Z części I pt. „Ogólna kwalifikacja” dowiesz się:
- Kiedy wymagane jest zgłoszenie?
- Jak rozumieć pojęcie instalacji?
- Czym jest zgłoszenie?
- Kto jest prowadzącym instalację?
- Kiedy zgłosić instalację?
W tej części szkolenia omówione zostaną instalacje niepowodujące emisji do powietrza, ale powodujące inne rodzaje oddziaływań. Informacje o instalacjach powoduje emisję gazów i pyłów do powietrza zostały szczegółowo omówione w części II „Typy instalacji. Kiedy zgłoszenie? Kiedy pozwolenie?”
Odpowiedzi na powyższe pytania zostały udzielone po wnikliwej analizie zapisów Obwieszczeniu Ministra Środowiska z dnia 22 lipca 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz.U. z 2019 r. poz. 1510)
Z części II pt. „Typy instalacji. Kiedy zgłoszenie? Kiedy pozwolenie?” dowiesz się:
- Dla jakich typów instalacji wystarczy zgłoszenie?
- Jakie instalacje wymagają uzyskania pozwolenia na eksploatację w postaci decyzji administracyjnej?
- Które instalacje możesz leganie eksploatować bez poodejmowania żadnych działań?
Odpowiedzi na powyższe pytania zostały udzielone po wnikliwej analizie zapisów w następujących aktach prawnych:
1) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków,w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz.U. z 2010 r. nr 130 poz. 881)
2) Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 22 lipca 2019 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz.U. z 2019 r. poz. 1510)
3) Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556, 2687, z 2023 r. poz. 877)
Łącznie omówiono 23 typy instalacji powodujących emisję gazów i pyłów do powietrza, każda z nich sprawdzona została w trzech przedstawionych powyżej aspektach.
Z części III pt. „Procedura dokonywania zgłaszania” dowiesz się:
- Kiedy należy dokonać zgłoszenia instalacji?
- Czy zgłoszenie może zostać samodzielnie przygotowane?
- Kto powinien dokonać zgłoszenia?
- Gdzie należy złożyć zgłoszenie?
- Jak długo trwa procedura?
- Ile wynosi opłata skarbowa?
Z części IV pt. „Kiedy można rozpocząć eksploatację? Wezwanie do uzupełnienia braków w zgłoszeniu. Sprzeciw ograniu i odwołanie się od niego” dowiesz się:
- Kiedy można eksportować instalację zgodnie z literą prawa?
- Jak postępować, gdy organ wzywa do uzupełniania braków formalnych?
- Co można zrobić, gdy zgłoszenie zostało pozostawione bez rozpatrzenia?
- Organ wyraził swój sprzeciw. Co to oznacza dla prowadzącego instalację?
- Czy można złożyć odwołanie się od sprzeciwu?
Z części V pt. „Jak długo ważne jest zgłoszenie? O czym musisz powiadomić organ?” dowiesz się:
- O jakich sytuacjach prowadzący instalację ma powiadomić organ?
- Jak długo ważne jest zgłoszenie instalacji?
- Kiedy należy dokonać ponownego zgłoszenia?
- O czym prowadzący instalację zaliczaną do średniego źródła spalania paliw musi poinformować organ?
Z części VI pt. „Sankcje za eksploatację instalacji bez zgłoszenia lub niezgodnie z informacjami zawartymi w zgłoszeniu?” dowiesz się:
- Jakie są sankcje za eksploatację niezgodnie z prawem?
- W jakim celu i kiedy prowadzący instalację powinien zawnioskować do WIOŚ?
- Jakie są obowiązki eksploatującego instalację?
-
Czy każda instalacja wymaga zgłoszenia? Czy istnieją jakieś wyjątki od tego obowiązku? Zasadniczo zgłoszenia dotyczą tego typu instalacji, które nie wymagają pozwolenia, ale już przekraczają określone progi. Tym samym nie są one obojętne dla systemu prawnego. Wielu z prowadzących instalacje zastanawia się, kiedy należy dokonać zgłoszenia i czym jest samo zgłoszenie? Odpowiadając na te pytania należy dokonać analizy trzech warunków. Pierwszy z nich ma określić co zgłaszamy. Zgłoszeniu podlega instalacja, rozumiana jako pojedyncze stacjonarne urządzenie techniczne, bądź ich zespół lub budowle. Zgłoszenie instalacji dokonywane jest przez prowadzącego ją. Drugi warunek wskazuje nam, że instalacja nie wymaga uzyskania pozwolenia w postaci decyzji administracyjnej. A trzeci z dotyczy konieczności dokonania zgłoszenia. Warunek drugi i trzeci wprost wynikają z aktów prawnych. Natomiast samo zgłoszenie to pismo o określonej treści. Informacje jakie dane należy zawrzeć w zgłoszenie, wskazane zostały w art. 152 ustawy Prawo ochrony środowiska, który określa ramy dla jego formy. W przygotowanym szkoleniu omówione zostaną akty prawne, które pozwalają na prawidłową kwalifikację instalacji w stosunku do wymaganej dla niej drogi postepowania administracyjnego.
Podczas szkolenia zostaną omówione wszystkie przypadki instalacji, dla których zgłoszenie jest wymagane z jednoczesnym wskazaniem różnic, które decydują czy prowadzący instalację powinien dokonać zgłoszenia, uzyskać pozwolenie lub nie musi podejmować żadnych z powyższych kroków. Jednym z istotniejszych zagadnień będzie wskazanie właściwego organu ochrony środowiska dla przyjęcia zgłoszenia instalacji oraz omówienie jaką formę należy nadać przygotowanemu dokumentowi. Ponadto w prezentowanych materiałach, przybliżony będzie temat terminów administracyjnych, które należy uwzględnić podczas prac nad inwestycją. Informacje, kiedy prowadzący instalację musi dokonać zgłoszenia lub zmiany wcześniej złożonej dokumentacji. Wśród omawianych tematów znajdą się również te stanowiące problem dla planującego inwestycję lub eksploatującego instalację. Mowa tu o przypadkach, kiedy organ odmawia przyjęcia zgłoszenia lub zmiany zgłoszenia. Podczas szkolenia omówione zostaną również, procedury, które mogą zostać wdrożone w tej sytuacji, oraz udzielona zostanie odpowiedź na pytanie czy samo zgłoszenie wywołuje jakieś szczególne nowe obowiązki dla zgłaszającego instalacje.
Zagadnienie zgłoszenia instalacji w niniejszym szkoleniu omawia radca prawny Marcin Kaźmierski.
Szkolenie składa się z sześciu części. Pierwsza część koncentruje się na przedstawieniu ogólnej klasyfikacji instalacji, które wymagają zgłoszenia. W części drugiej omawiane są konkretne typy instalacji ze wskazaniem kiedy wymagane jest zgłoszenie, a kiedy należy uzyskać pozwolenie na eksploatację instalacji. Trzecia część szkolenia koncentruje się na przebiegu procedury dokonywania zgłoszenia. Część czwarta zaznajamia słuchaczy z zagadnieniem uzupełnienia braków w zgłoszeniu, możliwym sprzeciwie ograniu i procedurze odwoławczej. Część piąta porusza temat okresu ważności zgłoszenia, natomiast w szóstej szczegółowo omówione zostały sankcje za eksploatację instalacji bez zgłoszenia bądź niezgodnie z informacjami podanymi w zgłoszeniu.
Dla przedstawicieli jednostek samorządowych opłata za zakup szkolenia online/pakietu „Zgłoszenie instalacji niewymagającej uzyskania pozwolenia” jest zwolniona z podatku VAT. By uzyskać dostęp do opracowanych przez Akademię Przemysłu i Środowiska materiałów szkoleniowych, podczas zakupu należy złożyć oświadczenie, w którym kupujący potwierdza, że zakup szkolenia jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%.