Ile trwa uzyskanie decyzji środowiskowej?

Ile trwa uzyskanie decyzji środowiskowej - Akademia Przemysłu i Środowiska

Loading

Ile będzie trwało uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach? TO ZALEŻY! I jest to jedyna pewna odpowiedź. Nie sposób na etapie przygotowań podać żadnej pewnej i konkretnej daty końcowej. Warto natomiast poznać mechanizm działania. Po to, aby znać skalę działań, które muszą się wydarzyć i móc wytypować liczbę tygodni, które należy brać pod uwagę. Warto wreszcie wiedzieć, co składa się na czas postępowania oraz jakie czynniki mogą je zarówno wydłużyć, jak i przyspieszyć. Na niektóre z nich mamy wpływ jako wnioskodawca. Na inne nie, ponieważ zależą one od stron postępowania i samych procedur, ale wszystkie trzeba brać pod uwagę.

Urząd właściwy do wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach ma na to miesiąc, a w sprawach szczególnie skomplikowanych dwa miesiące [1]. Trzeba jednak wiedzieć, że w ten podany przepisami czas nie wlicza się wiele działań, które są obligatoryjnymi częściami postępowania [2]. Co to oznacza dla wnioskodawcy? Nie może on założyć, że wydanie decyzji środowiskowej nastąpi w 30 dni. Jest to bowiem tylko czas obowiązujący organ właściwy do wydawania decyzji i nie uwzględnia terminów niezależnych od urzędnika prowadzącego postępowanie.

 

Jakie inne terminy należy doliczyć do harmonogramu?

Wysyłka

Na wielu etapach postępowania administracyjnego niezbędnym jest przesyłanie dokumentacji pomiędzy urzędem właściwym, organami opiniującymi lub uzgadniającymi i wnioskodawcą.

Treści postanowień, wezwania do uzupełnienia czy też same uzupełnienia od wnioskodawcy wysyłane są Pocztą Polską. W praktyce możemy założyć, że na każdą z takich przesyłek należy liczyć tydzień. Przy czym jest to czas samej wysyłki. Nie obejmuje on: czasu awizacji (w sytuacji, w której odbiorca nie odbierze od razu przesyłki +2 tygodnie) oraz czasu na zwrot zwrotek o odebraniu przesyłki).

W przypadku wysyłki dokumentacji do urzędu prowadzącego postępowanie administracyjne bądź organów opiniujących każdorazowo należy doliczyć czas na zadekretowanie urzędnika odpowiedzialnego za daną sprawę. To kolejny tydzień.

W całym postępowaniu administracyjnym do wysyłki dokumentów i zadekretowania urzędnika może dochodzić kilka razy. Już sama ta kwestia pokazuje, jak nierealnym jest termin 30 dni (jeśli potraktujemy go dosłownie jako cały czas potrzebny na uzyskanie decyzji).

Jeśli organ na którymś z etapów postępowania zamiast wysyłki Pocztą Polską wybierze publiczne obwieszczenie, należy pamiętać o tym, że doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne ogłoszenie [3].

Dodatkowe czasy

Organ prowadzący postępowanie administracyjne przekazuje wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do organów opiniujących lub uzgadniających. To minimum 3 organy – np. RDOŚ, Sanepid, Wody Polskie. To dodatkowy czas – na wysyłki pomiędzy organami, zadekretowania, analizy, ewentualne wezwania do uzupełnień i same uzupełnienia. Oczywiście okresy te mogą zostać znacząco skrócone, gdy organy i strony posłużą się doręczeniami elektronicznymi poprzez skrzynki ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej).

Udział społeczeństwa

W przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko organ prowadzący postępowanie administracyjne wydaje zawiadomienie o udziale w postępowaniu społeczeństwa. Wiąże się to z publicznym obwieszczeniem w Biuletynie Informacji Publicznej. Organ prowadzący, przed wydaniem decyzji, bez zbędnej zwłoki podaje informację o decyzji do publicznej wiadomości na 30 dni (+7 dni, od których zaczyna biec termin). Daje to 6 tygodni tzw. pauzy w postępowaniu. Dopiero po tym czasie organ prowadzący może wydać decyzję. Oczywiście pod warunkiem, że nie zgłoszono żadnych uwag.

Wydanie decyzji

Należy pamiętać, że sam fakt, iż organ wydaje decyzję nie jest jednoznaczne ze zgodą na dalsze działanie. Potrzebny jest jeszcze czas na uprawomocnienie decyzji (+14 dni). I nadzieja, że żadna ze stron postępowania nie złoży odwołania…

Od czego więc zależy przebieg i czas postępowania administracyjnego?

Od wielu czynników! Na niektóre z nich mamy wpływ (i tu warto dołożyć starań, aby jak najbardziej przyspieszyć czas). Na inne nie mamy wpływu. Tu z kolei warto być świadomym tego, co może się wydarzyć, o ile czasu może zostać wydłużony przebieg postępowania administracyjnego.

Rodzaj przedsięwzięcia

Czas potrzebny na uzyskanie decyzji zależy m.in. od rodzaju przedsięwzięcia, dla którego ubiegamy się o wniosek.

Z najkrótszym postępowaniem (oczywiście pod warunkiem poprawności załączonych dokumentów i właściwą kwalifikacją) powinno wiązać się uzyskanie decyzji dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (do wniosku dołączona jest Karta informacyjna przedsięwzięcia).

Procedura uzyskania decyzji środowiskowej - karta informacyjna przedsięwzięcia

Dłużej (ze względu na dodatkowe etapy jak: udział społeczeństwa) będzie trwała procedura uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Wówczas do wniosku dołączony powinien być Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Procedura uzyskania decyzji środowiskowej - Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko

Najwięcej czasu zajmie postępowanie administracyjne dla planowanego przedsięwzięcia z Kartą informacyjną przedsięwzięcia, podczas którego organ prowadzący nałoży obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Procedura uzyskania decyzji środowiskowej - Kartą informacyjną przedsięwzięcia, podczas którego organ prowadzący nałoży obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

Na co mamy wpływ?

Właściwa kwalifikacja planowanego przedsięwzięcia a decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Jeśli na samym starcie źle zakwalifikujemy realizowane przedsięwzięcie (jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zamiast przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko) wydłużymy postępowanie. Organ właściwy do wydania decyzji będzie wymagał innej kwalifikacji oraz przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Wymagane dokumenty zależą m.in. od tego, jak zakwalifikowaliśmy realizowane przedsięwzięcie. Obowiązkowo będzie trzeba także dołączyć do wniosku raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia.

Odbiór poczty

Jeśli zależy nam na jak najkrótszym postępowaniu, w naszym interesie jest, aby szybko odbierać dokumentację wysyłaną przez organy. Jeszcze lepiej, gdy zdecydujemy się korzystać z doręczeń elektronicznych poprzez skrzynkę ePUAP. Oczywiście zgodnie z prawem mamy na to dwa tygodnie (podwójna awizacja). Jeśli każdorazowo wykorzystamy w pełni ten dopuszczony czas, wydłużymy postępowanie o kilka tygodni.

Uzupełnienia

Organ prowadzący, jak i organy opiniujące na kilku etapach postępowania mogą wezwać nas do uzupełnienia wniosku. Na samym początku postępowania wnioskodawca może zostać wezwany do uzupełniania braków formalnych [4]. W jego trakcie do uzupełnień merytorycznych treści karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Do uzupełnień mogą wzywać również organy, które wydają opinie i uzgodnienia w prowadzonym postępowaniu administracyjnym [5]. Im szybciej i dokładniej to zrobimy, tym krótszy czas do uzyskania decyzji środowiskowej.

Zawieszenie postępowania

Składamy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach bez raportu. Organ może w toku postępowania wydać postanowienie o obowiązku przeprowadzenia oceny o oddziaływaniu na środowisko. Ten sam organ automatycznie wydaje postanowienie o zawieszeniu postępowania. Zgodnie z prawem wnioskodawca ma 3 lata na złożenie raportu [6].

30 dni czyli…

warto poznać całą procedurę i chociaż wstępnie obliczyć czas niezbędny do uzyskania decyzji. Pewne etapy są obligatoryjne, muszą się zdarzyć, aby uzyskać decyzję. Nie można brać pod uwagę jedynie czasu organu prowadzącego, bez wysyłek, uzupełnień, opinii innych organów. Nie da się przewidzieć wszystkiego, jednak na podstawie zaprezentowanych przez nas schematów można określić przypuszczalne ramy przebiegu postępowania administracyjnego. Pewne jest jedno – im bardziej przygotowany i świadomy jest wnioskodawca, tym mniej niemiłych niespodzianek.

Autor: dr Marcin Kaźmierski, Kancelaria Ekologiczna

Pytanie? Konkretna odpowiedź!

Jakie są konsekwencje niezłożenia wniosku o decyzję środowiskową?

Brak decyzji środowiskowej, gdy jest ona wymagana, może skutkować np. stwierdzeniem nieważności pozwolenia na budowę. Brak decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stanowi zagrożenie dla właściwej decyzji. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) ma prawo złożyć wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji, mimo iż nie jest ona decyzją środowiskową.

 


[1] Art. 35 § 3.  ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:

Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf [dostęp: 03-12-2024]

[2] Art. 35 § 5.  ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:

Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów doręczania z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699), okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf [dostęp: 03-12-2024]

[3] Art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:

§ 1.  Jeżeli przepis szczególny tak stanowi, zawiadomienie stron o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej może nastąpić w formie publicznego obwieszczenia, w innej formie publicznego ogłoszenia zwyczajowo przyjętej w danej miejscowości lub przez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej właściwego organu administracji publicznej.

§ 2. Dzień, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej wskazuje się w treści tego obwieszczenia, ogłoszenia lub w Biuletynie Informacji Publicznej. Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf [dostęp: 03-12-2024]

[4] Art. 64 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:

§ 1. Jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania.

§ 2. Jeżeli podanie nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf [dostęp: 03-12-2024]

[5] Art. 50 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) brzmi:

§ 1. Organ administracji publicznej może wzywać osoby do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień lub zeznań osobiście, przez pełnomocnika, na piśmie, jeżeli jest to niezbędne dla rozstrzygnięcia sprawy lub dla wykonywania czynności urzędowych.

§ 2. Organ obowiązany jest dołożyć starań, aby zadośćuczynienie wezwaniu nie było uciążliwe.

§ 3. W przypadkach, w których osoba wezwana nie może stawić się z powodu choroby, kalectwa lub innej niedającej się pokonać przeszkody, organ może dokonać określonej czynności lub przyjąć wyjaśnienie albo przesłuchać osobę wezwaną w miejscu jej pobytu, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich znajduje się ta osoba.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf  [dostęp: 03-12-2024]

[6] Art. 63 ust. 5A ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2024 poz. 1112) brzmi:

Jeżeli w terminie 3 lat od dnia zawieszenia postępowania, o którym mowa w ust. 5, strona nie złoży raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, żądanie wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach uważa się za wycofane.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 03-12-2024]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dlaczego warto nam zaufać?

Doświadczenie

Szkolenia, tworzone przez zespół ekspertów-praktyków

Proces od A do Zet

Szkolenia pokazują cały proces przebiegu postępowania administracyjnego

Wzory, kalkulatory i instruktaże

Dajemy Ci gotowe narzędzia do pracy

Materiały dostępne 24/7

Dzięki formie online możesz korzystać z materiałów w dowolnym czasie

Prosty przekaz

Zrozumiały, klarowny sposób przekazywania wiedzy na skomplikowane tematy

Pomoc w zrozumieniu przepisów

Pomagamy zrozumieć podstawy prawne i podnosimy kompetencje

Studium przypadku

Przykłady z życia wzięte - od najczęściej spotykanych po innowacyjne, niecodzienne

Analiza orzeczeń

Szczegółowo analizujemy orzeczenia sądów i akty prawne, aby najlepiej przygotować Cię do opracowania dokumentacji

Materiały publikowane w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska, nie stanowią porad prawnych lub innego profesjonalnego doradztwa. Prowadzący www.przemyslisrodowisko.pl dokładają wszelkich starań, aby informacje zamieszczone w Bazie wiedzy Akademii Przemysłu i Środowiska były prawdziwe i rzetelne, jednakże nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie informacji publikowanych w Bazie wiedzy, w szczególności za szkody lub straty poniesione przez kogokolwiek wskutek jakiegokolwiek wykorzystania treści umieszczonych w Bazie wiedzy.

Wszelkie materiały umieszczone w Bazie wiedzy podlegają ochronie na podstawie przepisów prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Nie dopuszcza się, bez wyraźniej, pisemnej zgody Akademii Przemysłu i Środowiska, kopiowania, redystrybucji, rozpowszechniania, udostępniania oraz wykorzystywania w inny sposób całości lub części danych zawartych na stronie www.przemyslisrodowisko.pl i platformie szkoleniowej.