EDIT: 15 marca 2022 r. Dotyczy aktualizacji procesu tworzenia KEO oraz jej wpisów
System BDO powstał na podstawie przepisów ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 779) [1] w celu gromadzenia i umożliwienia zarządzania informacjami z zakresu gospodarki odpadami. W systemie tym znajdują się informacje dotyczące powstałych odpadów z wprowadzonych na terytorium kraju opakowań i produktów w opakowaniach, olejów smarów, opon, pojazdów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii oraz akumulatorów. W bazie BDO znajdują się również informacje o osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu odpadów, rodzajach i ilościach wytwarzanych odpadów, składowiskach odpadów oraz rodzajach instalacji do zagospodarowania odpadami.
Rejestr BDO
Rejestr BDO jest rejestrem podmiotów, w którym znajdują się podmioty wprowadzające produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujące odpadami. Wpisu do rejestru dokonuje Marszałek Województwa na podstawie decyzji lub na wniosek podmiotu. Dokonując wpisu podmiot uzyskuje własny numer rejestrowy. Od 1 stycznia 2020 roku wnioski mogą być składane wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem systemu BDO. Wyjątek dotyczy podmiotów zagranicznych, które mogą złożyć wniosek w formie papierowej do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Rejestr dostępny jest na stronie https://bdo.mos.gov.pl w zakładce rejestr podmiotów.
Moduł ewidencji odpadów
Od 1 stycznia 2021 roku, ewidencję odpadów można prowadzić jedynie za pośrednictwem systemu BDO. Zgodnie z art. 66 ustawy o odpadach [2], posiadacz odpadów musi prowadzić na bieżąco ilościową i jakościową ewidencję odpadów. Dokumenty ewidencji odpadów sporządzane w systemie BDO nie wymagają opatrzenia ich podpisem. Dla każdego rodzaju odpadów oraz miejsca działalności należy prowadzić osobną kartę ewidencji odpadów (KEO) na jeden rok kalendarzowy. Takie dokumenty jak umowy, karty ewidencji w formie papierowej oraz wszelkie inne dane, które nie znalazły się w systemie BDO, należy przechowywać przez 5 lat i udostępniać je na żądanie organów do tego uprawnionych.
Istnieją podmioty, które nie muszą prowadzić ewidencji odpadów. Należą do nich wytwórcy odpadów komunalnych, rolnicy gospodarujący na powierzchni użytków rolnych poniżej 75 ha oraz wytwórcy odpadów w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te zostały przekazane do przedsiębiorcy. Rejestracji nie muszą także przeprowadzać osoby fizyczne i jednostki niebędące przedsiębiorcami wykorzystującymi odpady na potrzeby własne. Obowiązek nie dotyczy również podmiotów prowadzących nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów czyli prowadzących zbieranie odpadów opakowaniowych i odpadów w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych. Z obowiązku posiadania numeru BDO zwolnione są także podmioty, które wytworzyły odpady w ilościach mniejszych niż podanych w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 roku [3].
Karta przekazania odpadów (KPO)
W obiegu karty przekazania odpadów występują trzy podmioty: przekazujący, transportujący i przejmujący.
Rolą przekazującego jest stworzenie KPO w systemie BDO przed rozpoczęciem transportu oraz przekazanie odpadów następnemu podmiotowi. Przekazujący lub transportujący odpady generuje potwierdzenie wystawienia KPO w systemie BDO wraz z kodem QR, na podstawie którego służby kontrolne mają możliwość skontrolowania informacji na karcie ze stanem faktycznym. Po przetransportowaniu odpadów podmiot je przejmujący niezwłocznie i każdorazowo potwierdza przejęcie odpadów podając ich masę oraz datę i godzinę przejęcia. Po zatwierdzeniu karty w systemie BDO przez podmiot przejmujący, transportujący niezwłocznie i każdorazowo potwierdza zakończenie transportu.
W systemie BDO znajduje się pięć rodzajów kart ewidencji. Poniższa instrukcja dotyczy karty ewidencji odpadów, w której ewidencji dokonuje podmiot gospodarujący odpadami.
KPO – tworzenie karty przez podmiot przekazujący
Pierwszą czynnością po zalogowaniu do systemu jest wybór podmiotu w imieniu którego będzie realizowane przekazanie odpadów. Dokonuje się tego wybierając przycisk “Opcje”, a następnie “Wybierz” przy podmiocie, w imieniu którego będą przekazywane odpady.
Widok z bdo.mos.gov.pl
System wyświetla listę miejsc, w których podmiot wytwarza odpady. Należy wybrać miejsce, dla którego będzie wystawiana karta przekazania odpadów.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Po wybraniu miejsca prowadzenia działalności, system automatycznie wskazuje podmiot jako przekazujący, co widać w bocznym menu. Z tego miejsca można także zmienić rolę na podmiot transportujący lub przejmujący odpady.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Podmiot ma możliwość kontroli wszystkich kart przekazania odpadów jakimi zarządza w danym miejscu prowadzenia działalności oraz podejrzenia ich statusów. Pierwszym z nich jest stan planowany. Karta znajdująca się w tej zakładce nie posiada nadanego oficjalnego obiegu i jest niewidoczna dla podmiotu przejmującego oraz transportującego. Kartę można stworzyć z 30 dniowym wyprzedzeniem oraz w razie potrzeby usunąć. Karty z sekcji zatwierdzonych są widoczne dla podmiotu transportującego, posiadają numer oraz nie da się ich wycofać. Karty znajdujące się w zakładce “Potwierdzenie wygenerowane” są widoczne dla wszystkich trzech podmiotów. Z tego miejsca kartę można wycofać, gdy na przykład pojazd transportujący odpady uległ awarii. Karty o statusie “Zrealizowane przejęcie” są również widoczne dla wszystkich. Podmiot przekazujący ma możliwość odrzucenia takiej karty w razie występujących w niej niezgodności. Trafia ona wtedy do sekcji kart odrzuconych, a gdy wprowadzone zostaną odpowiednie korekty – do sekcji “Potwierdzenie wygenerowane”, co oznacza możliwość potwierdzenia przejęcia. Karty o statusie “Potwierdzony transport” zostały zatwierdzone przez podmiot transportujący.
Aby utworzyć nową kartę należy posłużyć się przyciskiem “Nowa karta”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Rok kalendarzowy oraz status karty uzupełniają się automatycznie, a okno z numerem karty pozostaje puste, ponieważ numer jeszcze nie istnieje.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Dane przekazującego odpady również automatycznie się uzupełniają. Możliwa jest jedynie edycja stwierdzenia o wytwarzaniu odpadów w wyniku świadczenia usług i/lub działalności w zakresie obiektów liniowych, które można potwierdzić zaznaczając pusty kwadrat. W przypadku zatwierdzenia takiej informacji należy uzupełnić miejsce wytwarzania odpadów.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Kolejnym elementem, który musi zostać uzupełniony, są dane transportującego odpady. Po wybraniu pustego pola, wyświetla się okno, w którym w trakcie wpisywania danych pokazują się pasujące propozycje transportujących. Po wybraniu odpowiedniego podmiotu, puste rubryki uzupełniają się automatycznie.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Widok z bdo.mos.gov.pl
Analogicznie działa uzupełnianie informacji o przejmującym odpady.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Widok z bdo.mos.gov.pl
Do uzupełnienia pozostaje jedynie miejsce prowadzenia działalności, które także uzupełnia się automatycznie po wybraniu z listy odpowiedniego miejsca.
Widok z bdo.mos.gov.pl
W następnym kroku należy uzupełnić dane dotyczące odpadów. Rodzaj procesu przetwarzania dotyczy jedynie stacji demontażu w przypadku przekazywania odpadów powstałych w wyniku demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Kod i rodzaj odpadów uzupełnia się wybierając odpad z przedstawionej listy.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Pola “Kod ex” i “Zmiana statusu odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż niebezpieczne” są elementami nieobowiązkowymi. W przypadku chęci ich uzupełnienia należy zaznaczyć kwadrat znajdujący się obok i uzupełnić pola.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Pole “Numer certyfikatu oraz numery pojemników” obowiązuje jedynie posiadaczy, którzy przekazują odpady rtęci metalicznej. Obowiązkowe jest uzupełnienie masy odpadów, numeru rejestracyjnego środka transportu lub rodzaju środka transportu, daty rozpoczęcia transportu oraz godziny rozpoczęcia transportu.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Istnieje możliwość dodania do karty informacji dodatkowych. W każdej chwili kartę można zapisać wybierając “Zapisz”, umożliwiając sobie późniejszy powrót i edycję danych oraz zachowując planowany status karty. W celu nadania karcie oficjalnego obiegu należy wybrać “Zatwierdź”, co jest równoznaczne z nadaniem numeru karty. Opcja “Zatwierdź i wygeneruj potwierdzenie” generuje numer karty oraz tworzy potwierdzenie na czas transportu, w razie gdyby podmiot transportujący nie posiadał takiej możliwości w chwili odbioru odpadów.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Po zatwierdzeniu karta przekazania odpadów znajduje się w sekcji “zatwierdzone”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
KPO – odbiór odpadów przez podmiot transportujący
Gdy przekazujący odpady zatwierdzi KPO bez wygenerowania potwierdzenia, tę czynność musi wykonać transportujący wybierając interesującą go kartę z listy zatwierdzonych dokumentów. Czyni się to poprzez wybranie przycisku “Opcje”, a następnie “Edycja/zmiana statusu”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Powoduje to przejście do informacji o karcie, które transportujący może zweryfikować. Na dole strony, pod informacjami zawartymi w karcie, transportujący ma możliwość wygenerowania potwierdzenia wybierając “Zmień status” oraz “Wygeneruj potwierdzenie”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Przed wygenerowaniem potwierdzenia istnieje możliwość zmiany daty rozpoczęcia transportu, godziny oraz środka transportu. Po ewentualnych zmianach należy posłużyć się przyciskiem “Wygeneruj potwierdzenie”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Karta zmienia swoją lokalizację z sekcji “Zatwierdzone” do “Potwierdzenie wygenerowane”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
KPO – przejęcie odpadów przez podmiot przejmujący
Podmiot przejmujący na liście KPO z wygenerowanym potwierdzeniem widzi, że podmiot transportujący odebrał odpady i będzie zmierzał w jego kierunku. Po wybraniu “Opcje” oraz “Edycja/zmiana statusu”, przejmujący ma możliwość zweryfikowania informacji dotyczących odpadów, których dotyczy karta.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Najważniejszą sekcją są informacje dotyczące odpadów. Znajdują się w niej takie dane jak kod czy masa odpadów.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Jeśli informacje dotyczące odpadów są poprawne, przejmujący potwierdza przejęcie poprzez “Potwierdź przejęcie”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
W nowym oknie istnieje możliwość edycji masy odpadów oraz dodania ewentualnych uwag. Proces kończy się wybierając “Potwierdź przejęcie”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Po potwierdzeniu karta znajduje się w sekcji “Zrealizowane przejęcie”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
KPO – odrzucenie karty przez podmiot przejmujący
W przypadku zauważenia przez podmiot błędu w danych, może on taką kartę odrzucić wybierając “Zmień status”, a kolejno “Odrzuć”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Po wybraniu odrzucenia, na ekranie pokazuje się okno “Odrzucenie karty” z pustym polem, które należy uzupełnić o informację dotyczącą powodu odrzucenia karty.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Po zatwierdzeniu karta znajduje się w sekcji “Odrzucone”, zarówno w widoku przejmującego jak i przekazującego.
Widok z bdo.mos.gov.pl
KPO – korekta danych przez podmiot przekazujący
Przekazujący odpady może zobaczyć powód odrzucenia oraz skorygować dane wybierając “Opcje” oraz “Edycja/Zmiana statusu”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Widok z bdo.mos.gov.pl
Zmiany można wprowadzić poprzez naciśnięcie przycisku “Zmień status”, następnie “Skoryguj”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Na ekranie ukazuje się nowe okno, w którym należy wprowadzić poprawne dane oraz zatwierdzić zmianę.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Karta z poprawnymi danymi znajduje się w sekcji “Potwierdzenie wygenerowane”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
KPO – zatwierdzenie skorygowanej karty przez podmiot przejmujący
Po wprowadzeniu korekty przez przekazującego, karta powraca do sekcji “Potwierdzenie wygenerowane” w panelu przejmującego. W celu zatwierdzenia karty należy wybrać “Opcje” oraz “Edycja/Zmiana statusu”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Jeśli informacje dotyczące odpadów są poprawne, przejmujący potwierdza przejęcie poprzez “Potwierdź przejęcie”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
W nowym oknie istnieje możliwość edycji masy odpadów oraz dodania ewentualnych uwag. Proces kończy się wybierając “Potwierdź przejęcie”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Po potwierdzeniu karta znajduje się w sekcji “Zrealizowane przejęcie”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
KPO – potwierdzenie transportu przez podmiot transportujący
Odpowiedzialność za zakończenie procesu przekazania odpadów spoczywa na transportującym. W sekcji “zrealizowane przejęcie” widzi on zatwierdzoną przez przejmującego kartę. W celu potwierdzenia transportu podmiot wybiera “Opcje” oraz “Edycja/Zmiana statusu”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Podmiot transportujący dokonuje potwierdzenia poprzez wybór “Zmień status”, a także “Potwierdź transport”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Zatwierdzona karta znajduje się w sekcji “potwierdzony transport”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
KEO – wystawianie karty ewidencji odpadów
EDIT: 15 marca 2022 r. Dotyczy aktualizacji procesu tworzenia KEO oraz jej wpisów
Za sprawą ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2151) [5], w systemie BDO zostały wprowadzone zmiany dotyczące przetwarzania odpadów. Od 1 stycznia 2022 roku prowadząc działalność w zakresie przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub innego odzysku, karty ewidencji odpadów (KEO) oraz karty ewidencji odpadów komunalnych (KEOK), powinny posiadać informacje o utracie statusu odpadów (jeżeli zachodzi) oraz o produktach i materiałach powstałych w ramach procesu. Instrukcję tworzenia KEO oraz jej wpisów zaktualizowaną o te i inne zmiany znajdziesz w “Poradnik BDO – tworzenie KEO, uwzględniając zmiany w systemie”.
Użytkownik wybiera podmiot w imieniu którego będzie dokonywał ewidencji, poprzez zaznaczenie przy odpowiednim podmiocie przycisku “Opcje”, a następnie “Wybierz”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
System wyświetli listę miejsc w jakich podmiot prowadzi działalność, spośród których należy wybrać miejsce, dla którego będzie wystawiana karta ewidencji odpadów.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Karty ewidencji odpadów widoczne są po wybraniu zakładek “Ewidencja odpadów”, następnie “Karty ewidencji” oraz “Karty ewidencji odpadów” w menu bocznym strony. W celu stworzenia nowej karty należy posłużyć się przyciskiem “Nowa karta”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Pierwszym polem do uzupełnienia jest “Kod i rodzaj odpadu”. Informacje możemy wybrać z listy, która ukaże się w trakcie wpisywania pierwszych liczb kodu. “Kod ex” oraz “Zmiana statusu odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż niebezpieczne”, są polami nieobowiązkowymi, które wypełnić można po oznaczeniu kwadratów znajdujących się przy tych elementach. Uzupełnić należy jednak “Zakres działalności dla kodu odpadu”. Dokonuje się tego poprzez wybór jednej z czterech opcji przedstawiających przedmiot zainteresowania podmiotu. Ostatnią obowiązkową informacją jest stan magazynu na 1 stycznia, podany w tonach. Pole to nie jest uzupełniane automatycznie ze względu na fakt, że do końca 2020 roku użytkownikom udostępniona była możliwość prowadzenia ewidencji papierowej, przez co nie istnieje możliwości dokładnego określenia stanu magazynu przez system BDO. Wybranie “Zapisz” spowoduje stworzenie karty.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Nowo stworzona karta znajduje się na liście kart ewidencji odpadów. Informacje na jej temat można znaleźć po wybraniu “Opcje” oraz “Szczegóły”. W razie potrzeby, kartę bez utworzonych wpisów można usunąć wybierając “usuń” z rozwijanego menu opcji. Gdy konieczne jest usunięcie karty z istniejącymi wpisami, w pierwszej kolejności należy usunąć wszystkie wpisy, następnie kartę.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Po wybraniu opcji “Szczegóły”, oprócz możliwości sprawdzenia danych karty, możliwa jest także ich edycja za pośrednictwem przycisku “Edycja”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
KEO – tworzenie nowego wpisu
Opcja “Szczegóły” znajdująca się przy karcie prowadzi również do sekcji składającej się z pięciu zakładek. Wybór zakładek, które powinny być uzupełnione zależą od czynności jakie wykonuje podmiot. Element “Wytworzone” uzupełniać będzie podmiot wytwarzający odpady, “Wydobyte” dotyczy odpadów wydobytych ze składowisk, “Przyjęte” wybiera firma przyjmująca odpady, “Przetwarzane” przetwarzająca odpady, a “Przekazane” podmiot, który wytworzył i przekazał odpady innej firmie. Dane w wybranych sekcjach uzupełnia się poprzez wybranie “Nowy wpis”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Wpisu dokonuje się poprzez uzupełnienie informacji o masie odpadów, które w tym przypadku zostały wytworzone. Uwzględnić należy odpady powstałe w związku z eksploatacją oraz poza instalacją. Obowiązkowe jest również wybranie daty, za to nieobowiązkowe podanie nazwy instalacji. Ostatni element, czyli potwierdzenie wytwarzania odpadów w wyniku świadczenia usług lub działalności w zakresie obiektów liniowych dotyczy między innymi firm budowlanych, sprzątających separatory na stacjach benzynowych czy konserwujących. Tego typu spółki powinny zaznaczyć kwadrat przy wspomnianym stwierdzeniu oraz podać pochodzenie odpadów, czyli gminę.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Dane zatwierdza się przyciskiem “Zapisz”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Stworzony wpis po zapisaniu znajduje się w sekcji “Wytworzone”. Ewentualne zmiany można wprowadzać poprzez wybranie “Opcje”, a następnie “Edycja”. W przypadku wystawienia karty przekazania oraz zaakceptowaniu jej przez podmiot transportujący, należy dokonać wpisu w sekcji “Przekazane” poprzez wybranie “Nowy wpis”
Widok z bdo.mos.gov.pl
W trakcie tworzenia wpisu należy dokonać wyboru spośród jednej z czterech opcji dotyczących przekazania odpadów. Możliwe jest wybranie stworzenia wpisu na podstawie karty przekazania odpadów, wskazanie wywozu za granicę Polski lub przekazanie odpadów osobom fizycznym, które nie są przedsiębiorstwami. Istnieje także możliwość zaznaczenia, że posiadacz odpadów jest zwolniony z prowadzenia ewidencji. Wybór każdej z opcji oznacza konieczność uzupełnienia innych informacji. W przypadku wywozu odpadów za granicę wskazać należy między innymi takie dane jak masa przekazanych odpadów, data rozpoczęcia transportu czy kraj przekazania odpadów wraz z adresem. Jeśli odpady zostały przekazane osobom fizycznym lub gdy posiadacz odpadów jest zwolniony z prowadzenia ewidencji, uzupełnić wystarczy jedynie masę odpadów oraz datę rozpoczęcia transportu. Gdy wybrana została pierwsza opcja z listy uzupełnić należy numer karty, datę przekazania oraz masę odpadów. Naciskając na jedno z pustych pól, na ekranie wyświetla się nowe okno.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Nowe okno pozwala na wyszukanie istniejącej KPO na liście oraz wybranie jej.
Widok z bdo.mos.gov.pl
W momencie wybrania odpowiedniej karty, informacje w niej zawarte uzupełniają puste pola. Proces należy zakończyć naciskając na przycisk “Zapisz”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Nowy wpis po zatwierdzeniu znajduje się w sekcji “Przekazane”. Podmiot wytwarzający i przekazujący odpady ma obowiązek stworzyć i złożyć sprawozdanie. Instrukcję składania sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami w systemie BDO znaleźć można w materiale Poradnik BDO składnie sprawozdań.
Widok z bdo.mos.gov.pl
KEO – przejmujący
Karty ewidencji odpadów znajdują się w sekcji “Ewidencja odpadów” oraz “Karty ewidencji”. W celu stworzenia nowej karty należy posłużyć się przyciskiem “Nowa karta”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Po wybraniu pola z kodem i rodzajem odpadu, w nowym oknie należy wyszukać odpad, którego dotyczy karta ewidencji. Informacje jak “Kod ex” oraz “Zmiana statusu odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż niebezpieczne” są polami dodatkowymi, których możliwość edycji można uruchomić zaznaczając kwadrat znajdujący się przy ich nazwie. Obowiązkowym jest wskazanie zakresu działalności dla kodu odpadu oraz stanu magazynu na 1 stycznia. W celu zakończenia procesu tworzenia karty należy wybrać przycisk “Zapisz”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Stworzona karta znajduje się na liście kart ewidencji odpadów. W razie potrzeby, kartę bez utworzonych wpisów można usunąć wybierając “Opcje” oraz “Usuń”. Gdy konieczne jest usunięcie karty z istniejącymi wpisami, w pierwszej kolejności należy usunąć wszystkie wpisy, następnie kartę. Aby utworzyć nowy wpis należy wybrać “Opcje” “Szczegóły”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Pod informacjami o karcie znajduje się pięć sekcji. Uzupełnić należy tylko te, które dotyczą podmiotu. W przypadku podmiotu przejmującego jedną z wybranych zakładek będzie “przyjęte”, w której nowy wpis tworzy się przechodząc do tej sekcji oraz wybierając “Nowy wpis”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Możliwe jest wybranie jednej z trzech opcji dotyczących kategorii przyjęcia odpadów. Jedną z nich jest “Przywóz do RP”, w której należy podać między innymi takie informacje jak data przyjęcia, masa odpadów czy miejsce pochodzenia odpadów. W przypadku przejęcia odpadów od podmiotu zwolnionego z obowiązku prowadzenia ewidencji uzupełnić należy jedynie datę przejęcia oraz masę odpadów. W przypadku pierwszej z dostępnych opcji, wpis dokonywany jest na podstawie KPO.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Po wybraniu dowolnego pola na ekranie pojawia się nowe okno, które umożliwia wyszukanie KPO, na podstawie której tworzony będzie wpis. W tym miejscu istnieje również możliwość ewentualnej edycji wagi przyjętych odpadów. Po wybraniu odpowiedniego dokumentu należy posłużyć się przyciskiem “Zapisz”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Stworzony wpis znajduje się w sekcji “Przyjęte”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Jeśli podmiot oprócz przyjęcia odpadów także je przetworzył, należy utworzyć nowy wpis w zakładce “Przetwarzane”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
We wpisie należy uzupełnić masę przetworzonych odpadów, wskazać jakim procesem zostały objęte, a także w jaki sposób zostały zagospodarowane. Wpis tworzy się wybierając “Zapisz”.
Widok z bdo.mos.gov.pl
Podmiot w dalszej kolejności może przekazać odpady i utworzyć wpis w sekcji “Przekazane”. By to uczynić, musi on jednak najpierw utworzyć kartę przekazania odpadów, wskazać podmiot, któremu będzie je przekazywał, a po ich przejęciu przez inną firmę, zaewidencjonować to w zakładce przekazane.
Warto pamiętać
Niektóre z wymagań mogą różnić w zależności od województwa. Z tego powodu warto pamiętać o roli właściwych Urzędów Marszałkowskich, do których można kierować pytania związane z ewidencją. Do organu należy także kierować wnioski aktualizacyjne dotyczące na przykład rozpoczęcia wytwarzania lub przyjmowania nowych typów odpadów. W tym przypadku podmiot ma 30 dni od takiego zdarzenia na skierowanie wniosku, a Urząd Marszałkowski 30 dni na rozpatrzenie wniosku. W czasie oczekiwania można prowadzić KPO i KEO.
Jedną z kluczowych informacji jakie powinien pamiętać każdy z podmiotów działających w BDO jest to, że według wspomnianego już wcześniej art. 66 ustawy o odpadach ewidencję odpadów należy prowadzić na bieżąco. Według art. 180 [4] tego samego aktu prawnego podmiot niestosujący się do tego wymogu może być ukarany grzywną. Nie wolno również zapominać o fakcie, że aktualnie ewidencja może być prowadzona jedynie przez system BDO. Jeśli w poprzednich latach podmiot prowadził ewidencję w formie papierowej, nie musi jej jednak wprowadzać do systemu. Ważne jest także prowadzenie ewidencji oddzielnie dla wszystkich typów odpadów i obiektów. Wyjątkiem jest świadczenie usług i/lub działalności w zakresie obiektów liniowych na przykład w branży budowlanej czy konserwującej. W takim przypadku jest możliwość prowadzenia działalności w jednym miejscu, pod warunkiem złożenia wniosku aktualizacyjnego do Urzędu Marszałkowskiego oraz zaznaczenia takiej informacji w KEO oraz KPO. Jeden podmiot może odgrywać także wiele ról i być zarówno przekazującym, transportującym i przejmującym odpady. W tym przypadku należy jedynie wskazywać odpowiednie miejsca prowadzenia działalności oraz zmieniać role w menu systemu BDO.
System umożliwia również na prowadzenie ewidencji odpadów niebezpiecznych, zmianę lokalizację siedziby firmy, dodawanie kolejnych miejsc prowadzania działalności, składanie sprawozdań komunalnych oraz sprawozdań o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami z podziałem na działy od I do VI a także I, II, V, VIII, IX, XI, XII i XIII, natomiast w przypadku likwidacji firmy należy pamiętać o złożeniu wniosku o wykreślenie z rejestru BDO. Cała baza ma uszczelnić system gospodarowania odpadami, dlatego poza polskimi firmami do prowadzenia ewidencji zobowiązane są również podmioty zagraniczne.
[1] Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 kwietnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 779) http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210000779/U/D20210779Lj.pdf [dostęp: 2021-05-20]
[2] Art. 66 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 779) brzmi:
1. Posiadacz odpadów jest obowiązany do prowadzenia na bieżąco ich ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z katalogiem odpadów określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3, zwanej dalej „ewidencją odpadów”.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 1, do prowadzenia ewidencji w zakresie wytwarzanych odpadów obowiązany jest podmiot na rzecz którego przeniesiono odpowiedzialność za wytwarzane odpady.
3. Sprzedawca odpadów i pośrednik w obrocie odpadami niebędący posiadaczami odpadów są obowiązani do prowadzenia na bieżąco ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów niebezpiecznych.
4. Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów nie dotyczy:
1) wytwórców:
a) odpadów komunalnych,
b) odpadów w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te zostały przekazane do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów,
c) będących rolnikami gospodarującymi na powierzchni użytków rolnych poniżej 75 ha, o ile nie podlegają wpisowi do rejestru na podstawie art. 51 ust. 1;
2) osób fizycznych i jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na potrzeby własne, zgodnie z art. 27 ust. 8;
3) podmiotów, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1;
4) rodzajów odpadów lub ilości odpadów określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 5.
5. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje odpadów lub ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, kierując się ich szkodliwością oraz potrzebą wprowadzenia ułatwień w przypadku wytwarzania niewielkich ilości odpadów
[3] Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz.U. z 2019 r. poz. 2531) http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190002531/O/D20192531.pdf [dostęp: 2021-05-20]
[4] Art. 180 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 779) brzmi:
1. Kto wbrew obowiązkowi nie prowadzi ewidencji odpadów albo prowadzi tę ewidencję w sposób nieterminowy lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym, podlega karze grzywny.
2. Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia ciążących na nim obowiązków w zakresie:
1) posiadania w trakcie transportu odpadów potwierdzenia wygenerowanego z BDO, zgodnie z art. 69 ust. 1a;
2) posiadania w trakcie transportu odpadów komunalnych potwierdzenia wygenerowanego z BDO, zgodnie z art. 71a ust. 3.
3. Tej samej karze podlega, kto wbrew przepisowi art. 72 nie przechowuje przez określony czas, nie udostępnia lub nie przedkłada dokumentów i wszelkich danych, o których mowa w art. 72 ust. 1.
4. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 67 ust. 10 albo ust. 11, nie wprowadza albo nie wprowadza w terminie do BDO informacji zawartych w dokumentach ewidencji odpadów sporządzonych w formie określonej w art. 67 ust. 7.
[5] Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2151) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210002151/O/D20212151.pdf [dostęp: 17-03-2022]
[…] O tym jak poprawnie wystawić KPO i dokonać ewidencji odpadów w systemie BDO dowiesz się z naszego poradnika. […]
[…] konieczne jest uzyskanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów oraz ewidencjonowanie odpadów w systemie BDO. W przypadku nieprzekroczenia tych wartości, posiadanie tego poświadczenia nie jest […]