Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia wiąże się z wystąpieniem do organu właściwego z pisemnym wnioskiem. Wniosek ten może zostać złożony w wersji papierowej lub elektronicznej (za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, w skrócie ePUAP). Przy składaniu wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (i nie tylko!) należy pamiętać o obowiązkowych załącznikach.
Postępowanie administracyjne w sprawie decyzji środowiskowej może zostać wszczęte wyłącznie, gdy Wnioskodawca dopełni formalności wymaganych przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112) [1] (dalej o.o.ś.). W niniejszym artykule w sposób szczegółowy omówione zostały dokumenty, które należy załączyć do wniosku, aby skutecznie uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia.
Co zawrzeć we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?
Aby poprawnie skonstruować treść wniosku, w pierwszej kolejności należy pamiętać o podaniu danych Wnioskodawcy (tj. nazwa Spółki, adres siedziby, dane kontaktowe), ale także nazwy planowanego przedsięwzięcia oraz jego dokładnej lokalizacji. Niezależnie od tego, czy inwestycja będzie realizowana na tym samym terenie co siedziba Spółki czy na innym, należy podać dokładne miejsce planowanego przedsięwzięcia (np. numery działek ewidencyjnych, obręb, ulica, miejscowość, kod pocztowy).
W dalszej kolejności we wniosku należy zawrzeć odpowiednią podstawę prawną. W omawianym przypadku jest to art. 73 ust. 1 ustawy o.o.ś. [2] oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. poz. 1839) [3].
Za wydanie decyzji środowiskowej pobierana jest opłata, która zgodnie z częścią I poz. 45 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2111) [4] wynosi 205 zł. Opłatę należy uiścić na konto Urzędu, do którego składamy wniosek, a potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
W sytuacji, gdy w sprawie o wydanie decyzji środowiskowej ustanowiliśmy pełnomocnika, który będzie nas reprezentował przed organem, należy podać imię i nazwisko pełnomocnika oraz jego adres korespondencyjny (w omawianym przypadku cała korespondencja z Urzędem będzie odbywać się za pośrednictwem pełnomocnika¹). W takim przypadku należy również pamiętać o dołączeniu do wniosku pełnomocnictwa oraz potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej za jego udzielenie. Opłata ta, zgodnie z częścią IV załącznika do ustawy o opłacie skarbowej, wynosi 17 zł i powinna zostać wniesiona na rachunek Urzędu, do którego składamy wniosek.
Wymienione powyżej dane i dokumenty wymagane są przy złożeniu wniosku o wydanie decyzji środowiskowej niezależnie od tego, czy dotyczy on przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko czy mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
W dalszej części artykułu omówiono szczegółowo obowiązkowe dokumenty, które należy załączyć do wniosku w przypadku, gdy mamy do czynienia z przedsięwzięciem zaliczanym do mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Wymagane załączniki dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko
Zgodnie z art. 74 ustawy o.o.ś. [5] do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko należy dołączyć:
1. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (w przypadku, gdy wnioskodawca wystąpił o ustalenie zakresu raportu w trybie art. 69 – kartę informacyjną przedsięwzięcia);
2. Poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz przewidywany obszar w odległości (promieniu) 100 m od terenu przedsięwzięcia;
3. Mapę, w postaci papierowej oraz elektronicznej, w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, wraz z zaznaczonym obszarem i wyznaczoną odległością 100 m od terenu przedsięwzięcia;
Mapę sporządza się na podkładzie wykonanym na podstawie kopii mapy ewidencyjnej, poświadczonej przez właściwy organ (nie dotyczy przedsięwzięć, o których mowa w art. 74 ust. 1 pkt 4 ustawy);
4. W przypadku przedsięwzięć wymagających koncesji lub decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4-5 ustawy, prowadzonych w granicach przestrzeni niestanowiącej części składowej nieruchomości gruntowej, przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli, inwestycji w zakresie terminalu oraz strategicznej inwestycji w sektorze naftowym, zamiast kopii mapy ewidencyjnej, poświadczonej przez właściwy organ, należy dołączyć mapę przedstawiającą dane sytuacyjne i wysokościowe, sporządzoną w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, którego dotyczy wniosek, oraz obejmującą obszar w odległości 100 m od terenu przedsięwzięcia.
5. W przypadku przedsięwzięć, dla których organem prowadzącym postępowanie jest regionalny dyrektor ochrony środowiska – należy dołączyć wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony, albo informację o jego braku, w przypadku gdy przedsięwzięcie jest realizowane na obszarze morskim – należy dołączyć informację o planie zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, jeżeli plan ten został przyjęty, albo informację o jego braku; nie dotyczy to wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji strategicznych;
6. Wypis z rejestru gruntów lub inny dokument, w postaci papierowej lub elektronicznej, wydany przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar w odległości 100 m od terenu przedsięwzięcia
7. Analizę kosztów i korzyści, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834 i 859).
Wymagane załączniki dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
W przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wnioskujący o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, zgodnie z art. 74 ustawy o.o.ś. [5], musi załączyć do wniosku następujące dokumenty:
1. Kartę informacyjną przedsięwzięcia (w przypadku, gdy wnioskodawca wystąpił o przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 – raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko);
2. Poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, wraz z wyznaczoną odległością 100 m od granic terenu przedsięwzięcia, a także z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;
3. Mapę, w postaci papierowej oraz elektronicznej, w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych z wyznaczoną odległością 100 m od granic terenu przedsięwzięcia, a także z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;
Mapę sporządza się na podkładzie wykonanym na podstawie kopii mapy ewidencyjnej, poświadczonej przez właściwy organ (nie dotyczy przedsięwzięć, o których mowa w art. 74 ust. 1 pkt 4 ustawy);
4. W przypadku przedsięwzięć wymagających koncesji lub decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4-5 ustawy, prowadzonych w granicach przestrzeni niestanowiącej części składowej nieruchomości gruntowej, przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli, inwestycji w zakresie terminalu oraz strategicznej inwestycji w sektorze naftowym, zamiast kopii mapy ewidencyjnej, poświadczonej przez właściwy organ należy dołączyć mapę przedstawiającą dane sytuacyjne i wysokościowe, sporządzoną w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, którego dotyczy wniosek, oraz obejmującą obszar w odległości 100 m od terenu przedsięwzięcia.
5. W przypadku przedsięwzięć, dla których organem prowadzącym postępowanie jest regionalny dyrektor ochrony środowiska – należy dołączyć wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony, albo informację o jego braku, w przypadku gdy przedsięwzięcie jest realizowane na obszarze morskim – należy dołączyć informację o planie zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, jeżeli plan ten został przyjęty, albo informację o jego braku; nie dotyczy to wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji strategicznych;
6. Wypis z rejestru gruntów lub inny dokument, w postaci papierowej lub elektronicznej, wydany przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar w odległości 100 m od terenu przedsięwzięcia
7. Analizę kosztów i korzyści, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834 i 859).
Wpływ liczby stron w postępowaniu na załączniki
W przypadku, gdy liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, nie jest wymagane dołączenie wypisów z rejestru gruntów (lub innego dokumentu, w postaci papierowej lub elektronicznej, wydanego przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków). Należy jednak pamiętać, że w razie wątpliwości organ prowadzący może wezwać podmiot planujący podjęcie realizacji przedsięwzięcia do dołączenia w/w dokumentów w zakresie niezbędnym do wykazania, że liczba stron postępowania przekracza 10 [6].
Forma złożenia wniosku i załączników
Jak wspomniano na wstępie niniejszego artykułu, wniosek o wydanie decyzji środowiskowej może zostać złożony w wersji papierowej lub elektronicznej (za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, w skrócie ePUAP) – zgodnie z art. 73 ust. 1a ustawy o.o.ś. [7]
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że forma złożenia wymaganych załączników do wniosku określona została natomiast w art. 74 ust. 2 ustawy o.o.ś. [8] Podkreślenia wymaga jednak fakt, że powyższy przepis dotyczy wyłącznie załączników tj. karty informacyjnej przedsięwzięcia (w skrócie KIP) oraz raportu oddziaływania na środowisko.
Biorąc pod uwagę definicję dokumentu elektronicznego zawartą w art. 3 pkt 2 [9] ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2024 r., poz. 1557) [10], zarówno karta informacyjna przedsięwzięcia (w skrócie KIP), jak i raport oddziaływania na środowisko stanowią dokumenty elektroniczne, co może sugerować o możliwości przekazania ich za pośrednictwem platformy ePUAP. Jednak w art. 74 ust. 2 ustawy o.o.ś. [8] zostały jednoznacznie wskazane ilości egzemplarzy, które należy przedłożyć. Zgodnie z w/w przepisem raport oraz KIP należy przedłożyć do organu w formie pisemnej w jednym egzemplarzu dla organu prowadzącego postępowanie oraz na informatycznych nośnikach danych z ich zapisem w formie elektronicznej w jednym egzemplarzu dla organu prowadzącego postępowanie oraz każdego organu opiniującego i uzgadniającego. Powyższe oznacza, że karta oraz raport (wraz z załącznikami opracowanymi na potrzeby tych dokumentów np. schematami technologicznymi, wynikami przeprowadzonych analiz w programach np. modelowanie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu czy analiza emisji hałasu, informacją o aktualnym stanie jakości powietrza) muszą zostać złożone w formie papierowej i elektronicznej.
Przepis zawarty w art. 74 ust. 2 ustawy o.o.ś. [8] nie odnosi się do pozostałych załączników wymienionych w art. 74 ust. 1 [5] ustawy tj. mapy ewidencyjnej czy wypisu z rejestru gruntów.
Gdzie złożyć wniosek?
W postępowaniu dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgodnie z art. 75 ust. 1 ustawy o.o.ś. [11] organem właściwym do wydania decyzji może być:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska;
- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska;
- Starosta;
- Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych;
- Wójt, Burmistrz lub Prezydent miasta.
W wyżej przywołanym art. 75 ust. 1 określone zostały konkretne sytuacje, w których organem właściwym jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, Starosta i Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. W pozostałych sytuacjach upoważnione zostały organy wykonawcze danej gminy – Wójt, Burmistrz lub Prezydent miasta.
Warto również pamiętać o art. 75 ust. 1a ustawy o.o.ś., zgodnie z którym „W przypadku gdy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach obejmuje co najmniej dwa przedsięwzięcia realizowane w ramach jednego zamierzenia inwestycyjnego, dla których właściwe rzeczowo są co najmniej dwa organy, w tym regionalny dyrektor ochrony środowiska, organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest regionalny dyrektor ochrony środowiska” oraz o art. 75 ust. 4, który mówi o tym, że „w przypadku przedsięwzięcia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 (dla którego organem właściwym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta – przyp. aut.), wykraczającego poza obszar jednej gminy, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowane to przedsięwzięcie, po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza, prezydenta miasta właściwego dla pozostałego terenu, na którym ma być realizowane to przedsięwzięcie.”.
Organy opiniujące i uzgadniające w postępowaniu dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Należy pamiętać, że samo postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej prowadzone jest przez jeden organ administracji, ale swoje stanowiska co do możliwości realizacji planowanego przedsięwzięcia muszą wyrazić także inne organy. O tym, jakie organy opiniujące biorą udział w postępowaniu decyduje kwalifikacja planowanego przedsięwzięcia, dokonana na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Jeżeli planowane przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane jako:
- mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – organami opiniującymi będą: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wody Polskie, Powiatowy Inspektor Sanitarny i w przypadku, gdy planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust. 1 tej ustawy [12], czyli wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego – Marszałek województwa;
- mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – organami opiniującymi będą: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, Dyrektor Zarządu Zlewni Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie; Powiatowy Inspektor Sanitarny i w przypadku, gdy planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust. 1 tej ustawy [12], czyli wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego – Starosta.
Podsumowanie
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach związane jest z koniecznością złożenia pisemnego wniosku oraz dopełnienia wymaganych przepisami prawa formalności. Choć przygotowanie wniosku i skompletowanie wszystkich wymaganych załączników mogą okazać się czasochłonne, to warto pamiętać, że brak dokumentów, które zostały dokładnie określone w art. 74 ustawy o.o.ś., spowoduje wydłużenie postępowania administracyjnego. Bez załączników, które są obligatoryjne z punktu widzenia prawa, nie zostanie wszczęte postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej, a bez decyzji środowiskowej nie będzie można rozpocząć realizacji planowanej inwestycji. W związku z powyższym, przystępując do procesu inwestycyjnego, warto pamiętać o skompletowaniu dokumentów, aby usprawnić proces uzyskania pożądanej decyzji.
Autorka: Magdalena Zachara, specjalistka Kancelarii Ekologicznej ds. ochrony środowiska
¹ Gdy w sprawie został ustanowiony pełnomocnik, co do zasady, wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach powinien zostać złożony przez pełnomocnika. Jednakże zdarzają się przypadki, gdy pełnomocnik zostanie ustanowiony już po złożeniu wniosku. Wtedy należy podać jego dane osobowe i kontaktowe, a także przedłożyć pełnomocnictwo oraz uiścić opłatę skarbową, zgodnie z zakresem opisanym w treści artykułu.
Pytanie! Konkretna odpowiedź
Nie załączyłem do wniosku o decyzję środowiskową wymaganego załącznika. Jakie konsekwencje poniosę jako wnioskodawca?
W przypadku, gdy do wniosku o decyzję środowiskową nie został dołączony wymagany dokument, organ prowadzący postępowanie wezwie Wnioskodawcę do jego przedłożenia na
podstawie art. 64 §2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r., poz. 572) [13] i wyznaczy termin na uzupełnienie wniosku nie krótszy niż 7 dni.
Z kolei w przypadku, gdy Wnioskodawca nie przedłożył wymaganego dokumentu, do którego złożenia został wezwany na podstawie art. 64 §2 Kodeksu postępowania administracyjnego lub
w żaden sposób nie odpowiedział na w/w wezwanie organu, wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.
Jakie są typy przedsięwzięć, które wymagają uzyskania decyzji środowiskowej?
Zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy o.o.ś. [14], uzyskanie decyzji środowiskowej jest wymagane dla planowanych:
1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,
2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Mając powyższe na uwadze, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia jest wymagane dla przedsięwzięcia, które wskazano w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
W art. 72 ustawy o.o.ś. [15] określono przed uzyskaniem jakich decyzji/pozwoleń/zezwoleń wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
[1] Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[2] Art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112) brzmi:
1. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczyna się na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[3] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. poz. 1839) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001839/O/D20191839.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[4] Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2111, z 2024 r. poz. 1222) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20062251635/U/D20061635Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[5] Art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112) brzmi:
1. Do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach należy dołączyć:
1) w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku gdy wnioskodawca wystąpił o ustalenie zakresu raportu w trybie
art. 69 – kartę informacyjną przedsięwzięcia;
2) w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – kartę informacyjną przedsięwzięcia, a w przypadku gdy wnioskodawca wystąpił o przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 – raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko;
3) poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz przewidywany obszar, o którym mowa w ust. 3a zdanie drugie;
3a) mapę, w postaci papierowej oraz elektronicznej, w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, o którym mowa w ust. 3a zdanie drugie, wraz z wyznaczoną odległością, o której mowa w ust. 3a pkt 1; w przypadku przedsięwzięć innych niż wymienione w pkt 4 mapę sporządza się na podkładzie
wykonanym na podstawie kopii mapy ewidencyjnej, o której mowa w pkt 3;
4) w przypadku przedsięwzięć wymagających koncesji lub decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4–5, prowadzonych w granicach przestrzeni niestanowiącej części składowej nieruchomości gruntowej, przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli, inwestycji w zakresie terminalu oraz strategicznej inwestycji w sektorze naftowym zamiast kopii mapy, o której mowa w pkt 3 – mapę przedstawiającą dane sytuacyjne i wysokościowe, sporządzoną w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, którego dotyczy wniosek, oraz obejmującą obszar, o którym mowa w ust. 3a zdanie drugie;
5) w przypadku przedsięwzięć, dla których organem prowadzącym postępowanie jest regionalny dyrektor ochrony środowiska – wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony, albo informację o jego braku, a w przypadku gdy przedsięwzięcie jest realizowane na obszarze morskim – informację o planie zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, jeżeli plan ten został przyjęty, albo informację o jego braku; nie dotyczy to wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji strategicznych;
5a) (uchylony)
6) wypis z rejestru gruntów lub inny dokument, w postaci papierowej lub elektronicznej, wydane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar, o którym mowa w ust. 3a zdanie drugie, z zastrzeżeniem ust. 1a;
7) (uchylony)
8) analizę kosztów i korzyści, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834 i 859).
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[6] Art. 74 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112) brzmi:
1a. Jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, nie wymaga się dołączenia dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6. W razie wątpliwości organ może wezwać podmiot planujący podjęcie realizacji przedsięwzięcia do dołączenia dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, w zakresie niezbędnym do wykazania, że liczba stron postępowania przekracza 10.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[7] Art. 73 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112) brzmi:
1a. Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach składa się w:
1) postaci papierowej albo
2) formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307).
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[8] Art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112) brzmi:
2. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i kartę informacyjną przedsięwzięcia przedkłada się w formie pisemnej w jednym egzemplarzu dla organu prowadzącego postępowanie oraz na informatycznych nośnikach danych z ich zapisem w formie elektronicznej w jednym egzemplarzu dla organu prowadzącego postępowanie oraz każdego organu opiniującego i uzgadniającego.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[9] Art. 3 pkt 2 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2024 r., poz. 1557) brzmi:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
2) dokument elektroniczny – stanowiący odrębną całość znaczeniową zbiór danych uporządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej i zapisany na informatycznym nośniku danych;
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20050640565/U/D20050565Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[10] Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2024 r., poz. 1557) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20050640565/U/D20050565Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[11] Art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112) brzmi:
1. Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest:
1) regionalny dyrektor ochrony środowiska – w przypadku:
a) będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko:
– dróg,
– (uchylone)
– napowietrznych linii elektroenergetycznych,
– instalacji do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu,
– sztucznych zbiorników wodnych,
– obiektów jądrowych,
– składowisk odpadów promieniotwórczych,
b) przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej,
c) przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich,
d) zmiany lasu, niestanowiącego własności Skarbu Państwa, na użytek rolny,
e) przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego,
f) inwestycji w zakresie terminalu,
g) inwestycji związanych z regionalnymi sieciami szerokopasmowymi,
h) (uchylona)
i) przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych,
j) przedsięwzięć polegających na poszukiwaniu lub rozpoznawaniu złóż kopalin lub na wydobywaniu kopalin ze złóż, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze, prowadzonych na podstawie koncesji,
k) strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej oraz inwestycji towarzyszącej realizowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych,
l) (uchylona)
m) przedsięwzięć, o których mowa w pkt 3, dla których wnioskodawcą jest jednostka organizacyjna Lasów Państwowych,
n) inwestycji towarzyszącej, o której mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących,
o) przedsięwzięć, w odniesieniu do których wniósł sprzeciw, o którym mowa w art. 72 ust. 10,
p) zmian dokonywanych w obiektach kwalifikowanych jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w przypadku których do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy jest regionalny dyrektor ochrony środowiska, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 60 pkt 3,
r) elektrowni wiatrowych,
s) strategicznej inwestycji w sektorze naftowym,
t) przedsięwzięć polegających na realizacji linii kolejowej,
u) inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym,
w) dla inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowej oraz inwestycji towarzyszących realizowanych na podstawie ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych oraz inwestycji towarzyszących;
1a) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska – w przypadku inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, o którym mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących;
2) starosta – w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów;
3) dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w przypadku zmiany lasu, stanowiącego własność Skarbu Państwa, na użytek rolny;
4) wójt, burmistrz, prezydent miasta – w przypadku pozostałych przedsięwzięć.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[12] Art. 201 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089, 1222) brzmi:
1. Pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, z wyłączeniem instalacji lub ich części stosowanych wyłącznie do badania, rozwoju lub testowania nowych produktów lub procesów technologicznych.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[13] Art. 64 §2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz.U. z 2024 r., poz. 572) brzmi:
§ 2. Jeżeli podanie nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[14] Art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112) brzmi:
2. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:
1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]
[15] Art. 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112) brzmi:
1. Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem:
1) decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego oraz decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych – wydawanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 i 834);
2) decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę obiektów jądrowych – wydawanej na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane;
3) decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – wydawanej na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
[…]
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf [dostęp: 07-01-2025]