Z części I pt. „Wprowadzenie do tematu” dowiesz się:
Jakie zagadnienia zostaną omówione w szkoleniu, które poświęcone jest przebiegowi postępowania administracyjnego, którego celem jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia.
W części II pt. „Wszczęcie sprawy i ocena formalna” odpowiemy na pytania:
- Jakie akty prawne są istotne dla postępowania administracyjnego w zakresie uzyskania decyzji środowiskowej?
- Jakie są etapy postępowania?
- Jakie działania musi podjąć wnioskodawca jeśli wniosek posiada braki natury formalnej?
- W jaki sposób postępuje organ, gdy braki formalne nie zostały uzupełnione przez wnioskodawcę?
- Jakie kroki może podjąć wnioskodawca jeśli nie zgadza się z organem w kwestii pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia?
W tej części szkolenia znajduje się wskazanie jakie ustawy i w jakim zakresie mają wpływ na przebieg całego postępowania administracyjnego w trakcie którego procedowany jest wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia. Omówione zostało powiązanie między datą wszczęcia postepowania, a terminem załatwienia sprawy np. gdy w postępowaniu bierze udział kilka stron. Nacisk położony jest na zagadnienie braków formalnych z dwóch perspektyw. Jak na braki formalne powinien patrzeć organ, do którego zawnioskowano o wydanie decyzji środowiskowej oraz jak powinien on określić termin na ich uzupełnienie. W jaki sposób może zareagować wnioskodawca na wyznaczony termin, jeśli w jego ocenie nie ma możliwości jego dochowania?
W części III pt. „Kto jest podmiotem postępowania” odpowiemy na pytania:
- Czy tylko wnioskodawca jest stroną postępowania?
- Czy wnioskodawca musi posiadać tytuł prawny do nieruchomości, na której będzie realizowane przedsięwzięcie?
- Jak wyznaczyć wszystkie strony postępowania?
W przypadku wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, mamy do czynienia z odmiennym sposobem wyznaczania stron postępowania administracyjnego w porównaniu z ogólnymi zasadami postępowania administracyjnego, które są określone w ustawie Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). W tej części szkolenia przybliżone zostanie również zagadnienie standardów jakości środowiska w kontekście wyznaczania stron postępowania.
Z części IV pt. „Co jest przedmiotem postępowania” dowiesz się:
- Jak rozumieć pojęcie „realizacja przedsięwzięcia”?
- Przed jakim postępowaniem wymagane jest uzyskanie decyzji środowiskowej?
- Kiedy wnioskodawca nie potrzebuje decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?
- W jaki sposób postępuje organ, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji środowiskowej, o wydanie której zawnioskowano?
- Dlaczego ważne jest ważenie szczegółowości informacji wpisywanych w treści decyzji środowiskowej?
- Jaki warunek musi zostać spełniony (w przypadku gdy została wcześniej wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach) by wnioskodawca mógł wskazać brak konieczności zmiany jej treści?
Przedmiotem postępowania administracyjnego, które ma zakończyć się wydaniem decyzji określającym środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia będzie realizacja przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Lista tych przedsięwzięć wskazana została przez rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Co ważne decyzję środowiskową należy uzyskać przed całym spektrum kolejnych decyzji wskazanych w art. 72 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej: ustawa o.o.ś).
Z części V pt. „Jak długo decyzja jest ważna? Czy można ją przedłużyć” dowiesz się:
- Co oznacza, że decyzja wydana przez organ właściwy dla tego typu postępowania jest ostateczna?
- Od kiedy liczyć ważność decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia?
- Jakie warunki należy spełnić, by wnioskodawca mógł przedłużyć ważność uzyskanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia?
- Kiedy należy złożyć wniosek o przedłużenie ważności posiadanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?
- W jaki sposób postępuje organ właściwy do wydania decyzji, gdy wnioskodawca przedkłada wniosek o wydłużenie ważności decyzji środowiskowej?
- Jakie kroki może podjąć wnioskodawca, jeśli nie zgadza się z organem w zakresie odmowy wydłużenia ważności decyzji?
- Czy wnioskodawca realizujący jedno przedsięwzięcie może wnioskować o kilka decyzji środowiskowych w ramach tej realizacji?
W tej części szkolenia szczegółowo omówiony jest art. 72 ustawy o.o.ś., w której ustawodawca określił ważność samej decyzji środowiskowej, jak i możliwość jej wykorzystania jako załącznika do innych postępowań administracyjnych np. w uzyskaniu pozwolenia na budowę. A także jaki obowiązek ma organ w przypadku wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pozwala na realizację przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
W części VI pt. „Kiedy możemy mówić o zwolnieniu z obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej” odpowiadamy na pytania:
- Dla jakich typów planowanych przedsięwzięć ustawowo nie wydaje się decyzji środowiskowej?
- Jaka jest rola regionalnego dyrektora ochrony środowiska dla realizacji przedsięwzięcia?
- Jakie są konsekwencje dla wnioskodawcy, gdy regionalny dyrektor ochrony środowiska wniesie swój sprzeciw?
W VI części szkolenia omówiony jest art. 72 ust. 8 ustawy o.o.ś., który rozszerza listę postępowań w zakresie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których nie jest wymagane uzyskanie decyzji środowiskowej.
Z części VII pt. „Jaka jest rola organów współdziałających/współopiniujących” dowiesz się:
- Który organ współdziałający w postępowaniu wydaje opinie?
- Który z organów współdziałających w prowadzonym postępowaniu wydaje uzgodnienia?
- Jakie dokumenty przedkłada organ opiniujący wniosek do organów współopiniujących?
- Jaką przyjmuje formę uzgodnienie i kiedy musi ono nastąpić?
- Jakie okoliczności wpływają na konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przez wnioskodawcę?
- Kiedy organ Wód Polskich może odmówić wydania uzgodnienia w zakresie realizacji danego przedsięwzięcia?
- Jak organ wydający decyzję środowiskową, powinien postąpić, jeśli uzgodnienia organów współopiniujących są sprzeczne?
- Ile czasu ma organ wydający decyzję środowiskową na podjęcie działań, gdy uzgodnienia organów współopiniujących są sprzeczne?
W przypadku postępowania administracyjnego, którego celem jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizowanego przedsięwzięcia, wnioskodawca musi mieć świadomość, że jego dokumentację poza organem głównym (do którego złożył wniosek), oceniają pod kątem merytorycznym organy współopiniujące. Natomiast organ prowadzący postępowanie zawsze współpracuje z organami współopiniującymi, uwzględniając ich uwagi lub nie uwzględniając ich uwag do dokumentacji (jest to zależne od tego czy dotyczy to opinii, czy uzgodnienia). Podczas każdego postępowania administracyjnego związanego z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej udział organów współopiniujących jest dużo szerszy niż gdy mamy standardowe postępowanie. Każdorazowo przedłożoną dokumentację ocenia właściwa miejscowo: Państwowa Inspekcja Sanitarna, regionalna dyrekcja ochrony środowiska, właściwy organ Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Jednakże lista tych organów może być rozszerzona, gdy będą ku temu przesłanki np. związane z lokalizacją planowanego lub już istniejącego ale rozbudowywanego przedsięwzięcia.
W części VIII pt. „W jakim zakresie współopiniuje Państwowa Inspekcja Sanitarna” odpowiemy na pytanie:
- Dla jakich przedsięwzięć wydaje opinie państwowy wojewódzki, powiatowy i Wojskowy Inspektor Sanitarny?
Poza tym omówiony zostanie zakres wydawanej opinii, ponieważ jest ona istotna z punktu widzenia wnioskodawcy, strony postępowania, jak i organu głównego. W szczególności gdy nie został dochowany termin jej wydania.
Z części IX pt. „Czy organ współopiniujący może wszcząć postępowanie wyjaśniające?” dowiesz się:
- Czy organy współopiniujące mogą wezwać wnioskodawcę do przedstawienia dodatkowych wyjaśnień merytorycznych?
- Czy organ współopiniujący może zobligować wnioskodawcę do informowania innych organów o udzielonych odpowiedziach?
W tej części przedstawiono, jak w praktyce stosowane są przepisy art. 106 § 4 k.p.a. i jak różne podejścia wpływają na długość procedowanego postępowania administracyjnego.
Z części X pt. „W jakiej formie społeczeństwo może wnosić uwagi i wnioski?” dowiesz się:
- Jakie informacje organ procedujący wniosek musi podać do publicznej wiadomości?
- Czy organ prowadzący postępowanie może przeprowadzić otwartą dla społeczeństwa rozprawę administracyjną i jaki jest jej cel?
- W jaki sposób społeczeństwo może wnieść swoje uwagi i wnioski?
- W jaki sposób organ prowadzący postępowanie rozpatruje wniesione przez społeczeństwo uwagi i wnioski?
- Które uwagi i wnioski złożone przez społeczeństwo muszą być uwzględnione przez organ w uzasadnieniu do wydanej decyzji?
- Czy wniesione przez społeczeństwo uwagi i wnioski są wiążące dla organu głównego?
Zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa, w przypadku postępowań dotyczących uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, gdy mamy do czynienia z przedsięwzięciem zawsze znacząco oddziałującym na środowisko oraz w przypadku przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, gdy wymagany jest raport, jest zapewniony ustawowo. Mówi o tym art. 79 ustawy o.o.ś. W X części szkolenia online wskazano również, jakie dokumenty organ prowadzący postępowanie podaje do publicznej wiadomości, umożliwiając zapoznanie się z nimi.
Z części XI pt. „Ile trwa postępowanie? Czyli o terminie wydania decyzji i załatwienia sprawy” dowiesz się:
- Jak długo powinno trwać postępowanie administracyjne zgodnie z art. 35 k.p.a.?
- Jakich okresów nie wlicza się do czasu trwania postępowania?
- Czym są opóźnienia spowodowane winą strony?
- Jak wnioskodawca powinien rozumieć pauzę w kontekście procedowanego postępowania administracyjnego?
- Kiedy rzeczywiście rozpoczyna się bieg terminu rozpatrzenia wniosku dla organu?
- W jaki sposób na czas trwania postępowania wpływa ustawa Prawo przedsiębiorców?
- Czy są przypadki, które pozwalają organowi odstąpić od obowiązku zapewnienia stronom postępowania czynnego udziału i wypowiedzenia się w postępowaniu?
W XI części szkolenia przedstawiono rzeczywisty czas trwania postępowania administracyjnego, które kończy się wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia. Jest to jeden z najważniejszych tematów, z którym powinien zapoznać się każdy podmiot planujący powstanie inwestycji, która wymaga uzyskania decyzji środowiskowej. Mecenas dr Marcin Kaźmierski wskazuje, jakie okresy pauz i wstrzymania procedowania złożonego wniosku należy uwzględnić w harmonogramie powstania inwestycji np. w wyniku skorzystania z usług operatora pocztowego, czyli Poczty Polskiej, jako podmiotu dostarczającego korespondencję oraz sposób, w jaki organ zawiadamia strony o możliwości zapoznania się z materiałem dowodowym i wypowiedzeniem się w zakresie danego postępowania.
W XII części pt. „Dwa przypadki zawieszenia postępowania – przez wnioskodawcę i z mocy prawa” dowiesz się:
- W jakim terminie planujący realizację przedsięwzięcia musi zwróć się do urzędu głównego o ponowne podjęcie postępowania, by wniosek nie został uznany za wycofany?
- Czym jest zawieszenie postępowania z mocy prawa?
- Czy trwające postępowanie można zawiesić kilka razy?
Postępowanie administracyjne związane z wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest postępowaniem czasochłonnym. Zagadnienie jego trwania dokładnie omówiono w części XI szkolenia. Ale czy są jeszcze inne przyczyny wpływające na czas procedowania złożonego wniosku? O tych przyczynach mówi mec. dr Marcin Kaźmierski w XII części. Poza tym, raz jeszcze określa on, co każdy wnioskodawca musi uwzględnić w harmonogramie prac. To powtórzenie ma na celu podkreślić wagę tej informacji w terminarzu działań inwestora.
Z części XIII pt. „Jakie są możliwe rozstrzygnięcia dla procedowanego postępowania?” dowiesz się:
- W jakich przypadkach organ może wydać negatywną decyzję?
- Czy organ główny może podjąć decyzję o odmowie jej wydania tylko na podstawie analizy zgodności inwestycji z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego?
- Czy organy współopiniujące wniosek są uprawnione do wydania negatywnej opinii w zakresie oceny zgodności inwestycji z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego?
W tej części szkolenia omawiane zostały możliwe rozstrzygnięcia postępowania administracyjnego, którego celem było uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowanego do realizacji przedsięwzięcia. Po przeprowadzeniu wszystkich elementów procedowanego postępowania, organ je prowadzący może wydać decyzję pozytywną lub negatywną. W przypadku, gdy nie była przeprowadzana ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko organ może wydać decyzję środowiskową, stwierdzając brak konieczności przeprowadzania oceny. Natomiast, gdy ocena odziaływania na środowisko była przeprowadzona, organ procedujący postępowanie wydaje decyzję, biorąc pod uwagę m.in. wyniki uzgodnień i opinii organów współopiniujących, ustalenia zawarte w raporcie czy wyniki postępowania z udziałem społeczeństwa. Co istotne, organ opiniujący musi szczególną uwagę poświęcić na analizę zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z założeniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ponieważ zgodnie z wyrokiem WSA w Lublinie z 26.10.2021 r., II SA/Lu 484/21, LEX nr 3294322., „wydanie decyzji środowiskowej niezgodnej z ustaleniami planu miejscowego narusza prawo, przy czym w sytuacji, gdy naruszenie to dotyczy postanowień planu o charakterze zasadniczym (podstawowym), naruszenie takie ma charakter rażącego naruszenia prawa w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. Plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego, a więc ma charakter przepisu prawa. Akt taki podlega interpretacji. Odrębność wykładni planu miejscowego wynika z tego, że akt taki jako specyficzne normy prawne, składa się nie tylko z części opisowej (tekstowej), ale także z rysunków planu.” Ta część szkolenia omawia, w jaki sposób może postąpić organ jeśli są przesłanki do wydania decyzji negatywnej.
Z części XIV pt. „Elementy decyzji – co powinno się w niej znaleźć?” dowiesz się:
- Jaka jest różnica między decyzją merytoryczną a niemerytoryczną?
- Jakie czynniki wpływają na obligatoryjność elementów dla danej decyzji?
- Które przepisy określają to, jakie elementy powinny składać się na decyzję?
- Czy w decyzji należy wymienić wszystkie strony postępowania administracyjnego?
- Czy ten sam pracownik organu administracji może podpisać się pod decyzją w I oraz w II instancji?
- W jakiej formie można nadać rygor natychmiastowej wykonalności na decyzję?
- Co w przypadku wystąpienia w decyzji omyłki pisarskiej?
W tej części szkolenia radca prawny Marcin Józefiak szczegółowo omawia niezbędne elementy uzyskanej decyzji. Szkolenie dostarcza wyczerpujących informacji na temat art. 107 k.p.a. oraz przepisów szczególnych, które warunkują składowe decyzji oraz wszelkich czynników, które wpływają na to, jakie elementy są obligatoryjną częścią danej decyzji.
W XV części pt. „Co powinno się znaleźć w treści decyzji administracyjnej?” odpowiadamy na pytania:
- Co powinno znaleźć się w uzasadnieniu do decyzji środowiskowej?
- Jakie elementy obligatoryjne, wynikające z ustawy o.o.ś., organ wydający decyzję musi w niej zawrzeć?
- Które elementy wynikające z ustawy o.o.ś. mogą się pojawić w decyzji środowiskowej, jeśli to wynika z przeprowadzonej oceny oddziaływania na środowisko?
- Czy organ wydający decyzję środowiskową może nałożyć na prowadzącego instalację obowiązek przedkładania wyników monitoringu szerszej grupie organów współopiniujących?
- Kiedy organ prowadzący postępowanie ma obowiązek nałożenia analizy porealizacyjnej?
- Czy i kiedy organ wydający decyzję środowiskową może przedstawić konieczność ponownego wykonania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko podczas procedowania kolejnych decyzji (pozwalających na powstanie inwestycji) powiązanych z wydaną decyzją środowiskową?
W XV części szkolenia znajdują się wskazówki dotyczące tego, co organ prowadzący postępowanie administracyjne dotyczące wniosku o wydanie decyzji środowiskowej na realizację przedsięwzięcia, musi zawrzeć w samej decyzji. Jest to też ważna część dla wnioskodawcy, który po zapoznaniu się z wideo będzie mógł zweryfikować wydaną przez organ decyzję środowiskową. W przypadku dostrzeżenia np. omyłek pisarskich, wnioskodawca będzie mógł szybko zareagować, przyspieszając w ten sposób moment uprawomocnienia się decyzji.
Z części XVI pt. „Uzasadnienie decyzji środowiskowej – jakie musi spełniać wymagania?” dowiesz się:
- Co musi zawierać uzasadnienie dla decyzji wydawanej po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko?
- Co organ wydający decyzję środowiskową musi zawrzeć w uzasadnieniu, gdy procedowano wniosek dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko?
- Czy organ wydający decyzję, w treści uzasadnienia, powinien omówić wszystkie fakty znane z urzędu oraz dowody, jakie pojawiły się podczas trwania postępowania?
- Czy organ podczas pracy nad treścią uzasadnienia powinien omówić fakty lub dowody, na których nie oparto się?
- Czy należy ponownie podać podstawę prawną w uzasadnieniu?
Co odróżnia decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia od innych decyzji administracyjnych? Konieczność włączania do jej treści uzasadnienia. Czyli każda wydana decyzja środowiskowa musi posiadać uzasadnienie. XVI część szkolenia online przybliża to zagadnienie i wskazuje, jakie treści muszą zostać uwzględnione w wydawanej decyzji środowiskowej przez organ ją wydający.
Z części XVII pt. „Zawiadomienie stron i doręczenie decyzji – jak powinno przebiegać?” dowiesz się:
- W jaki sposób organ informuje strony postępowania?
- Kiedy istnieje możliwość publicznego obwieszczenia?
- W jakich sytuacjach strona może skutecznie wnieść wniosek o przywrócenie terminu do dokonania określonej czynności?
- Jak wygląda doręczenie pism w sytuacji, w której strona wyznaczyła pełnomocnika?
- Czym jest doręczenie hybrydowe?
- Kiedy mamy do czynienia z domniemaniem doręczenia?
- Co powinno zawierać pełnomocnictwo?
W tej części szkolenia mec. Marcin Józefiak szczegółowo omawia różne formy doręczania decyzji np. doręczenie hybrydowe, przez operatora pocztowego czy e-doręczenia. Z uwagi na to, że nie wszystkie doręczenia wywołują skutki prawne, niezbędna jest wiedza na temat prawidłowego doręczenia decyzji stronom. Wiedzą tą dzielimy się w nagraniu. W szkoleniu szczegółowo zostaje też omówiona kwestia pełnomocnictwa – co powinno ono zawierać, ile wynosi opłata za wniesienie pełnomocnictwa, kto może zostać pełnomocnikiem oraz w jakich sytuacjach pełnomocnictwo wygasa.
Z części XVIII pt. „Jakie skutki wywołuje wydana decyzja?” dowiesz się:
- Jakie organy i w jakim zakresie wiąże wydana decyzja środowiskowa?
- Czy wydana decyzja środowiskowa wiąże również inwestora? Jeśli tak, to w jakim zakresie?
- Czy organ główny w decyzji środowiskowej powinien wprowadzać do jej treści bardzo szczegółowe informacje np. dotyczące zamaszynowienia?
- Jakie są obowiązki wynikające z ustawy Prawo ochrony środowiska, które musi wypełnić organ główny po zakończeniu postępowania administracyjnego?
- Czy wnioskodawca może nie zrealizować części warunków zapisanych w wydanej decyzji środowiskowej?
- Czy strona postępowania może złożyć odwołanie od decyzji środowiskowej, która już została wydana?
- Jakie możliwości działania ma podmiot realizujący przedsięwzięcie, gdy dla posiadanej już decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożono odwołanie?
W jednej z ostatnich części szkolenia online przybliżone zostanie niezwykle istotne zagadnienie dla wnioskodawcy, inwestora, który ma już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Co tak naprawdę się z tym wiąże? Co wynika z tego faktu dla przedsiębiorcy oraz innych organów administracji? Czyli na co, w kontekście kolejnych postępowań, wpływa decyzja środowiskowa, która jest wydawana jako pierwsza z decyzji? Swoistą odpowiedzią na ważność tego tematu jest wyrok NSA z 28.01.2020 r., II OSK 690/18, LEX nr 2798770. Mówi on, że „decyzja środowiskowa ma charakter rozstrzygnięcia wstępnego w odniesieniu do przyszłych zezwoleń reglamentujących postępowanie z odpadami. Zgodnie z art. 86 u.u.i.ś., decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1. Z treści art. 86 u.u.i.ś. wynika, że określone w decyzji środowiskowej warunki realizacji przedsięwzięcia nie mogą być na dalszych etapach funkcjonowania przedsięwzięcia modyfikowane, zmieniane i wiążą organy wydające decyzje realizacyjne. Zezwolenie na przetwarzanie odpadów powinno uszczegóławiać warunki przetwarzania odpadów zgodnie z ogólnymi wymaganiami decyzji środowiskowej. Określone w decyzji środowiskowej warunki realizacji przedsięwzięcia nie mogą być na dalszych etapach funkcjonowania przedsięwzięcia zmieniane w decyzjach realizacyjnych, takich jak zezwolenie na przetwarzanie odpadów. Celem decyzji środowiskowej jest określenie ramowych warunków realizacji przedsięwzięcia, które w tak określonych granicach będą wiążące dla organu wydającego decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1 u.u.i.ś”. Przywołany wyrok dotyczy przetwarzania odpadów, jednakże zasada wiązania organów, jak i wnioskodawcy zapisami zawartymi w decyzji środowiskowej dotyczy wszystkich postępowań administracyjnych w zakresie opiniowania wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.
Część XIX omawia ważną kwestię – „Ważność decyzji środowiskowej”. Dowiesz się z niej:
- Dlaczego ważna jest trwałość decyzji środowiskowej?
- W jakich sytuacjach organ może uchylić decyzję środowiskową?
- Co dzieje się z decyzją środowiskową, która zostanie skutecznie uchylona?
- Co z decyzjami ostatecznymi wydanymi na podstawie decyzji środowiskowej, która została skutecznie uchylona?
- Czym jest przeniesienie decyzji środowiskowej między podmiotami?
- Kiedy decyzji środowiskowej można nadać rygor natychmiastowej wykonalności?
W tej części szkolenia poznasz specyfikę decyzji środowiskowej w kontekście jej ważności i obecności w obrocie prawnym. Ta część szkolenia omawia zarówno istotną kwestię ważności decyzji ostatecznych wydanych na podstawie decyzji środowiskowej, która została skutecznie uchylona, jaki i zagadnienie przeniesienia decyzji środowiskowej między podmiotami. Dowiesz się też, w jakich sytuacjach można nadać decyzji środowiskowej rygor natychmiastowej wykonalności.
Z części XX pt. „Podsumowanie” przypomnisz sobie:
- Jaki wpływ na przebieg postępowania administracyjnego mają regulacje ustawy o.o.ś. nałożone na k.p.a.?
- Jak ważne jest uzasadnienie decyzji środowiskowej?
- Jakie są konsekwencje niewłaściwie poprowadzonego postępowania administracyjnego?
W ostatniej części szkolenia opublikowanego przez Akademię Przemysłu i Środowiska, którego tematyka dotyczy Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, przypomniane zostały najważniejsze kwestie omówione przez mec. dr Marcina Kaźmierskiego i mec. Marcina Józefiaka. W szkoleniu tym omówiono procedurę przebiegu postępowania administracyjnego, akcentując najważniejsze kwestie z punktu widzenia inwestora, wnioskodawcy, organu wydającego decyzję, organu współopiniującego procedowany wniosek oraz wskazując rolę społeczeństwa.
Dlaczego właściwy przebieg postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej jest tak ważny?
Przebieg postępowania administracyjnego związanego z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia regulują zapisy zawarte w ustawie k.p.a.. Na zasady określone w k.p.a. dodatkowo nakładają się wyjątki i zmiany procedury wynikające z zapisów ustawy o.o.ś.. Wprowadzenie rozszerzonego podejścia do przebiegu tego konkretnego typu postępowania administracyjnego ma pozwolić właściwie przeprowadzić ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, umożliwić dostęp społeczeństwa, a także je usprawnić. Myśląc o usprawnieniu, należy brać pod uwagę zmniejszenie liczby stron biorących udział w postępowaniu. Zgodnie z ogólną zasadą k.p.a. organ administracji publicznej możne zastosować obwieszczenie, gdy jest 20 i więcej stron w postępowaniu. Zapisy ustawy o.o.ś. zmniejszają tą liczbę z 20 do 10. Ułatwieniem dla wnioskodawcy jest obligatoryjne rozszerzenie treści wydawanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia o uzasadnienie. Uzasadnienie to w „luźniejszy” sposób omawia co reguluje wydaną decyzję. Co ważne wszystkie formalne wymogi określone w k.p.a. i ustawie o.o.ś. muszą być każdorazowo spełnione w 100%. Takie podejście ma zapewnić optymalne funkcjonowanie inwestycji, przy jednoczesnym uwzględnieniu poszanowania środowiska przyrodniczego oraz mieszkańców znajdujących się w jej sąsiedztwie. W szkoleniu tym mec. dr Marcin Kaźmierski oraz mec. Marcin Józefiak omawiają temat przebiegu postępowania administracyjnego, którego celem jest uzyskanie tudzież wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, z perspektywy wnioskodawcy/inwestora oraz pracownika administracji, który ją wydaje. Omówione od A do Z przepisy w szkoleniu, najważniejsze akty prawne, z uwzględnieniem wiedzy praktycznej, pomogą każdemu niezależnie od tego, w jakiej roli w postępowaniu występuje. Usprawnią pracę, wyjaśnią niuanse procedury, pozwolą zrozumieć działania drugiej strony, biorącej udział w postępowaniu. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ „decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach ma charakter sui generis „rozstrzygnięcia wstępnego” względem ewentualnego przyszłego zezwolenia na realizację konkretnego przedsięwzięcia i nadal pełni wobec niego w istocie funkcję prejudycjalną. Skutki prawne decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla dalszego procesu inwestycyjnego są określone w art. 56 ust. 9 Prawa ochrony środowiska, zgodnie z którym taka decyzja wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 46 ust. 4 ustawy – Prawo ochrony środowiska, i zgłoszenie, o którym mowa w art. 46 ust. 4a tej ustawy. Określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach „środowiskowe warunki realizacji przedsięwzięcia” nie mogą być na dalszych etapach procesu inwestycyjnego modyfikowane, a decyzja o odmowie określenia środowiskowych uwarunkowań i tym samym wyrażenia zgody na realizację przedsięwzięcia przesądza de facto o braku możliwości realizacji danego przedsięwzięcia w danym miejscu, czasie i na proponowanych warunkach” – Wyrok NSA z 16.09.2008 r., II OSK 821/08, ONSAiWSA 2009, nr 6, poz. 116. Każdy inwestor planujący budowę nowej inwestycji bądź przebudowę, rozbudowę instalacji już funkcjonującej, musi mieć świadomość czasu, który należy przeznaczyć na uzyskanie pierwszej decyzji, czyli decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, po uzyskaniu której dopiero może zawnioskować o uzyskanie pozwolenia na budowę itd. Ta wiedza jest niezbędna, by inwestor/wnioskodawca mógł zaplanować poszczególne działania i cały proces. Mimo zapisów wskazanych w art. 35 k.p.a. nie jest to 1 miesiąc, nie są to też 2 miesiące, gdy mowa o przypadkach spraw szczególnie skomplikowanych, ponieważ na całe postępowanie ma wpływ liczba organów współopiniujących. Należy także dodać „pauzy”. Owe pauzy wynikają m.in. z czasu, w jakim organ przesyła dokumentację do organów współopiniujących, dekretowania sprawy na osobę ją prowadzącą po stronie organu prowadzącego postępowanie jak i organów współopiniujących, czasu który ma wnioskodawca na uzupełninie treści wniosku. Co ważne, pauza wynikająca z czasu związanego na przesyłanie dokumentów a i często przygotowania uzupełnień, nie jest jednorazowa. Z doświadczenia wiemy, że te czynności wykonywane są kilka razy. Prawidłowy przebieg postępowania jest niezmiernie ważny także dla organu. Niewłaściwie poprowadzone postępowanie administracje dla decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, np. bez zapewniania udziału stron, poprowadzone przez niewłaściwe organy, może spowodować, że wydana decyzja okaże się nieważna, będzie konieczne przeprowadzenie postępowania wznowieniowego. Jeśli uzyskana decyzja środowiskowa wypadnie z obiegu prawnego, to wszystkie kolejne decyzje (wydawane w powiązaniu z nią) też będą nieważne. Mowa tu np. o pozwoleniu na budowę, o decyzji o korzystaniu ze środowiska. Stwierdzenie nieważności pozwolenie na budowę w konsekwencji może prowadzić do stwierdzenia samowoli budowlanej. Możemy mieć też do czynienia z postępowaniem legalizacyjnym w zakresie nieważności pozwolenia na budowę, co może wstrzymać eksploatację instalacji, a także może się wiązać z opłatą legalizacyjną. Wydanie przez pracownika organu decyzji administracyjnej z wadliwością może dla niego skutkować pozwem cywilnym w zakresie strat poniesionych przez inwestora, który w wyniku wadliwości nie zrealizował inwestycji.
Dla przedstawicieli jednostek samorządowych opłata za zakup szkolenia online/pakietu „Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia. Przebieg postępowania administracyjnego” jest zwolniona z podatku VAT. By uzyskać dostęp do opracowanych przez Akademię Przemysłu i Środowiska materiałów szkoleniowych, podczas zakupu należy złożyć oświadczenie, w którym kupujący potwierdza, że zakup szkolenia jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%.