocy polecenia będzie to 700 ton, niezbędne jest, aby taka informacja była wyszczególniona w poleceniu.
- miejsce, metodę, rodzaj procesu przetwarzania – jeśli w decyzji widnieje zapis np. o magazynowaniu odpadów na terenie utwardzonym i uszczelnionym, a na mocy polecenia dojdzie do magazynowania odpadów jedynie na podłożu utwardzonym, taka informacja musi być zawarta w treści polecenia.
- opis czynności w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej poleceniem, np. ważenie, kontrola wizualna
- opis czynności w przypadku zamknięcia działalności objętej poleceniem, np. do kiedy teren ma być uprzątnięty, czy ziemia ma być oczyszczona
- obowiązek prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów za pośrednictwem BDO lub, gdy nie ma takiej możliwości, w formie papierowej (kopia karty ewidencji odpadów)
- środki bezpieczeństwa i ostrożności, które mają zostać zastosowane
- okres obowiązywania polecenia.
Co niezwykle istotne – polecenie takie może zostać wydane, jeśli podmiot posiada stosowne możliwości techniczne i organizacyjne [11].
Nadzór nad wykonywalnością polecenia i prawidłowym gospodarowaniem odpadami sprawuje właściwy WIOŚ. Wojewoda przesyła kopię polecenia Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie 7 dni [12].
Art. 40s
Art. 40s projektu ustawy dotyczy wyłącznie odpadów komunalnych [13]. Zgodnie z jego treścią wojewoda w drodze zarządzenia może zmienić lub wyłączyć wymagania selektywnego zbierania odpadów komunalnych określone w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 134 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [14]. Wojewoda może także, wnioskiem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zmienić częstotliwość odbioru odpadów komunalnych oraz sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Podsumowanie
Wytworzone w wyniku powodzi olbrzymie masy odpadów wymagają szybkiej reakcji i działań daleko wykraczających poza standardowe działania w zakresie gospodarowania odpadami, aby jak najszybciej przywrócić pełną sprawność przedsiębiorstw, zminimalizować szkody, jakie wyrządziła powódź oraz zadbać o ochronę środowiska. Ważne jest nie tylko jak najszybsze uprawomocnienie zmian w ustawie, ale i znajomość nowych praw i obowiązków przez podmioty uprawniane do gospodarowania odpadami, w szczególności gdy otrzymają polecenie od wojewody.
Autor: dr Marcin Kaźmierski, Kancelaria Ekologiczna
Pytanie? Konkretna odpowiedź!
O czym warto wiedzieć, będąc gospodarującym odpadami?
W powyższej publikacji przybliżam dwa art. 40r i 40s, które dotyczą nowelizacji zapisów zawartych w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Jednakże prace nad nowelizacją ustawy trwają. Na dzień dzisiejszy gospodarujący odpadami mogą wykorzystać zapisy dotyczące ograniczenia obowiązków stosowania decyzji. Więcej na ten temat w materiale pt. Gospodarowanie odpadami na terenie objętym stanem klęski żywiołowej – wniosek o ograniczenie obowiązków stosowania decyzji, w którym przybliżamy możliwości, jakie daje ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1897).
[1] Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000654/O/D20240654.pdf [dostęp: 2024-09-30]
[2] Projekt ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw https://przemyslisrodowisko.pl/wp-content/uploads/2024/09/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-szczegolnych-rozwiazaniach-zwiazanych-z-usuwaniem-skutkow-powodzi-oraz-niektorych-innych-ustaw.pdf
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[3] Art. 40r ust. 2 projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmi:
Wojewoda może wydać polecenie, o którym mowa w ust. 1, obowiązujące następujące podmioty:
1) organy administracji rządowej,
2) państwowe osoby prawne oraz państwowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną,
3) organy jednostek samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
4) osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz przedsiębiorców
– działające na terenie gmin poszkodowanych w wyniku powodzi lub innych gmin, na terenie których mają być zagospodarowane odpady powstałe w wyniku powodzi.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[4] Art. 40r ust. 3 projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmi:
Wojewoda zawiadamia o poleceniu, którym mowa w ust. 1, przez udostępnienie polecenia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej tego organu. Dzień, w którym nastąpiło udostępnienie polecenia w Biuletynie Informacji Publicznej, wskazuje się w Biuletynie Informacji Publicznej. Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło udostępnienie polecenia w Biuletynie Informacji Publicznej. Obwieszczenie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej usuwa się po upływie roku od dnia, w którym polecenie stało się prawomocne.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[5] Art. 40r ust. 4 projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmi:
Polecenie wydane podmiotom, o którym mowa w ust. 2 pkt 1–3, podlega natychmiastowemu wykonaniu z chwilą jego wydania. Organ administracji publicznej jest związany poleceniem od chwili wydania polecenia. Polecenie nie wymaga uzasadnienia, z zastrzeżeniem ust. 7.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[6] Art. 40r ust. 7 projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmi:
Uzasadnienie polecenia wojewoda sporządza na wniosek strony w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[7] Art. 40r ust. 8 projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmi:
Polecenie, o którym mowa w ust. 1, może być uchylone lub zmienione w drodze decyzji administracyjnej, z urzędu lub na wniosek strony, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Uchylenie lub zmiana nie wymaga zgody stron. Uchyleniu lub zmianie polecenia nie stoi na przeszkodzie wszczęte postępowanie sądowo-administracyjne na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935). Do uchylenia lub zmiany polecenia stosuje się przepisy o wydaniu polecenia.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[8] Art. 40r ust. 6 projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmi:
Wykonywanie zadań objętych poleceniem wydanym w stosunku do podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 4, następuje w drodze porozumienia na podstawie umowy zawartej z podmiotem przez wojewodę i jest finansowane ze środków budżetu państwa z części budżetowej, której dysponentem jest wojewoda, z wyjątkiem przypadku, gdy polecenie obejmuje wyłącznie zmiany warunków organizacyjnych prowadzenia działalności, które nie wymagają ponoszenia dodatkowych kosztów przez podmioty, o których mowa w ust. 2 pkt 4.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[9] Art. 40r ust. 10 projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmi:
Prace związane z prowadzeniem przygotowań przez przedsiębiorców do realizacji zadań objętych poleceniami, mające charakter planistyczny, są finansowane ze środków własnych.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[10] Art. 40r ust. 12 projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmi:
Polecenie, o którym mowa w ust. 1, określa:
1) podmiot lub podmioty zobowiązane do gospodarowania odpadami;
2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania lub przetwarzania;
3) określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu, a w przypadku zbierania, największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
4) miejsce, dopuszczoną metodę, w tym rodzaju procesu zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach i warunki unieszkodliwiania, w tym transportowania i magazynowania odpadów przed ich przetworzeniem;
5) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej poleceniem;
6) opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej poleceniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;
7) obowiązek prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów w postaci papierowej, o ile nie ma możliwości prowadzenia tej ewidencji za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o której mowa w art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
8) wskazanie warunków zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów, wymagających przekroczenia oraz zakresu tego przekroczenia;
9) środki bezpieczeństwa i ostrożności, które mają zostać zastosowane;
10) okres obowiązywania polecenia.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[11] Art. 40r ust. 13 projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmi:
Wydanie polecenia, o którym mowa w ust. 1, jest możliwe, jeżeli podmiot zobowiązany do gospodarowania odpadami posiada stosowne możliwości techniczne i organizacyjne do jego realizacji.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[12] Art. 40r ust. 15 i 16 projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmią:
15. Nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem odpadami dokonywanym na podstawie polecenia wojewody, o którym mowa w ust. 1, sprawuje właściwy wojewódzki inspektor ochrony środowiska.
16. Wojewoda przesyła kopię polecenia, o którym mowa w ust. 1, Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie 7 dni od dnia jego wydania.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[13] Art. 40s projektu ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz innych ustaw brzmi:
1. W przypadku wystąpienia braku technicznych i organizacyjnych możliwości odbioru, zbierania lub zagospodarowania odpadów komunalnych, zgodnie z przepisami ochrony środowiska, wojewoda może, w drodze zarządzenia, zmienić lub wyłączyć wymagania dotyczące selektywnego zbierania odpadów komunalnych, określone w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399).
2. W zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1, wojewoda może, na wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, zmienić częstotliwość odbierania odpadów komunalnych oraz sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, określone w uchwałach rady gminy wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.”.
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/druk.xsp?nr=672 [dostęp: 2024-09-30]
[14] Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000399/O/D20240399.pdf [dostęp: 2024-09-30]
[15] Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U poz. 1473) https://dziennikustaw.gov.pl/D2024000147301.pdf [dostęp: 2024-10-04]